printlogo


کد خبر: 160637تاریخ: 1395/4/28 00:00
واکنش عجیب حسن روحانی به اعتراض مردم کرمانشاه نسبت به وضعیت اقتصادی و حقوق‌های نجومی
مسائل با شعر حل نمی‌شود

گروه سیاسی: سفر استانی حسن روحانی به کرمانشاه هم حاشیه‌ساز شد. دیروز هنگام سخنرانی روحانی در استادیوم آزادی کرمانشاه، مردم معترض نسبت به وضعیت معیشتی و همچنین فساد سیستمی فیش‌های حقوقی، اعتراض کردند
به گونه‌ای که سخنرانی روحانی قطع شد. به گزارش «وطن امروز» اما این پایان ماجرا نبود چراکه حسن روحانی نیز به این اعتراضات واکنش نشان داد و گفت با «شعار و شعر» مشکلات حل نمی‌شود.  سفر استانی حسن روحانی به کرمانشاه طی روزهای اخیر با اعتراض نمایندگان این استان حاشیه‌ساز شده بود. نمایندگان استان کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی تهدید کرده بودند در صورت عدم رسیدگی به مطالبات مردم کرمانشاه، روحانی را در سفر به این استان همراهی نمی‌کنند. البته دیروز نمایندگان کرمانشاه با روحانی همراه شدند و میزبان او بودند. برخی از این نمایندگان به «وطن امروز» گفتند روحانی شروط آنان را پذیرفت و به همین دلیل او را در سفر به کرمانشاه همراهی کردند. با این حال اگرچه نمایندگان راضی به همراهی روحانی شدند اما تصاویر مربوط به مراسم استقبال از حسن روحانی در کرمانشاه نشان می‌دهد حجم انتقادات به او قابل تامل بوده است؛ از دستنوشته‌های مردم در اعتراض به وضعیت معیشتی گرفته تا اعلام ناامیدی آنها از برجام!  اما اوج این انتقادات در استادیوم کرمانشاه و هنگام سخنرانی حسن روحانی صورت گرفت. آنجا که وقتی روحانی در حال ارائه گزارشی درباره ماجرای فیش‌های حقوقی بود، حاضران در استادیوم شروع به دادن شعارهای اعتراضی کردند. برخی خبرگزاری‌ها گزارش داده‌اند به غیر از موضوع فیش‌های نجومی، شعارهای اعتراضی مردم نسبت به موضوعات رکود و بیکاری نیز بوده است به گونه‌ای که برخی دستنوشته‌ها کنایه‌هایی درباره وعده‌ 100 روزه مطرح کرده بودند. این اعتراضات باعث شد سخنان روحانی قطع اما با واکنش فوری وی مواجه شود. روحانی نیز در واکنش به شعارهای اعتراضی مردم اعلام کرد: «خب... گوش نمی‌کنید و مدام شعار می‌دهید. با این شعارها که مشکلات حل نمی‌شود. با شعر که مسائل برطرف نمی‌شود».  این واکنش روحانی بلافاصله در شبکه‌های اجتماعی انعکاس گسترده‌ای داشت. آنچه توجه افکار عمومی را درباره این اعتراض روحانی جلب کرد؛ مربوط به آن بخش از اظهارات او بود که از «شعر» سخن گفت. البته هشتگ‌هایی با عنوان «#گوش نمی‌کنید» نیز در اعتراض به واکنش روحانی به مردم کرمانشاه نیز شکل گرفت.
این بخش از سخنان روحانی البته در پایگاه اطلاع‌رسانی رئیس‌جمهور سانسور شد.
