printlogo


کد خبر: 160347تاریخ: 1395/4/22 00:00
چهارگوشه

کشته شدن 8  نظامی ترکیه
در فاصله یک شبانه‌روز 8 نظامی ترکیه کشته شدند.  یک  زره‌پوش ارتش ترکیه در استان حاکاری در جنوب شرق این کشور بر اثر انفجار بمب کنار جاده‌ای کار گذاشته شده توسط پ‌ک‌ک دچار حادثه شد که  طی آن 4 سرباز ترک در دم جان باخته و یک سرباز نیز در بیمارستان جان داد.  همچنین در تیراندازی یک جوان 17 ساله به سوی نیروهای پلیس در شهر شانلی اورفه در جنوب شرق ترکیه 3 مأمور پلیس کشته شدند.  به گزارش خبرگزاری آناتولی، دیروز فرد مهاجم در یک ایستگاه اتوبوس به سوی مأموران پلیس که در حال بررسی کارت‌ شناسایی مسافران بودند تیراندازی کرد، سپس از محل گریخت و به سوی گروه دیگری از نیروهای پلیس تیراندازی کرد و در نهایت به ضرب گلوله پلیس از پا درآمد.

ناآرامی خیابانی در پاریس
در جریان ناآرامی‌های خیابانی و درگیری هواداران فوتبال با پلیس در پاریس در شب برگزاری مسابقه فینال یورو 2016، حدود 50 نفر، بویژه در نزدیکی برج ایفل بازداشت شدند. براین اساس، برخی هواداران فوتبال در پاسخ به اقدام پلیس در ممانعت از ورود افراد بیشتری به محل تماشای عمومی فوتبال به پرتاب اشیایی به سمت پلیس و آتش زدن سطل‌های زباله، تعدادی موتور و یک خودرو اقدام کردند. پلیس برای مقابله با این افراد از گاز اشک‌آور و ماشین‌های آبپاش استفاده کرد.

ترزا می‌ نخست‌وزیر انگلیس می‌شود
با کنار کشیدن یکی دیگر از نامزدهای ریاست حزب محافظه‌کار بریتانیا، «ترزا می»  نامزد جناح متمایل به دیوید کامرون در این حزب عملا به نخست‌وزیری خواهد رسید. روز گذشته  گراهام بردی رئیس کمیته اجرایی رقابت‎های رهبری حزب محافظه‌کار انگلیس اعلام کرد که با کناره‌گیری آندریا لدسام، دیگر نامزد زن این سمت، روند رسمی انتصاب می ‌به ریاست حزب به جریان افتاده است. به گفته  او، به مجرد تایید «می» به عنوان رهبر حزب محافظه‌کار، او بزودی به طور خودکار نخست‌وزیر آینده انگلیس و جایگزین دیوید کامرون خواهد شد..

سودان جنوبی در آستانه جنگ داخلی
در پی انتشار گزارش‌هایی مبنی بر کشتار صدها تن در درگیری‌های سودان جنوبی، یک سخنگوی معاون سابق رئیس‌جمهور اعلام کرد این کشور دوباره وارد جنگ شده است. براین اساس همزمان با فوران مجدد درگیری‌های مسلحانه شدید در بخش‌هایی از جوبا، دست‌کم ۲۷۲ تن در درگیری میان فرقه‌های رقیب این کشور در پایتخت کشته شدند. این درگیری‌ها پنجشنبه و جمعه میان نیروهای وفادار به رئیس‌جمهور سودان جنوبی و طرفداران معاون سابقش درگرفت. شورای امنیت در نشستی خواستار توقف این خشونت‌ها شده است.


بزرگ‌ترین رزمایش موشکی روسیه
2 روز پس از پایان نشست سران 28 کشور عضو پیمان ناتو در ورشو، پایتخت لهستان که محور اصلی آن اعزام گردان‌های جدید به کشورهای نزدیک خاک روسیه بود، بزرگ‌ترین رزمایش موشک‌های قاره‌پیمای این کشور با برد بیش از 8 هزار کیلومتر آغاز شد.  رزمایش نیروی موشکی راهبردی روسیه با استفاده از 400 سامانه جنگ‌افزار فوق‌سنگین و پیشرفته و همچنین بخش‌های دیگر تمرین‌های جنگی در تاریخ 25 ساله این کشور پس از فروپاشی شوروی در سال 1991 بی‌سابقه است. طبق اعلام وزارت دفاع در این رزمایش مجموعه‌های موشکی توپول، توپول ام‌یک و یاریس با برد بیش از 8 هزار کیلومتر آزمایش می‌شوند. همچنین در این تمرین موشکی که زمان پایان آن اعلام نشده است، برنامه‌های آمادگی رزمی پنهانکاری، مهندسی رزمی و نگهداری تسلیحات در زمان جنگ واقعی اجرا می‌شود.  براساس برنامه انتشار یافته، تا پایان سال 2016 نیروی موشکی راهبردی روسیه، 20 رزمایش مشابه برگزار می‌کند. بزرگ‌ترین رزمایش موشکی روسیه  همچنین پاسخی است به توافق آمریکا با کره‌جنوبی برای استقرار سامانه موشکی تاد در شبه‌جزیره کره و نزدیک مرزهای شرقی روسیه.  روسیه همچنین در غرب در مرزهای اروپایی خود با حضور دائمی یا موقت نظامیان ناتو و آمریکا بویژه در لهستان، رومانی و چک (شرق اروپا) و لیتوانی، لتونی و استونی 3 کشور دریای بالتیک و همچنین گرجستان و مولداوی مواجه است که با وجود هشدارهای مکرر مسکو، این روند همچنان در حال شتاب گرفتن است.


Page Generated in 0/0054 sec