printlogo


کد خبر: 160627تاریخ: 1395/4/28 00:00
فاز جدید حذف یارانه ‌‌نقدی آغاز شد
قطع یارانه 200 هزار نفر دیگر
اطلاعیه وزارت رفاه برای نحوه اعتراض به قطع یارانه

مهدی جابری: یارانه شصت و پنجم در حالی اواخر تیرماه به حساب مردم واریز شد که 200 هزار نفر دیگر نیز به جمع حذف‌شده‌ها پیوستند تا طرح مورد انتظار و ایده‌آل دولت به تحقق نهایی نزدیک و نزدیک‌تر شود. به گزارش «وطن امروز» آمار یارانه‌بگیران همچنان رو به کاهش است و هر ماه عده‌ای به بهانه خطای سیستم، اجرای قانون یا با توجیه پولدار نبودن دولت حذف می‌شوند تا آنچه «بی سر و صدا» آغاز شده بود هرچه زودتر به مرحله حذف بزرگ برسد؛ جایی که 24 میلیون نفر (که در میان آنها افراد نیازمند و اقشار ضعیف جامعه نیز حضور دارند) دست خالی از خودپردازها بازگردند و حساب یارانه‌ای آنها دیگر شارژ نشود. خبرگزاری فارس روز گذشته از حذف 200 هزار یارانه‌بگیر در تیرماه خبر داد و نوشت: «شصت و پنجمین یارانه نقدی در حالی پرداخت شد که ۲۰۰ هزار نفر از یارانه‌بگیران (شامل خانوارهایی که سرپرست آنها از قضات، پزشکان، اعضای هیات علمی و وکلا و... هستند) حذف شدند. وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرد افرادی که در این دوره نسبت به حذف یارانه خود اعتراض دارند از 30 تیر ماه می‌توانند اعتراض خود را ثبت کنند». رایزنی دولت با مجلس برای وضع قانونی به منظور حذف تدریجی 24 میلیون یارانه‌بگیر در حالی است که مردم ایران 2 سال و 2 ماه قبل پاسخ منفی و قاطع خود را به درخواست دولت برای «نه به یارانه» و انصراف از دریافت آن اعلام کرده بودند، بنابراین انتظار نمی‌رفت دولتمردان در رایزنی‌های پنهانی و درخواست‌های غیرعلنی به دنبال اجرای طرحی باشند که تقریبا 90 درصد جامعه با آن اعلام مخالفت کرده بودند.
فقط 3 گروه یارانه‌بگیر باقی می‌مانند!
تسنیم هم درباره برنامه جدید دولت در گزارشی با عنوان «آغاز دور جدید حذف یارانه»، از باقی ماندن فقط 3 گروه از اقشار جامعه در فهرست یارانه‌بگیران خبر داده و نوشته است: اخیرا در تماس تلفنی از «کمیسیون ماده 10 طرح حذف یارانه‌های نقدی خانواده‌های غیرنیازمند» به برخی سرپرستان خانوار اعلام شده است، طبق مصوبه مجلس یارانه همه مردم غیر از خانوارهای تحت پوشش کمیته امداد و سازمان بهزیستی، خانوارهای آسیب پذیر و افرادی که بیماران لاعلاج در خانواده خود دارند، حذف می‌شوند. در این تماس‌های تلفنی با تاکید بر اینکه مکالمه ضبط می‌شود، برای احراز هویت، نام و نام خانوادگی، کد ملی و آدرس محل سکونت پرسیده شده و از سرپرست خانوار سوال می‌شود آیا ملک مسکونی یا بیمار لاعلاج در خانواده دارد یا خیر؟ براساس این گزارش، پرونده حذف یارانه‌بگیران پردرآمد که پس از آغاز فعالیت دولت یازدهم مجدداً گشوده شد، در سال 94 به‌رغم مصوبه مجلس برای حذف یارانه 6 میلیون ثروتمند به ثمر نرسید و مجلس برای سال 95 دولت را مکلف به حذف یارانه 24 میلیون ثروتمند کرد اما این بار شرایطی برای حذف یارانه‌ها اعلام شد. در بند الحاقی یک تبصره 14 قانون بودجه 95 کل کشور، دولت موظف شده است در سال 1395 یارانه نقدی سرپرست خانوار برخی اقشار را حذف کند؛ از جمله تمام تجار و صاحبان مشاغل آزاد که درآمد سالانه آنها حداقل 350 میلیون ریال باشد. از دیگر این اقشار می‌توان به نمایندگان مجلس شورای اسلامی، قضات و اعضای هیأت علمی دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزشی دولتی و غیردولتی، پزشکان و دندانپزشکان اشاره کرد. همچنین همه کارکنان دولت و قوای سه‌گانه و شهرداری‌ها و همه مؤسسات عمومی و مؤسسات عمومی غیردولتی و تمام کارکنان نیروهای مسلح و بازنشستگان کشوری و لشکری و حقوق‌بگیران و مستمری‌بگیران مشمول تأمین اجتماعی و همه دریافت‌کنندگان حقوق و مستمری بخش دولتی و غیردولتی که دریافتی سالانه آنها بیش از 350 میلیون ریال باشد در فهرست گروه‌هایی قرار دارند که یارانه آنها حذف می‌شود. وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی دیروز در اطلاعیه‌ای درباره نحوه ثبت اعتراض حذف‌شدگان از یارانه نقدی اعلام کرد آن دسته از خانوارهایی که یارانه آنها در تیرماه سال جاری حذف شده است در صورت تمایل به ثبت اعتراض خود از روز چهارشنبه 30 تیرماه 1395 صرفا به سامانه  www.yaraneh10.ir  مراجعه کنند.
حذف 24 میلیونی یا 65 میلیونی؟!
تحلیل گزارش تسنیم، ما را به این نتیجه می‌رساند که هدفگذاری دولت برای حذف یارانه‌بگیران بسیار فراتر از 24 میلیون نفر است و اگر فقط 3 گروه یادشده باقی بمانند، تقریبا 65 میلیون نفر باید از دریافت یارانه محروم شوند؛ همان یارانه ناچیز 45 هزار تومانی که با گذشت چند سال و به‌رغم تورم و افزایش قیمت‌ها و نرخ خدمات عمومی، هیچ تکانی نخورده است و تنها موضوع ثابت و بدون تغییر جامعه محسوب می‌شود!  حامیان دولت که تا چند ماه پیش حذف یارانه‌ها را طرح پیشنهادی مجلس می‌خواندند و مدعی مخالفت دولت با اجرای آن بودند، اکنون درباره مشکلات و حرف و حدیث‌های یارانه‌ای سیاست سکوت و تماشا را در پیش گرفته‌اند و منتظر کاهش هرچه زودتر ده‌ها میلیون نفر از یارانه‌بگیران هستند؛ روندی که بنا به اعلام وزیر رفاه با 30 هزار نفر در سال 1393 شروع شد، در اردیبهشت 94 به 200 هزار نفر رسید و امروز میلیون‌ها ایرانی را پوشش داده است! یارانه ناچیز 45 هزار تومانی هرچند در چند سال اخیر به حساب میلیون‌ها ایرانی واریز می‌شد اما معمولا در اظهارات مقامات دولتی شاهد طعنه‌زنی و کنایه به مردم بودیم که «مصیبت عظما» و «عذاب الیم» خواندن یارانه از سوی 2 وزیر اقتصادی دولت شاهدی بر همین موضوع است.  همچنین 28 اردیبهشت امسال بود که بیژن نامدار زنگنه، وزیر نفت در حرکتی قابل تامل از بی‌پولی وزارت نفت خبر داد و گفت: «ما پولدار نیستیم! تصور پولدار بودن نفت درست نیست؛ بخش قابل توجهی از آن به یارانه اختصاص می‌یابد. حتی در مواردی در پرداخت حقوق کارکنان خود با مشکل روبه‌رو هستیم». دولتی‌ها عنوان کرده‌اند که نباید یارانه مردم قطع شود اما قطع یارانه نقدی 200 هزار نفر در تیرماه نشان داد آنها به هدف خود که بهره‌برداری تبلیغاتی از یارانه است نمی‌رسند چراکه دولت رفتار و گفتارش متفاوت است و این تناقض آشکارتر از آن است که دولتی‌ها تصور می‌کنند.
 


Page Generated in 0/0061 sec