printlogo


کد خبر: 160619تاریخ: 1395/4/27 00:00
سلامت

وزیر بهداشت خبر داد
تأسیس داروخانه‌های گیاهی زنجیره‌ای
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از تاسیس داروخانه‌های گیاهی در کشور خبر داد. به گزارش خبرگزاری دانشجو، سیدحسن هاشمی، وزیر بهداشت درباره داروخانه‌های گیاهی گفت: بزودی شاهد تاسیس داروخانه‌های گیاهی در کشور خواهیم بود. وی افزود: مجوز داروخانه‌های گیاهی به صورت داروخانه‌های زنجیره‌ای صادر می‌شود و این مراکز مستقل از داروخانه‌های شیمیایی تشکیل خواهند شد. وزیر بهداشت درباره پوشش بیمه‌ای داروهای گیاهی خاطرنشان کرد: پیشنهاد پوشش بیمه‌ای داروهای گیاهی به شورایعالی بیمه ارائه شده است اما می‌دانیم که بیمه‌ها با مشکلات مالی شدیدی روبه‌رو هستند و طلبکاران زیادی دارند. امیدواریم در لایحه بودجه سال 96، اعتبار لازم برای پوشش داروهای گیاهی در بودجه بیمه‌ها دیده شود.
وی عنوان کرد: داروخانه‌های گیاهی به مرور و طی 2 تا 3 دهه در کشور گسترش می‌یابند و می‌توانند جایگزین عطاری‌ها شوند. هاشمی یادآورشد: پوشش داروهای طب سنتی در کتاب ارزش‌های نسبی خدمات سلامت نیز پیش‌بینی شده است اما هنوز بیمه‌ها بودجه‌ای برای این کار اختصاص نداده‌اند در حالی که یکی از راه‌های گسترش طب سنتی، پوشش بیمه‌ای داروهای گیاهی است.

اعلام رقم بدهی تأمین اجتماعی به وزارت بهداشت
مطالبات وزارت بهداشت از سازمان تامین اجتماعی 5 هزار و 365 میلیارد تومان است.
به گزارش«وطن‌امروز» ایرج حریرچی، سخنگوی وزارت بهداشت درباره میزان بدهی سازمان تامین اجتماعی به بیمارستان‌های دولتی بیان داشت: ارزش ریالی خدمات ارائه شده برای بیماران تحت پوشش این سازمان توسط واحدهای تابعه وزارت بهداشت در سال ۹۴ بالغ بر 5 هزار و 693 میلیارد تومان بوده است. وی عنوان کرد: اسناد ارسالی مربوط به سال ۹۵ برای سازمان تامین اجتماعی معادل ۶۳۶ میلیارد تومان است و حدود هزار و 300 میلیارد تومان خدمات ارائه شده داریم که هنوز اسناد آن ارسال نشده است اما برای سال ۹۵ فقط ۴۱۱ میلیارد تومان دریافت شده است که میزان بدهی مربوط به سال ۹۵ این سازمان به مراکز دولتی معادل هزار و 525 میلیارد تومان است. وی تاکید کرد: در مجموع مطالبات وزارت بهداشت از سازمان تامین اجتماعی
5 هزار و 365 میلیارد تومان است. سخنگوی وزارت بهداشت گفت: به دلیل پرداخت نشدن مطالبات مراکز درمانی، پرداخت بدهی‌های این مراکز به شرکت‌های پخش دارو و تجهیزات پزشکی و نیز به کارکنان و پزشکان با
مشکل روبه‌رو شده و ضروری است سازمان‌های بیمه‌گر برای پرداخت بدهی‌های خود اقدام عاجل کنند تا بتوانیم مطالبات این گروه‌ها و افراد را پرداخت کنیم.

ابتکار محققان ایرانی در ساخت غشای نانو ساختاری
محققان دانشگاه تهران در تحقیقات آزمایشگاهی خود موفق به ساخت غشاهای نانوساختاری شده‌اند که کارآیی بالایی در جداسازی گازها از جمله گاز هلیم برای توسعه صنایع جداسازی دارد. به گزارش«وطن‌امروز» جداسازی گازها به یکی از دغدغه‌های اصلی برای محیط‌زیست و صنایع گوناگون تبدیل شده است. یکی از مقرون‌به‌صرفه‌ترین فرآیندهای جداسازی گازها، فرآیندهای غشایی است اما میزان بازده و انتخاب‌پذیری غشاها یکی از مسائل مهم در فرآیندهای غشایی به حساب می‌آید که نیازمند دستیابی به سیستم‌های جدید است.  الهه احمدی‌فیجانی، محقق طرح ساخت غشای نانو ساختاری با بیان اینکه در این کار تحقیقاتی سعی شده غشاهایی جدید با بازدهی بالاتر جهت جداسازی گازها تهیه شود، اظهار داشت: امروزه با توجه به تنوع کاربری غشاهای پلیمری، تهیه‌ غشاهای جداسازی گاز با انتخاب خلاقانه اجزا از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است؛ بر این اساس، ماتریس پلیمری پلی وینیلیدین فلوراید  (PVDF) به دلیل ویژگی‌های ذاتی این پلیمر در سازگاری بهتر با دیگر اجزای فرمولاسیون انتخاب شده است. وی افزود: به‌علاوه، با بهره‌گیری از نانوذرات اکسید فلزی گستره‌ وسیعی از غشاهای مناسب جهت جداسازی مخلوط‌های گازی گوناگون تهیه شده است.


Page Generated in 0/0124 sec