printlogo


کد خبر: 160309تاریخ: 1395/4/22 00:00
گزارش «وطن امروز» از عملکرد دولت روحانی برای رونق‌بخشی به تولید
استقبال زیر نیم درصدی از بسته خروج از رکود!

گروه اقتصادی: طرحی که قرار بود اقتصاد و دولت را از رکود نجات دهد و نتوانست حتی به هدف تعیین‌شده نزدیک شود وارد فاز جدیدی شد.
به گزارش «وطن‌امروز» طرح خرید کالای ایرانی یکی از محورهای بسته خروج از رکود دولت یازدهم بود که با واکنش سرد مردم مواجه شد. شرایط دریافت و خرید کالا در این طرح آنقدر سخت و عجیب بود که مردم نه‌تنها به آن توجه نکردند بلکه به طرح‌های جذاب تولیدکنندگان لوازم خانگی پناه آوردند. به عبارت بهتر، طرح بخش خصوصی بسیار آسان‌تر و قابل‌استفاده‌تر از طرح دولت بود و مسؤولان انتظار نداشتند از کارت اعتباری خرید کالای ایرانی استقبال نشود. طبق آمار فقط 16 میلیارد تومان در قالب این طرح خریداری صورت گرفته که در مقایسه با بودجه 4هزارو200میلیارد تومانی این بودجه بسیار ناچیز است. یعنی تلاش پرهزینه دولت حتی باعث نشد که نیم درصد بودجه این طرح هم به کار آید. مسؤولان فکر می‌کردند همان استقبال کم‌نظیر مردم از وام 25 میلیونی خودرو در قبال کارت اعتباری خرید کالا هم تکرار می‌شود اما شکست این طرح نشان داد رکود در صنعت فراتر از تصور دولتی‌هاست.  قائم‌مقام وزیر صنعت روز گذشته به این موضوع اعتراف کرد که شرایط سخت طرح کارت اعتباری به علت تصور اشتباه دولتی‌ها بود. وی در ادامه صحبت‌های خود درباره اقداماتی که وزارت صنعت، معدن و تجارت برای تحریک بازار داخلی صورت داده است، گفت: کارت اعتباری خرید کالای ایرانی در 2 مرحله در کشور توزیع شد که به دلیل استقبالی که در خرید خودرو وجود داشت برای برخی مسؤولان این ابهام به وجود آمد که نتوانند پاسخگوی نیاز داخلی باشند به همین منظور از حجم عرضه کارت‌های اعتباری کاستند. قائم‌مقام بازرگانی وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: برای رفع این مشکل بخشنامه خرید کالاهای با دوام ایرانی در حال اصلاح است تا بتوانیم سقف محدودیت‌های حقوقی افراد و وزارتخانه‌ها و سازمان‌های طرف قرارداد را افزایش دهیم تا بتوانیم حجم بیشتری از این کارت خرید را در کشور میان افراد توزیع کنیم.  وی با بیان اینکه کارت اعتباری خرید کالای ایرانی در روزهای آینده به صورت گسترده توزیع می‌شود، گفت: براساس اصلاحاتی که در بخشنامه کارت خرید کالای ایرانی صورت گرفته است محدودیت حقوق افراد برای دریافت کارت و تعداد وزارتخانه‌ها و سازمان‌هایی که در آن مشارکت دارند اصلاح شده است. خسروتاج گفت: در روزهای آینده براساس فعالیت‌هایی که انجام شده است توزیع گسترده کارت‌های اعتباری آغاز می‌شود. قائم‌مقام بازرگانی وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: بالای 100 هزار کارت اعتباری تا به امروز صادر شده است و 16 میلیارد تومان حجم کالایی بوده که تاکنون در قالب کارت اعتباری توسط مردم خریداری شده است.
چرا طرح دولت شکست خورد؟
در طرح اولیه قرار بود 3 گروه بازنشستگان، فرهنگیان و مشمولان تأمین اجتماعی هر کدام 350 هزار عدد کارت خریداری کنند تا تعداد دریافت‌کنندگان این کارت به یک میلیون و 400 هزار نفر برسد. بدین ترتیب بانک مرکزی نیز بودجه 4 هزار و200 میلیارد تومانی را برای تحقق این طرح پیش‌بینی کرده بود. در این طرح فقط کسانی که تا سقف یک و نیم میلیون تومان حقوق می‌گرفتند حق استفاده از کارت اعتباری با اعتبار 6 میلیون تومان را داشتند و دایره افراد مشمول بسیار تنگ شده بود. استقبال سرد مشمولان، مسؤولان را مجاب کرد سقف 5/1 میلیون تومانی هم برداشته شود اما این مساله هم تاکنون نتوانسته موفقیت‌آمیز باشد.جالب‌تر اینکه امیدواری واهی از اجرای این طرح موجب شد فروشندگان و تولیدکنندگان لوازم خانگی دچار مشکل شوند.
رکود در رکود
شاخص‌های صنعتی نشان می‌دهد صنعت و تولید در رکود غریبی بسر می‌برد تا آنجا که حتی محصولات قسطی و طرح‌های رنگارنگ فروش هم فایده‌ای ندارد. وقتی دولت برای طرح خروج از رکود بیش از 4 هزار میلیارد تومان بودجه کنار می‌گذارد و فقط 16 میلیارد تومان (استقبال
38/0 درصدی) از آن استفاده می‌شود، فریاد رکود به وضوح شنیده می‌شود؛ رکودی که دولتمردان بارها و بارها آن را انکار کرده‌اند و آمارهای رنگارنگی برخلاف حقیقت موجود صنعت منتشر می‌کنند. جالب اینکه بررسی برخی از همان آمارهای دولتی هم رکودی که طرح‌های دولت را با شکست مواجه می‌کند، به اثبات می‌رساند.
رشد منفی تولیدات صنعتی و معدنی
گفتنی است براساس آمار جدید وزارت صنعت، در 2 ماهه نخست امسال رشد تولید کامیون کشنده منفی9/40 درصد، تراکتور منفی 6/15درصد، انواع تلویزیون تخت منفی 9/19درصد و یخچال و فریزر منفی 9/6درصد بوده است. براساس جدیدترین آمار وزارت صنعت تولید بیشتر محصولات صنعتی در این بازه زمانی کاهش داشته است، به‌نحوی که در این مدت تولید کمباین 5/26- درصد، یخچال و فریزر 3/12- درصد، الیاف اکریلیک 4/19- درصد، کمباین کشنده 9/40- درصد و انواع خودروی سواری 9/3- درصد بوده است. در بخش کالاهای منتخب معدنی و صنایع معدنی تولید سیمان 1/46- درصد، ظروف چینی 4/32- درصد، محصولات فولاد 2/4- درصد و سنگ آهن 6/6- درصد بوده است. برای مشاهده این آمار به جدول مندرج در گزارش مراجعه کنید.

