printlogo


کد خبر: 160613تاریخ: 1395/4/27 00:00
رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام از وزارت علوم دولت یازدهم با ارسال نامه‌ای به رئیس‌جمهور شکایت کرد
تأکید وزارت علوم بر تخلفات دانشگاه آزاد

گروه اجتماعی: رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام از وزارت علوم به روحانی شکایت کرد، این در حالی است که وزارت علوم هم در پاسخ بر تخلفات دانشگاه آزاد در راه‌اندازی و پذیرش دانشجو در رشته‌های بدون مجوز تأکید کرد.
 هاشمی‌رفسنجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام طی نامه‌ای به رئیس‌جمهور از وزارت علوم شکایت کرد و خواستار بررسی اظهارات معاونان این وزارتخانه درباره رشته‌های دانشگاه آزاد و تاثیر آن بر کاهش میزان داوطلبان آزمون دکترای سال آتی این دانشگاه شد.
در عین حال وزارت علوم نیز طی نامه‌ای بر تخلفات قانونی این دانشگاه در راه‌اندازی و پذیرش دانشجو در رشته‌های فاقد مجوز تأکید کرد و از رعایت نشدن ظرفیت تعیین شده پذیرش دانشجو در مقطع کارشناسی ارشد و دکترا، پذیرش دانشجو بدون دریافت مجوز در واحد الکترونیکی و بی‌توجهی به مکاتبات وزارت علوم درباره حذف رشته‌محل‌های فاقد مجوز از دفترچه‌های آزمون کارشناسی ارشد و دکترای دانشگاه آزاد خبر داد.
نامه‌نگاری و دریافت پاسخ مکاتبات
به گزارش فارس، هاشمی‌رفسنجانی، رئیس هیات موسس دانشگاه آزاد و رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام طی نامه‌ای خواستار بررسی نظر وزارت علوم درباره قانونی بودن رشته‌های تحصیلات تکمیلی دانشگاه آزاد اسلامی و کاهش میزان داوطلبان آزمون دکترای سال آتی این دانشگاه شد.
همچنین وزارت علوم نیز در پاسخ به این نامه نظر معاونت آموزشی را درباره تشکیک در قانونی بودن رشته‌های تحصیلات تکمیلی دانشگاه آزاد اسلامی به شرح زیر اعلام کرد:
الف- دانشگاه آزاد اسلامی بدون دریافت مجوزهای لازم در سال‌های گذشته به طرق گوناگون اقدام به پذیرش دانشجو در دوره‌های تحصیلات تکمیلی کرده است است که اهم آن عبارت است از:
1- پذیرش دانشجو در رشته‌های فاقد مجوز در مقطع تحصیلات تکمیلی (کارشناسی ارشد و دکترا)
2-  رعایت نکردن ظرفیت تعیین شده پذیرش دانشجو در مقطع کارشناسی ارشد حداکثر 20 نفر و در مقطع دکترا حداکثر 7 نفر با وجود ابلاغ تذکرات کتبی مکرر
3- پذیرش دانشجو در واحد الکترونیکی بدون دریافت مجوز
4- پذیرش تعداد زیادی دانشجوی دکترای پژوهش‌محور بدون دریافت مجوز
5-  بی‌توجهی به مکاتبات این دفتر درباره حذف رشته‌محل‌های فاقد مجوز از دفترچه‌های آزمون کارشناسی ارشد و دکترای این دانشگاه
این در حالی است که دانشگاه یاد شده طبق ماده 3، 6 و 17 اساسنامه دانشگاه آزاد اسلامی تابع همه ضوابط و مقررات وزارت متبوع در زمینه ایجاد و توسعه رشته‌های دانشگاهی و ظرفیت پذیرش دانشجو برای هر سال تحصیلی است.
6- اساسنامه اصلاحی دانشگاه آزاد اسلامی که سال 1389 به تصویب شورایعالی انقلاب فرهنگی رسیده، به صراحت در مواد 3 و 4 مقرر کرده است که حدود فعالیت آموزش و پژوهشی دانشگاه از حیث مقطع و رشته تحصیلی و همچنین از حیث ایجاد واحدهای وابسته با توجه به مجوز شورای گسترش آموزش عالی تعیین می‌شود و دانشگاه از تاریخ صدور جواز تأسیس توسط شورای گسترش آموزش عالی رسمیت می‌یابد. قانون اهداف، وظایف و تشکیلات وزارت علوم، تحقیقات و فناوری که در سال 1383 به تصویب  مجلس شورای اسلامی رسیده است براساس بند 6 قسمت ب ماده 2 این قانون ارزیابی مستمر فعالیت واحدهای آموزش عالی یا مؤسسه‌های تحقیقاتی و جلوگیری از ادامه فعالیت، تعلیق فعالیت یا انحلال هر یک از آنها در صورت تخلف از وظایف وزارت متبوع است. علاوه بر این در بند 11 ماده2 نیز قانونگذار صدور مجوز ایجاد یا توسعه هرگونه واحد آموزش عالی یا مؤسسه تحقیقاتی (اعم از دولتی یا غیردولتی)، رشته‌ها و مقاطع تحصیلی را از وظایف و صلاحیت‌های وزارت متبوع اعلام کرده است.
7- به استناد ماده 3 اساسنامه اصلاحی آن دانشگاه مصوب مورخ 4/12/1389 شورایعالی انقلاب فرهنگی، حدود فعالیت آموزش و پژوهشی آن دانشگاه از حیث مقطع و رشته تحصیلی و از حیث ایجاد واحدهای وابسته از این تاریخ به تناسب رشته، با توجه به مجوز شورای گسترش آموزش عالی وزارت متبوع تعیین شده است.
ب- در نامه معاون آموزشی دانشگاه مزبور اعلام شده است اقدام سازمان سنجش آموزش کشور با اجرای تکمیل ظرفیت پذیرش دانشجو در مقطع دکترا در سال 1394 باعث کاهش تعداد داوطلبان دانشگاه آزاد اسلامی شده است این در حالی است که همه ساله فرآیند تکمیل ظرفیت پذیرش دانشجو توسط سازمان سنجش آموزش کشور برای پر کردن ظرفیت خالی دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی در همه مقاطع تحصیلی اجرا می‌شود که این موضوع به پذیرش دانشجو در دانشگاه آزاد اسلامی  بی‌ارتباط است.
 


Page Generated in 0/0111 sec