printlogo


کد خبر: 160564تاریخ: 1395/4/27 00:00
چهارگوشه

پناهندگی روسیه به اردوغان
در آغازین ساعات کودتا در ترکیه، روسیه اعلام کرد موضوع اعطای پناهندگی سیاسی به رجب طیب‌اردوغان را بررسی خواهد کرد. «دیمیتری پسکوف» سخنگوی رسمی رئیس‌جمهوری روسیه گفت: «تنها توسط رئیس‌جمهوری روسیه چنین تصمیمی می‌تواند اتخاذ شود. در صورتی که چنین درخواستی مطرح شود، می‌توان موضوع را بررسی کرد». پسکوف در گفت‌وگویی مطبوعاتی خاطرنشان کرد: مسکو درباره تحولات ترکیه «بسیار نگران» است. تحولات کنونی ترکیه، امکان مشخص کردن موضعی درباره حوادث این کشور را نمی‌دهد.

اتریش: خروج بریتانیا یعنی  ضعف اتحادیه اروپایی
وزیر خارجه اتریش خروج بریتانیا را به مفهوم ضعف اتحادیه اروپایی دانست و بر لزوم حمایت از مرزهای خارجی اروپا برای غلبه بر بحران پناهندگان تاکید کرد. به گزارش تسنیم، سباستین کورس به روزنامه آلمانی راینیشن پست گفت: «بریگزیت به مفهوم ضعف اتحادیه اروپایی است. من بر این عقیده نیستم که دیگر کشورهای اروپایی نیز این مسیر را دنبال می‌کنند. اما خروج انگلیس باید شرایطی را ایجاد کند که ما اتحادیه اروپایی را تقویت کنیم». او درباره  نگرانی‌اش  از خروج اتریش از اتحادیه اروپایی نیز گفت: «ما شرایطی مشابه آلمان داریم. ما برخی شهروندانی داریم که مشکوک به اروپا هستند اما همزمان اکثریت طرفدار اروپا را در کشورمان داریم. من وظیفه خود را این می‌بینم که همچنان اتحادیه اروپایی را در مسیر مثبتی سوق داده و شمار حمایت‌کنندگان از این اتحادیه را افزایش دهم».

ترامپ معاونش را انتخاب کرد
دونالد ترامپ، نامزد جنجالی جمهوری‌خواه برای انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا، مایک پنس، فرماندار ایالت ایندیانا را به عنوان معاون خود معرفی کرد.طبق اعلام او در توئیتر قرار بود ترامپ بامداد شنبه در نشستی خبری حاضر ‌شود. پیش‌تر قرار بود این نشست خبری روز جمعه در منهتن برپا شود که به دلیل وقوع حمله در شهر نیس فرانسه لغو شد. فرماندار ایندیانا پیش از اعلام لغو این نشست به نیویورک وارد شده بود.

توافق کری و لاوروف درباره سوریه
وزیر خارجه آمریکا روز جمعه در مسکو اعلام کرد آمریکا و روسیه درباره گام‌های مطلوب برای مقابله با حملات جبهه النصره به توافق رسیده‌اند.  به گزارش «رویترز»، جان کری این موضوع را طی کنفرانس خبری مشترک با همتای روس خود سرگئی لاوروف و بعد از رایزنی‌های طولانی در مسکو اعلام کرد. جالب اینکه او تاکید کرد: «ولی دوست دارم تأکید کنم این گام‌ها براساس اعتماد نیست».


سناتور پاکستانی خواستار حفظ امنیت حج توسط نیروهای مشترک کشورهای اسلامی شد
جان هزاران حاجی در خطر است
گروه بین‌الملل: عضو کمیسیون سیاست خارجی مجلس سنای پاکستان با اشاره به وقوع حملات تروریستی اخیر در شهرهای عربستان، درباره خطرات جدی برای مراسم حج امسال هشدار داد و اعلام کرد که جان هزاران نفر از حجاج در خطر است. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی بعثه مقام معظم رهبری، سیدطاهرحسین مشهدی به دنبال وقوع حملات تروریستی در 3 شهر مدینه، قطیف و جده و بیم و نگرانی حجاج مسلمان کشورهای مختلف از سفر حج تمتع امسال به خبرنگاران گفت: «با توجه به اقدام اخیر تروریست‌ها در حمله در نزدیکی حرم نبوی(ص) در مدینه منوره و با توجه به اینکه حدود 2 ماه تا فرا رسیدن موسم حج امسال زمانی باقی است، می‌توان گفت مراسم حج امسال با خطر بسیار جدی مواجه شده است».این سناتور پاکستانی با کنایه از اینکه حملات اخیر نتیجه حمایت آمریکا، رژیم صهیونیستی و سعودی‌ها از تروریسم است،  اعلام کرد که اینک تروریست‌ها پس از تاخت و تاز در سوریه، عراق و یمن، به سمت کشورهایی سرازیر شده‌اند که هرگز تصور نمی‌کردند دلارهایی که صرف حمایت از تروریست‌ها می‌کنند، روزی به زیان خودشان تمام شود. «طبیعتا وقتی از تکفیری‌ها حمایت شود و پشتیبانی‌های مالی از تروریست‌ها متوقف نشود باید انتظار افزایش دایره عملیات تروریست‌ها به دیگر کشورها را داشت». به گفته او، برای اطمینان از امنیت حج و حفاظت از زندگی حاجیان در عربستان باید از ظرفیت نیروهای سازمان ملل یا نیروهای مشترک کشورهای اسلامی استفاده شود.
 


Page Generated in 0/0048 sec