printlogo


کد خبر: 160580تاریخ: 1395/4/27 00:00
زمزمه تغییرات جدی در برند لباس تیم‌ملی
صدای پای آدیداس می‌آید

نیما علیپور: در حالی که فدراسیون فوتبال اوایل امسال برای تامین البسه تیم‌های ملی با برند ایتالیایی جیووا قرارداد امضا کرده صحبت‌هایی مبنی بر احتمال استفاده تیم‌ملی فوتبال از البسه‌های آدیداس به جای این برند ایتالیایی مقابل چین و قطر شنیده می‌شود.
چند روز پیش بود که رئیس فدراسیون فوتبال در اظهارنظری از تهیه بهترین برند تولید البسه‌های ورزشی برای تیم‌ملی فوتبال ایران خبر داد. این در حالی بود که فدراسیون فوتبال بتازگی و در اواخر دوره مدیریتی علی کفاشیان با برند ایتالیایی جیووا قرارداد بسته بود؛ قراردادی که برای نخستین بار فدراسیون می‌توانست علاوه بر دریافت مجانی پوشاک مورد نیازش پولی را هم دریافت کند.
تاج درباره پوشاکی که جیووا برای بازی با قزاقستان و مقدونیه تولید کرده بود، گفت: لباس اول تیم‌ملی نه تنها مورد تایید من نبود،‌ بلکه مورد تایید کارلوس کی‌روش هم نبود. ما طی رایزنی‌هایی که با سایر برندها انجام داده‌ایم سعی خواهیم کرد بهترین برند را برای لباس تیم‌ملی انتخاب کنیم و در این زمینه نیز نگران نیستیم.
براساس برخی اخبار از کمیته بازاریابی فدراسیون فوتبال که اخیرا امیر عابدینی هدایت آن را برعهده گرفته، برند مورد نظر مهدی تاج شرکت ورزشی آدیداس است که البسه ورزشی تیم‌های بزرگی مانند اسپانیا، آلمان و آرژانتین را هم تولید می‌کند و فدراسیون فوتبال هم علاقه‌مند به استفاده از پوشاک این شرکت است که بدون شک استانداردترین و پیشرفته‌ترین پوشاک ورزشی را تولید می‌کند.
شاید فدراسیون تحت هدایت مهدی تاج در کنار امیر عابدینی که جزو مدیران سرشناس و فوتبالی به شمار می‌رود، توانایی جذب اسپانسرهای قوی را برخلاف دوره مدیریتی علی کفاشیان داشته باشد اما به نظر می‌رسد تاج برای عقد قرارداد با آدیداس برای استفاده در بازی با چین و قطر با مانعی به نام جیووا مواجه شود؛ شرکتی که از همان روزهای نخست انتقادات زیادی نسبت به کم نام و نشان بودن آن وجود داشت حتی برای پوشاک اصلی تیم‌های ملی مراسم رونمایی هم برگزار کرد اما پوشاک تهیه شده به هیچ‌وجه زیبایی و کیفیت لازم را نداشت. با این حال تیم‌ملی مقابل مقدونیه و قزاقستان با این پوشاک به میدان رفت و مطابق انتظارات انتقاد اهالی فوتبال را هم به همراه داشت. این شرکت که با مبلغی در حدود 100 هزار دلار و تولید رایگان بخشی از لباس‌های مورد نیاز فدراسیون فوتبال موفق به عقد قرارداد با ایران شده، برای فاز نخست قرار خود بخشی از مبلغ قرارداد را هم پرداخت کرده و عقد قرارداد با ایران که جزو شانس‌های حضور در جام‌جهانی است، برگ برنده‌ای برای این شرکت در تاریخ نه‌چندان طولانی‌اش محسوب می‌شود و به سختی به دنبال راضی نگه داشتن فدراسیون فوتبال ایران است.
مشخص نیست فدراسیون فوتبال چطور می‌تواند با وجود قرارداد با برند جیووا از البسه‌های دیگری استفاده کند. البته در این باره به نظر می‌رسد فدراسیون‌نشین‌ها با استناد به بندهای قرارداد با جیووا سراغ لباس‌های دیگری خواهند رفت، چرا که طبق قراردادی که فدراسیون فوتبال با برند ایتالیایی بسته است، در صورتی که این برند نتواند انتظارات فدراسیون فوتبال را برای تیم‌ملی بزرگسالان برآورده کند، آنها مجازند با برند دیگری وارد مذاکره شوند.
