خودروسازان در روزهای اخیر شیوههای جذاب فروش اقساطی را پیاده کردهاند اما واقعیت آن است که برای برخی دیگر از خودروهایی که حاشیه بازار آنها تشدید شده هیچ برنامه عرضهای وجود ندارد. به گزارش مهر، بازار خودروی ایران هم برای خود حکایتی دارد. خرید و فروشها در بازار همچنان قفل است و خودروسازان هر چقدر دست و پا میزنند، نمیتوانند آنگونه که دلشان میخواهد بازار را تحریک کرده و خودروهای در انبار مانده خود را به فروش برسانند؛ بازار هنوز روی خوشی به انبار خودروسازان نشان نداده اما تولیدکنندگان تلاش دارند با دریافت پیشپرداخت پایین، مشتری را نسبت به خرید خودرو تشویق کنند و سود مشارکتی جذاب را برای مردم درنظر گیرند. از سوی دیگر، وزارت صنعت، معدن و تجارت هم روی خودروسازان حساب باز کرده و بخش عمدهای از بار رشد صنعتی کشور را به دوش آنها انداخته است، حتی محمدرضا نعمتزاده، وزیر صنعت، معدن و تجارت همچنان بر این موضوع پافشاری میکند که صنعت خودرو به عنوان یک پیشران باید مورد حمایت واقع شود و تا جایی که میشود، باید آن را حمایت کرد تا سهم اشتغالش از بین نرود و همچنان پیشران تحقق رشد صنعتی و در معنایی کلانتر رشد اقتصادی باقی بماند. در عین حال خودروسازان در یک حرکت بیسابقه تلاش کردهاند مشتریان را با روشهای جذاب فروش جذب خود کرده و بتوانند تشویق به خرید خودروهایی کنند که متعهد به افزایش آمار تولیدشان هستند. این را از آگهیهای فروشی که طی روزهای اخیر در سایت خودروسازان منتشر شده است، بخوبی میتوان مشاهده کرد. فروش خودرو با پیشپرداختهای بیسابقه در فروشهای اقساطی و البته در برخی مواقع با سودهای مشارکت بسیار بالا در فروشهای نقدی. در این میان، خودروهایی که خودروسازان برای فروش اقساطی با شرایط نسبتا خوب برای مشتریان انتخاب کردهاند، از تنوع بالایی برخوردار نیست و عموما آنها تلاش کردهاند خودروهایی که کمترین اقبال مردم را در لیست فروش به خود اختصاص میدهند، از این طریق بفروشند اما اینکه چقدر این طرحها مورد استقبال مردم واقع میشود، موضوعی است که شاید بهتر باشد خودروسازان آمارهای فروش خود به شیوههای جدید را اعلام کنند. یکی از نمایشگاهداران خودرو میگوید: خودروسازان اگرچه شرایط جذابی را طی روزهای گذشته برای مشتریان فراهم کردهاند اما باید توجه داشت همین کار خودروسازان بازار سیاه برخی خودروها را تشدید کرده است، شاید هم خود خودروساز میخواهد توزیع قطرهچکانی به بازار داشته باشد تا قیمت بالا رود، شاید هم میخواهد سود بیشتری نصیب خود کند. پشت پرده هر چه باشد به نفع مصرفکنندگان در برخی مدلهای خودرو نیست.