printlogo


کد خبر: 160349تاریخ: 1395/4/22 00:00
واکنش رئیس‌کل بانک مرکزی به انتقادات بانکی نعمت‌زاده
نظام مدیریت صنعت کشور برنامه مشخصی ندارد

گروه اقتصادی: تامین منابع و سرمایه در گردش مراکز تولید با هدف تحرک اقتصادی و خروج اقتصاد از رکود از سوی بانک‌ها ضرورتی است که با اصول و قواعد خاص باید انجام و به آن توجه ویژه شود. در همین حال، اظهارات نعمت‌زاده مبنی بر اینکه سهم صنعت از دریافت تسهیلات اکنون نسبت به سال گذشته حدود10 درصد کم شده است، با واکنش تند رئیس کل بانک مرکزی روبه‌رو شده است چرا که سیف معتقد است نظام مدیریت صنعت در کشور برنامه مشخصی برای تامین منابع ندارد.
بنا به این گزارش، رئیس‌کل بانک مرکزی به انتقاد وزیر صنعت از نظام بانکی مبنی بر عدم پشتیبانی از تولید واکنش نشان داد و گفت: نظام بانکی ما با همه توان از تولید حمایت می‌کند اما در بخش صنعت به هیچ‌وجه برنامه مشخصی وجود ندارد.
ولی‌الله سیف در یک برنامه تلویزیونی با اشاره به اقدامات دولت برای تحرک اقتصادی از طریق اصلاح نظام بانکی، اظهار داشت: اولین اقدامات معطوف بر این بود که اقتصاد ما در فضای آرام قرار بگیرد و به همین دلیل این برنامه‌ریزی را در شرایط تحریم انجام دادیم. وی افزود: درباره بانک‌ها بحث افزایش درصد مطالبات و دارایی‌های منجمد مطرح بود. واقعیت این است که نظام بانکی ما مطابق با نظام اقتصادی ما رشد نکرده است، لذا مهم‌ترین کاری که ما باید انجام می‌دادیم این بود که نظام بانکی پشتیبان تولید و فعالیت‌های تولیدی باشد. رئیس‌کل بانک مرکزی با بیان اینکه کاهش تورم و به تبع آن کاهش نرخ سود بانکی مورد انتظار ما بوده است، گفت: در سال گذشته ما در بازار بین‌بانکی ورود کردیم و خوشبختانه نرخ بین‌بانکی که 29 درصد بود را به 5/16 درصد رساندیم که البته هنوز این نرخ برای ما قابل قبول نیست.  وی ادامه داد: باید مطالبات غیرجاری، مطالبات از دولت و مطالبات غیرمالی را آزاد کنیم تا شرایط بحرانی نرخ سود از بین برود. یک سال است که کار پژوهشی متمرکز در این زمینه انجام می‌دهند. سیف تصریح کرد: سال 95 فاز اول این طرح را اجرا خواهیم کرد. امسال بر 3 موضوع متمرکز خواهیم بود؛ معضل اول: یکسری اشکالات بنیادین داریم که ساختاری و نهادی است.  وی معضل دوم نظام بانکی را تنگنای اعتباری دانست و گفت: سومین معضل جریان نقدی است که بانک‌ها را در معرض ضعف قرار می‌دهد. آزادسازی دارایی‌های منجمد و راکد و وصول کردن این منابع قفل شده، اهدافی است که به دنبال آن هستیم و کار دوم که دولت یازدهم با جدیت آن را پیگیری می‌کند، انضباط و شفافیت مالی است. رشد اقتصادی نیازمند مکانیسم تأمین مالی شفاف است. اولین قدم ما در مسیر تحقق اقتصاد مقاومتی این موضوع است.  رئیس کل بانک مرکزی درباره راه‌های تأمین منابع نیز گفت: با انتشار اوراق اسلامی در بازار سرمایه کشور تلاش داریم بحث تأمین مالی را انجام دهیم.