نکته دیگر درباره البسه تیم‌ملی این است که فدراسیون فوتبال پس از بازی با قزاقستان، طراحی‌های دیگری را با کمک دانشگاه الزهرا و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای تیم‌ملی فوتبال تدارک دید و در اختیار جیووا قرار داد تا آنها برای دیدار با چین و قطر لباس‌های استاندارد و زیباتری را تولید کنند.
طبق شنیده‌ها این شرکت هم طراحی‌های جدید را در 4 تولیدی مختلف تهیه کرده و ظرف چند روز آینده برای بررسی به دست فدراسیون فوتبال می‌رسد. مسؤولان شرکت جیووا وعده تولید بهترین لباس ورزشی و در حد البسه‌های شرکت آدیداس و نایک را داده‌اند که در صورت تحقق نشدن این امر به نظر می‌رسد فدراسیون فوتبال بیش از پیش ترغیب به استفاده از لباس‌های آدیداس خواهد شد.
بردبار: قراردادمان با تیم‌ملی به صورت یکطرفه غیرقابل فسخ است
مدیرعامل برند جیووا در خاورمیانه گفت: قراردادمان با فدراسیون ایران به صورت یکطرفه غیرقابل فسخ است هرچند ما هم سعی می‌کنیم نمونه‌های بهتر از نایک و آدیداس را ارائه کنیم.
بردبار درباره آخرین وضعیت لباس‌های طراحی جدید تیم‌ملی و ارسال شده به فدراسیون فوتبال گفت: یکسری نمونه‌ها برای اینکه سریع‌تر به فدراسیون فوتبال برسد از طریق یکی از کارمندان جیووای ایتالیا برای فدراسیون ارسال شد. همچنین یک بخش عمده دیگر از لباس‌ها از طریق پست DHL به فرودگاه امام رسیده و در دست ترخیص است.
وی ادامه داد: تمام نمونه‌های مختلف برای فصول مختلف با طرح‌ها و انواع پارچه‌هایی که فدراسیون از ما درخواست کرده بود ارائه شده و سعی کردیم بهترین نوع پارچه در دنیا برای فصل گرما و سایر فصول را ارائه کنیم. در این بین تمام خواسته‌ها را مو به مو اجرا کردیم هرچند خیلی از موارد در تعهد ما هم نبود اما برای منافع ملی و شأن تیم‌ملی و برندی که می‌خواهد در کشور ایران خدماتی را ارائه کند هیچگاه در قراردادی که وجود داشت مو را از ماست بیرن نکشیده که بخواهیم حتما طبق تعهد رفتار کنیم چون می‌خواهیم مشتریان‌مان را در هر شرایطی راضی نگه داریم.
بردبار درباره اینکه شاید آدیداس جایگزین این برند ایتالیایی شود، گفت: قراردادمان با فدراسیون ایران به صورت یکطرفه غیرقابل فسخ است هرچند ما هم سعی می‌کنیم نمونه‌های بهتر از نایک و آدیداس را ارائه کنیم.
مدیرعامل برند جیووا در خاورمیانه یادآور شد: باید به این قرارداد به صورت منطقی نگاه و از نگاه احساسی پرهیز کرد. برای اولین بار یک شرکت در ایران در حال تامین لباس‌های تیم‌ملی است که به یک باشگاه داخلی مرتبط است و بسیاری از جوانان ایرانی در همین باشگاه یعنی برق جدید شیراز در حال فعالیت هستند پس باید به شکلی منطقی و بر مبنای اصول حرفه‌ای به این قرارداد نگاه کرد و به آن احترام گذاشت.
وی ادامه داد: فدراسیون نیز تا الان چنین نگاهی داشته چون جوسازی و رسانه‌ای کردن مشکلات به هیچ وجه درست نیست هرچند بعید می‌دانم این کارها از طرف فدراسیون فوتبال باشد چون تا الان هرچه از مدیران ارشد فدراسیون شنیده‌ام تاکید بر همکاری طرفین بوده و هیچ صحبتی غیر از این از مدیران نشنیدم پس نگاه این دوستان هم منطقی و حرفه‌ای است.
بردبار در پایان گفت: ما هم می‌خواهیم روز به روز بهتر باشیم. در این بین باید در چارچوب قرارداد بر مبنای اصول حرفه‌ای نشسته و صحبت‌هایمان را انجام دهیم تا به این ترتیب همه در خدمت تیم‌ملی باشیم.
 


Page Generated in 0/0065 sec