printlogo


کد خبر: 160284تاریخ: 1395/4/21 00:00
چهارگوشه

پادشاه مراکش جبیر را نپذیرفت
محمد ششم، پادشاه مراکش عادل الجبیر، وزیر خارجه سعودی را به حضور نپذیرفته است. در گزارشی که الجبیر به دفتر پادشاهی سعودی فرستاده، آمده است:  علت دیدار نکردن پادشاه مراکش با وزیر خارجه سعودی، اختلاف آنان درباره برگزاری نشست سران عرب در آوریل گذشته است؛ زیرا مراکش پس از آنکه متوجه شد برگزاری نشست سران عرب در رباط به منزله تایید تصمیمات ریاض درباره مسائل منطقه بویژه جنگ یمن و سوریه، همکاری‌های عربستان و ترکیه و توجیه‌ دخالت در سوریه و عراق خواهد بود، حاضر نشد میزبانی این نشست را بپذیرد.

وزیر خارجه مصر در تل‌آویو
وزیر خارجه مصر تحت پوشش سیاست رئیس‌جمهور نظامی این کشور مبنی بر  میانجیگری میان فلسطین و اسرائیل عازم سرزمین‌های اشغالی شد. سامح شکری، دیروز به عنوان اولین وزیر خارجه مصر در 9 سال اخیر به تل‌آویو رفت تا با بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی مذاکراتی طولانی درباره احیای روند صلح داشته باشد. از سرگیری مذاکرات مستقیم بین فلسطینیان و اشغالگران اسرائیلی هدف عبدالفتاح السیسی از اعزام دیپلمات اول دولتش به تل‌آویو بوده است. السیسی پیش از این قرارداد ننگین صلح مصر با اسرائیل موسوم به کمپ دیوید را ستوده بود.

همه‌پرسی بریگزیت تکرار نمی‌شود
با وجود آنکه امضاهای تومار درخواست مردمی برای برگزاری مجدد همه‌پرسی جدایی بریتانیا از اتحادیه اروپایی به بیش از 4 میلیون رسیده است اما دولت بریتانیا صریحا اعلام کرد همه‌پرسی دیگری برگزار نخواهد شد. این در حالی است که اگر تعداد امضاهای یک تومار در تارنمای پارلمان بریتانیا به بیش از 100 هزار برسد، موضوع باید در پارلمان به بحث گذاشته شود اما دیروز دولت لندن در بیانیه‌ای اعلام کرد این همه‌پرسی یک بار در یک نسل بود: «نتیجه همه‌پرسی باید مورد احترام همه باشد و در حال حاضر همه باید آماده فرآیند خروج از اتحادیه اروپایی شوند و دولت متعهد است بهترین نتیجه در مذاکرات خروج، نصیب مردم بریتانیا شود».

دفاع اولاند از داعش
رئیس‌جمهور فرانسه اقدام بین‌المللی را علیه شاخه القاعده در سوریه خواستار شد و هشدار داد: شکست‌های اخیر داعش ممکن است به جسور شدن دیگر گروه‌های افراط‌گرا منجر شود. فرانسوا اولاند در حاشیه نشست سران ناتو در ورشو گفت: داعش در حال عقب‌نشینی است. با این حال، اولاند خاطرنشان کرد: ما همچنین باید از اوضاعی که در آن داعش ضعیف‌تر و دیگر گروه‌ها قدرتمندتر می‌شوند، اجتناب کنیم.

47 درصد اتریشی‌ها خواهان خروج
در آستانه برگزاری انتخابات مجدد ریاست‌جمهوری در اتریش که حزب ملی‌گرای افراطی در آن بخت بالایی دارد، نتایج یک نظرسنجی نشان می‌دهد ۴۷ درصد از شهروندان این کشور خواهان خروج از اتحادیه اروپایی هستند. اما به‌رغم نتایج نظرسنجی اخیر نشریه «کوریر»، یوهانس هوبنر، نماینده مجلس از حزب ملی‌گرای آزادی اتریش اعلام کرد موضوع خروج از اتحادیه اروپایی در حال حاضر بررسی نمی‌شود اگرچه این موضوع به جهت پیشرفت اتحادیه اروپایی طی سال‌های آینده وابسته خواهد بود.  «نوربرت هوفر»، نامزد حزب آزادی در انتخابات پیش روی ریاست‌جمهوری نیز گفته بود فعلا تمایلی به خروج اتریش از اتحایه ندارد اما با توجه به رشد روز افزون حامیان خروج، چرخش این حزب با تمایلات شبه‌نازی به سمت آنها برای به دست آوردن آرای بیشتر محتمل به نظر می‌رسد.

روز خونین شیکاگو
قربانیان حوادث تیراندازی در آمریکا در حالی رو به افزایش گذاشته که سردمداران این کشور هنوز راهکاری برای کنترل این معضل ارائه نکرده‌اند. تنها طی روز شنبه  گذشته در شهر شیکاگو،  16 نفر در سنین 15 تا 30 سال مورد اصابت گلوله قرار گرفته‌اند. به  گزارش روزنامه  شیکاگوتریبون، به گفته پلیس حال برخی از این قربانیان که از نواحی حساس هدف قرار گرفته‌ بودند، وخیم است.
 


Page Generated in 0/0056 sec