printlogo


کد خبر: 160584تاریخ: 1395/4/27 00:00
پوگبا، اشتباه بزرگ سر الکس

اندی میتن: وقتی کریستیانو رونالدو سال 2009 منچستریونایتد را به مقصد رئال‌مادرید ترک کرد، برایش یک قدم به جلو بود، نه عقب. جرارد پیکه هم که یک سال قبلش از یونایتد به بارسلونا پیوسته بود چنین حسی داشت، همچنین پل پوگبا و انتقالش به یوونتوس در سال 2012.
پوگبا که حالا 23 ساله است یونایتد را برای این ترک کرد که اعتقاد داشت به اندازه‌ لیاقتش در تیم اول به او بازی نمی‌رسد. پوگبا به محض رسیدن به تورین خودش را به عنوان یکی از مهره‌های اصلی این تیم ثابت کرد و 4 سال پیاپی قهرمان سری A شد. به همین خاطر قیمت پوگبا حالا تا حدی بالا رفته که بدل به گرانقیمت‌ترین بازیکنی که امکان خریدش است شده. لیونل مسی، لوئیس سوارز، نیمار و رونالدو فروشی نیستند. البته یوونتوس اصرار دارد پوگبا هم فروشی نیست. یوونتوس به پوگبا قراردادی جدید پیشنهاد کرده و مطمئن است هافبک فرانسوی با توجه به اینکه از زندگی در تورین و تیمش کاملا راضی است، فصل آینده برای بیانکونری بازی خواهد کرد و قهرمان سری A و چمپیونز لیگ خواهد شد. پل مک‌گینس، مربی‌ای که 23 سال برای یونایتد کار کرد، در این باره می‌گوید: «پل خیلی محبوب بود و همیشه به بازیکنان دیگر برای پیشرفت‌شان کمک می‌کرد. برای پل درک تاکتیکی و تکنیکی پستش اهمیت بالایی داشت.» اما این تمام استعداد پوگبا نبود. از همان روزهای آغازین یونایتدی‌ها می‌دیدند که پوگبا فوتبالیستی خیابانی است. پوگبا ستاره‌ تیم مک‌گینس بود که سال 2011، کنار جسی لینگارد، راول موریسون، سم جانستون و برادران کین، مایکل و ویل، قهرمان جام حذفی جوانان شد. پدیده‌ جوان یونایتد احساس آمادگی برای حضور در تیم اول می‌کرد اما نظر سر الکس فرگوسن متفاوت بود.
31 دسامبر 2011، روز تولد 70 سالگی سر الکس، یونایتد باید مقابل بلکبرن، در اولدترافورد بازی می‌کرد. پل اسکولز بازنشسته شده بود، دارن فلچر مصدوم بود و وین رونی و دارن گیبسون و جانی اوانز به علت خوشگذرانی شب قبل تنبیه انضباطی شده بودند. علاوه بر این یونایتد 3 مدافع مصدوم هم داشت. با این وجود سر الکس پوگبا را 90 دقیقه روی نیمکت نشاند، از مایکل کریک به عنوان دفاع میانی استفاده کرد و رافائل داسیلوا و پارک جی سونگ را در مرکز خط میانی قرار داد. یونایتد بازی را 3 بر2 به تیم آخر جدول باخت و لحظه سرنوشت‌ساز برای پوگبا رقم خورد.  «خیلی خیلی برایم تلخ و سخت بود. من عاشق منچستر بودم. من منچستری بودم». قرارداد پوگبا در ژوئن 2012 تمام می‌شد و باشگاه برای حفظش پیشنهاد حقوق هفته‌ای 20 هزار پوند را داد؛ بیشتر از هر بازیکن دیگری که عضو ثابت تیم اول نبود.  با اینکه اعضای خانواده پوگبا اعتقاد داشتند منچستر بهترین جا برای بازی کردنش است، ایجنت جدیدش، مینو رایولا، شرایط یونایتد را کافی نمی‌دانست. باشگاه‌های زیادی دنبال پوگبا بودند، بازیکنی که در 4 مقطع سنی مختلف کاپیتان فرانسه بود و از سال 2009 بازیکن منچستریونایتد.
باشگاه به پوگبا توصیه کرد صبور باشد تا زمانش بزودی برسد اما مثل خیلی دیگر از بازیکنان جوان او برای بازی کردن در تیم اول عجله داشت. پیکه و جوزپه روسی که بعد از ترک یونایتد رشد زیادی کردند، از این منظر پوگبا را درک می‌کنند. وقتی پوگبا تصمیمش برای پیوستن به یوونتوس را اعلام کرد، باشگاه متوجه شد بلوفی در کار نیست. برای همین شرایطی درست مثل شرایط یوونتوس را به وی پیشنهاد کردند. با این تفاوت که یونایتد حاضر نبود درصد بالای رایولا از قرارداد را پرداخت کند. بدین ترتیب فرگوسن که از امضا نکردن قرارداد جدید پوگبا عصبانی بود، نام او را از فهرست تیم برای بازی یورو لیگ مقابل آژاکس در فوریه 2012 حذف کرد و به وی گفت باید تنها تمرین کند. با اینکه پوگبا در ادامه فصل 3 بار به عنوان بازیکن ذخیره برای یونایتد بازی کرد اما در نهایت در پایان فصل به یوونتوس پیوست.
فقط چند ماه از حضور پوگبا در یوونتوس می‌گذشت که جی‌جی بوفون گفت: «پوگبا از آن بازیکنانی است که دهانت از بازی‌اش باز می‌ماند. بعد از چند جلسه تمرین، ما به هم نگاه کردیم و گفتیم: آنها در منچستر کور هستند؟!»  
 فرگوسن یکی از بزرگ‌ترین مربیان تاریخ فوتبال است اما درباره پوگبا مرتکب اشتباه بزرگی شد، بازیکنی که فقط 7 بار به عنوان ذخیره به وی بازی رسید. دیوید مویز در تابستان 2013 تلاش کرد پوگبا را به اولدترافورد بازگرداند اما یوونتوس ستاره خودش را حفظ کرد. پوگبا حالا 4 فصل کامل را در سری A پشت سر گذاشته است. یوونتوس امیدوار است این 4 به 5 برسد اما اینطور به نظر نمی‌رسد.


Page Generated in 0/0049 sec