صنایع رو به مرگ است
مدیران، سیاست‌گذاران، نمایندگان و کنشگران سیاسی و اقتصادی بدانند که رکود و خواب صنایع و بیکاری وضعیت خطرناکی پیدا کرده و لازم است همه برای رفع آن هم‌قسم شوند.  محسن جلال‌پور در کانال تگلرامی خود نوشت: ما فعالان بخش خصوصی می‌دانیم  دولت یازدهم از نظر تعدد مشکلات اقتصادی در سخت‌ترین شرایط 3 دهه گذشته قرار دارد. این را هم می‌دانیم که آنچه برای این دولت به یادگار مانده، میراثی از مشکلات و معضلات فراوان است. دولت یازدهم 3 سال زمان صرف کرده و اکنون در آستانه ورود به سال چهارم دولت هستیم. به استناد مشاهده‌ها، گفت‌وگو‌ها و گزارش‌هایی که در اتاق ایران تهیه کرده‌ایم و به استناد درددل‌های صنعتگران، اخبار نگران‌کننده‌ای درباره صنایع و وضعیت اقتصادی کشور شنیده می‌شود. حال صنعت ما خوب نیست و حتی برخی صنایع رو به مرگ گذاشته‌اند. خیلی از بنگاه‌های ما به دوران پساتحریم امید داشتند. یعنی در روزگار تحریم خودشان را با هر سختی‌ای که بود از لب پرتگاه جلو کشیدند و حرکت کردند، چرا که باورشان این بود تغییر و تحول اساسی پیش می‌آید. فکر اینکه برجام قرار بود اقتصاد را شکوفا کند، امروز رفته رفته جای خود را به ناامیدی و سرخوردگی می‌دهد. به نظرم فضای سیاست کشور باعث سرکوب امید شده است. بار دیگر درخواست خود را تکرار می‌کنم.


Page Generated in 0/0071 sec