سیف درباره انتقاد وزیر صنعت از نظام بانکی مبنی بر عدم پشتیبانی از تولید گفت: نظام بانکی ما با تمام توان در حال حاضر از تولید حمایت می‌کند اما در بخش صنعت به هیچ وجه برنامه مشخصی وجود ندارد. خطوط تولیدی که فرسوده شده نه‌تنها ارزشی را ایجاد نمی‌کند، بلکه ارزش‌ها را از بین می‌برد. نظام مدیریت صنعت ما باید استراتژی مشخصی را ارائه کند تا منابع در جای مناسب هزینه شود.
سیف افزود: درباره تأمین 16 هزار میلیارد تومان ما هیچ گونه مشکلی نداریم. اگر کارگروه ستاد تسهیل مصوب کند بانک‌ها موظف به پرداخت منابع مالی هستند.
به گزارش فارس، وزیر صنعت، معدن و تجارت در همایش ملی صنعت و معدن با اشاره به کاهش سهم این بخش از تسهیلات بانکی، گفت: سهم صنعت از تسهیلات بانکی در دوره گذشته 37 درصد بود که در سال‌‌های اخیر به 27 درصد کاهش یافت که با تلاش دولت به 30 درصد افزایش یافت. سیستم بانکی معتقد به بازار آزاد است و با توجه به نرخ بالای تسهیلات و نرخ‌های غیررسمی بخش خدمات و تجارت بخش عمده منابع بانکی را دریافت می‌کنند.
معوقات بانکی 100 هزار میلیارد شد
حسین قضاوی، معاون وزیر اقتصاد نیز در این مراسم با بیان اینکه در بخش اصلاح نظام بانکی یکی از محورها حل و فصل معوقات بانکی است که این معوقات حدود 100 هزار میلیارد تومان برآورد می‌شود، به دلایل به وجود آمدن این معوقات اشاره کرد و گفت: یکی از علت‌های به وجود آمدن معوقات این است که به طور مثال بخش غیردولتی قراردادهایی را با بخش دولتی داشتند و در حال حاضر که دولت به دلیل تنگنای بودجه‌ای نمی‌تواند وجوه آنها را بپردازد آنها از دولت طلبکار هستند و نمی‌توانند بدهی خودشان را به بانک‌ها بپردازند. وی اعلام کرد یکی از راهکارهای اساسی برای وصول معوقات بانکی این است که کمیته فرادستگاهی تشکیل شده و این کمیته قرار است به صورت منظم جلسات خود را تداوم ببخشد. در این کمیته که از دستگاه‌های مختلف و حتی بیرون از قوه مجریه در آن عضو هستند قرار است با هم همکاری داشته باشند تا بتوانند بدهی‌های معوق بانک‌ها را پیگیری و وصول کنند. در ادامه این بحث طهماسب مظاهری، رئیس اسبق بانک مرکزی نیز اظهار داشت: درست است که بانک‌ها نمی‌توانند طلب‌شان را از دولت بگیرند اما وقتی طلب آنها وصول نمی‌شود تاثیر عدم وصولش برای بانک‌ها همان تاثیری است که مطالبات معوق دارند. رئیس اسبق بانک مرکزی همچنین اعلام کرد: حدود 70 تا 80 هزار میلیارد تومان نیز بدهی بابت اوراق مشارکت است که باید پرداخت شود ضمن اینکه مجموعه بانک‌ها نیز حدود 50 هزار میلیارد تومان در حوزه مستغلات سرمایه‌گذاری کردند که نمی‌توانند آن را به فروش برسانند.  وی با اشاره به نقدینگی هزار هزار میلیارد تومانی گفت: برای تسویه بدهی می‌توان از بخشی از نقدینگی استفاده کرد لذا در مهار خطر بالقوه یکهزار میلیارد نقدینگی این ابزار کارآمد است.
مظاهری افزود: تسویه بدهی دولت به بانک‌ها از محل تسعیر دارایی‌های ارزی بانک مرکزی به ذخایر ارزی مملکت صدمه جدی وارد می‌کند.


Page Generated in 0/0065 sec