printlogo


کد خبر: 160325تاریخ: 1395/4/22 00:00
وقتی ماهواره‌ دانشجویان بر زمین‌ می‌ماند و حقوق‌ مدیران به فضا می‌رود!
پیشرفت وارونه علم در دولت یازدهم

گروه اجتماعی: هر زمان که صحبت از کندی شتاب علمی می‌شود کمبود بودجه را مطرح می‌کنند، طرح‌های ملی متوقف می‌شود و ماهواره‌ها روی زمین خاک می‌خورند این در حالی است که اخبار حقوق‌های نجومی دل نخبگان را به درد آورده است.
این روزها اخبار تامل‌برانگیزی می‌شنویم، در مقطعی که بیش از هر زمان دیگری به پیشرفت علمی و تجاری‌‌سازی طرح‌های نخبگان‌مان نیاز داریم، آنها که نخبه و اهل علم هستند از نبود امکانات گلایه دارند و طرح‌های کلان‌شان به دلیل کمبود بودجه متوقف شده است، مدیران کشور، کندی شتاب علمی را به کمبود بودجه مربوط می‌دانند و از سوی دیگر فیش‌های حقوقی مدیرانی منتشر می‌شود که شاید حقوق یک سال یا حتی یک ماه آنها بتواند امکانات لازم برای اجرای طرح‌های نخبگان را فراهم آورد.
رهبر انقلاب در سال‌های گذشته بارها از کندی شتاب علمی کشور گفتند و به مدیران توصیه کردند برای ثبات پیشرفت علمی کشور تدبیری بیندیشند اما آنچه در عمل از مدیران و مسؤولان مشاهده شده است، توقف طرح‌های کلان ملی و بر زمین نشستن ماهواره‌های دانشجویی بود و ترک وطن از سوی نخبگان کشورمان. به گزارش فارس، در حالی که دانشگاهیان کشور با مطرح کردن بحث «ما می‌توانیم» عزم خود را برای پیشرفت و خودکفایی کشور جزم کردند و اجرای 47 طرح کلان ملی در دانشگاه‌ها آغاز شد و با وجود کمبود بودجه همت بر اجرای این طرح‌ها قرار گرفت، با شروع کار دولت یازدهم، طرح‌های کلان ملی کاهش یافت و دلیل آن نیز کمبود بودجه مطرح شد. تعداد طرح‌های کلان کمتر شد و می‌شنویم که برای همان تعداد نیز بودجه اختصاص نمی‌یابد تا ترمز طرح‌های کلان ملی کشیده شود.
نگاهی به 500 مقاله پراستناد مربوط به ایران تا سال 2015 در نمایه اسکوپوس نشان می‌دهد کمتر از 15 مورد از این مقالات در دوران دولت تدبیر و امید منتشر شده است، یعنی کمتر از
3 درصد این مقالات مربوط به این دولت است.
در 3 سال گذشته، وزارت علوم به عنوان متولی حفظ و افزایش شتاب رشد علمی کشور، در یک کمای بی‌سابقه فرو رفته و با ارائه استدلال‌های عجیب، زمینه‌های افت در شتاب علمی کشور را فراهم کرده است. در سال 2015، جمهوری اسلامی با تولید 39727 مستند علمی در نمایه اسکوپوس در رتبه 16 دنیا قرار گرفته است. با در نظرگرفتن تولید 43389 مستند علمی در سال قبل از آن و با یک حساب سرانگشتی به یک افت خیره‌کننده می‌رسیم. افت رشد علمی ایران در سال 2015 به عدد منفی رسیده و مقدار منفی 5/8 درصد را به خود اختصاص داده است.
اگر تغییرات سرعت رشد علمی کشور را به صورت شتاب رشد علمی تعریف کنیم، در سال 2015 کشور دارای شتابی منفی به اندازه
5/13 درصد بوده است. علم فضایی کشور که روز به روز به سمت پیشرفت حرکت می‌کرد با آغاز دولت یازدهم در یک رکود اساسی قرار گرفت، علم فضایی در سال‌های گذشته در کشورمان رو به رشد بود و پرتاب ماهواره‌ها و حتی موجود زنده به فضا شاهد این ادعاست اما به یکباره در دولت یازدهم این روند متوقف شد و شاهدیم پرتاب ماهواره‌های آماده نیز متوقف شده است!


Page Generated in 0/0061 sec