printlogo


کد خبر: 160381تاریخ: 1395/4/23 00:00
اخبار

آغاز یکسان‌سازی نرخ ارز
به نظر می‌رسد مسؤولان می‌خواهند از ماه آینده نرخ ارز را تک‌نرخی و یکسان‌سازی کنند. به گزارش فارس، مسعود خوانساری، رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران در جلسه هیأت نمایندگان اتاق با اشاره به 10 خواسته اعضای اتاق از دولت اظهار داشت: خوشبختانه رئیس‌جمهوری دستور دادند که این موارد پیگیری شود. خوانساری با اشاره به مالیات بر تصویب نرخ ارز براساس بخشنامه‌ 193 سازمان مالیاتی تصریح کرد: صادرات معاف از مالیات است، اما در این بخش عنوان شده بود، اگر ارز صادرات مدتی مانده باشد و بعد به فروش برود مشمول مالیات بر تسعیر ارز می‌شود که باید لغو می‌شد و خوشبختانه به این توافق رسیدیم و بخشنامه‌ آن امروز و فردا صادر خواهد شد. خوانساری درباره مالیات سال 94 با بنگاه‌های صنعتی یادآور شد: پیشنهاد شد که مالیات سال 93 ملاک عمل قرار گیرد و اظهارنامه صنعتگر به عنوان مالیات قطعی تلقی شود که این موضوع در ستاد اقتصادی دولت با حضور معاون اول رئیس‌جمهور مورد بررسی قرار می‌گیرد و تصمیم‌گیری خواهد شد. وی یادآور شد: طبق آخرین گزارش مرکز آمار در سال 94 رشد اقتصادی چند دهم بالای صفر داشتیم و بانک مرکزی در این زمینه گزارشی نداد، متاسفانه رشد صنعت منفی 2/2 بوده و در بهار امسال نیز واردات 13 درصد و صادرات 5 درصد کاهش نشان می‌دهد. خوانساری با اشاره به 2 راه برای کم کردن فشار روی صنعت تصریح کرد: موضوع مالیات و برگشت تسهیلات و بیمه صنعت در کنار اعتبارات به صنعت و همچنین یکسان‌سازی نرخ ارز سالانه تولیدات را رقابتی‌تر کرده و علاوه بر آن دولت بدهی‌های خود را به پیمانکاران می‌پردازد. در همین‌باره مهدی جهانگیری، نایب‌رئیس اتاق بازرگانی تهران گفت:‌ بخشی از انتظارات بخش خصوصی از برجام محقق نشد. جهانگیری درباره آثار رفع تحریم‌ها در آستانه یک‌سالگی برجام، اظهار داشت: پس از خرابی‌هایی که در دوره تحریم‌های ظالمانه در روابط کشور با دنیای خارج به وجود آمد، برخی بانک‌ها به شکل کج‌دار و مریزی این فرآیند را با  برخی کارگزاری‌ها داشتند. وی افزود: هزینه نقل‌وانتقال پول در این حالت افزایش قابل توجه داشت و در پسابرجام به نحوی شد که بانک‌ها کارگزاری را مستقیم انتخاب کردند و قراردادها امضا‌ شده و روابط بانکی در حال شکل‌گیری است و برخی هم شروع شده است.


تابش و حضرتی در شورای پول و اعتبار
در جریان جلسه دیروز مجلس، نمایندگان 2 ناظر شورای پول و اعتبار را از کمیسیون‌های اقتصادی و برنامه و بودجه انتخاب کردند. به گزارش بانک مردم، به این ترتیب از ۲۱۶ رای، محمدرضا تابش با ۱۳۶ رای از طرف کمیسیون برنامه و بودجه و الیاس حضرتی با ۱۲۶ رای از طرف کمیسیون اقتصادی به عنوان 2 عضو ناظر مجلس در شورای پول و اعتبار انتخاب شدند. قبلا پورابراهیمی و قوامی 2 عضو ناظر شورای پول و اعتبار بودند.


تصویب متن قراردادهای نفتی در ستاد اقتصاد مقاومتی
جلسه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی روز گذشته به ریاست معاون اول رئیس‌جمهور برگزار شد و با توجه به تاکید مقام معظم رهبری مبنی بر لزوم بررسی دقیق متن قراردادهای جدید نفتی در ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی، متن قرارداد به تایید ستاد رسید. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، در این جلسه پیشنهادات کارگروه منتخب ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی درباره متن قراردادهای جدید نفتی که روند بررسی آن از جلسه گذشته ستاد آغاز شده بود، ادامه یافت و با توجه به تاکید مقام معظم رهبری مبنی بر لزوم بررسی دقیق متن قراردادهای جدید نفتی در ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی، پس از بحث و تبادل نظر مفاد و جزئیات آن مورد بررسی قرار گرفت و با اعمال اصلاحات لازم، در نهایت این متن به تایید ستاد رسید.  در پایان این نشست قرار شد متن قراردادهای جدید نفتی که به تایید ستاد رسیده است باید در مراحل بعدی و تصویب نهایی در جلسه هیات دولت طرح شود.
 


Page Generated in 0/0060 sec