به گونه‌ای که این بخش از صحبت‌های روحانی که گفت «با شعر که مسائل برطرف نمی‌شود» در خبر تنظیم شده توسط پایگاه اطلاع‌رسانی رئیس‌جمهور منتشر نشد. البته غیر از حاشیه‌های اعتراض مردم نسبت به سیاست‌های اقتصادی دولت، اظهارات روحانی درباره برخی مسائل مانند ماجرای فیش‌های حقوقی و رکود نیز قابل تامل بود.  اظهارات روحانی درباره ماجرای فیش‌های حقوقی به گونه‌ای بود که مخاطب تصور می‌کند روحانی از برجسته شدن این موضوع در افکار عمومی ناراضی است. البته این شائبه نیز احساس می‌شود که رئیس‌جمهور به دنبال آن است تا از اولویت ماجرای فیش‌های حقوقی در افکار عمومی بکاهد.  او درباره فیش‌های حقوقی گفت: بدانید تخلفات از آن مدیران انگشت‌شمار در کشور بوده است. اگر 100 نفر، 200 یا 300 نفر در کشور بزرگی که حقوق‌بگیران بیت‌المال چه آنهایی که کار می‌کنند و چه آنهایی که بازنشسته هستند، 8 میلیون نفر حقوق می‌گیرند، این 100، 200 و 300 نفر تخلف کردند، بقیه مدیران و کارکنان ما پاک و زحمت‌کش هستند. نباید تخلف چندصد نفر را گسترش دهیم برای جمعیت بزرگ مدیران فعال و پاک سرزمین ما. روحانی با بیان این مطلب که اگر تخلفی گوشه‌ای بوده این راهش نیست که دزدی‌های قبلی را فراموش کنیم، خاطرنشان کرد: اگر آقایانی در گوشه و کنار هستند که می‌خواهند موضوع فیش حقوقی را ادامه بدهند تا قبلی‌ها را فراموش کنند، مردم فراموش نخواهند کرد. از دادگاه‌های قضایی می‌خواهم دزدان را به سزای اعمال‌شان برسانند. مردم، اهمال، قصور یا تقصیری که چند سال قبل انجام شده و به‌خاطر آن آمریکا 2 میلیارد دلار از پول ملت را برداشته و نیز تخلف 3 هزار میلیاردی و 12 هزار میلیاردی را فراموش نخواهند کرد. او تاکید کرد: ملت ایران، ضمن اینکه دولت قول می‌دهد برای حل و فصل حقوق‌های غیرمتعارف گزارش خواهد داد، تخلفات گذشته و سال‌های گذشته و مبارزه با فساد را به‌عنوان یک اصل اساسی از یاد نخواهد برد. البته اظهارات روحانی درباره رکود و بیکاری نیز قابل تامل بود. در حالی که روحانی
2 سال قبل در جوار بارگاه مطهر رضوی(ع) گفته بود کشور از مشکل رکود عبور کرده است اما دیروز در کرمانشاه گفت کشور درگیر رکود است! او با بیان اینکه ما دارای نقاط ضعف و قوت فراوانی هستیم، گفت: ما دارای فرهنگ غنی ایرانی- اسلامی هستیم. ما دارای مردم دین باور و وطن‌دوست هستیم اما در عین حال کاستی‌هایی هم داریم. در ایران مشکلی به نام آب، محیط‌زیست، بیکاری، رکود، نامناسب بودن محیط کسب‌وکار داریم و در عین حال با مشکلات منطقه‌ای و جهانی نیز مواجه هستیم. حسن روحانی دیروز 27 تیرماه 95 در کرمانشاه در حالی اذعان کرد کشور درگیر رکود است که 16 شهریور 93 در مشهد مقدس گفته بود دولت او کشور را از رکود عبور داده است: «ما به شما قول داده بودیم بر رکود غالب خواهیم شد، ما طرح لازم برای عبور از رکود را آماده کرده‌ایم؛ بخشی از آن را که نیاز به قانون داشت تقدیم مجلس شورای اسلامی کرده‌ایم، اما امروز در کنار حرم علی‌‌بن موسی‌الرضا(ع) به ملت ایران اعلام می‌کنم ما خوشبختانه از رکود عبور کردیم». پس از این اظهارنظر روحانی، هم اسحاق جهانگیری و هم علی لاریجانی درباره رکود مواضع متفاوتی اتخاذ کردند و گفتند کشور همچنان درگیر رکود است. البته به مرور و پس از تشدید بیکاری و وضعیت نابسامان اقتصادی، حسن روحانی موضع خود درباره رکود را تغییر داد. او 29 دی‌ماه 94 سرانجام اذعان کرد کشور همچنان درگیر رکود است. او در همایش «اجرای برجام» اظهار داشت: امروز بزرگ‌ترین مشکل کشور بیکاری، رکود و نبود رونق اقتصادی است.
باز هم خوردند و بردند!
حمایت مجدد از برجام و انتقاد از کسانی که او می‌گوید «خوردند و بردند» در سخنان حسن روحانی جایگاه ویژه‌ای دارد. او در کرمانشاه هم به این موضوع اشاره کرد.  او سخنان خود را از مشکل بیکاری که اکنون یکی از انتقادات جدی به سیاست‌های اقتصادی دولت او را باعث شده، به خوردند و بردند در گذشته متصل کرد. حسن روحانی در این رابطه با بیان اینکه ما باید مشکل بیکاری را در کشور حل کنیم، افزود: حل مشکل بیکاری در این کشور به دست مردم پرتوان ما امکانپذیر است. ما باید شرایط کشور را شرایط کار و رونق اقتصادی بسازیم. وی خطاب به جوانان و دانشگاهیان گفت: راهی جز رونق اقتصادی و اقتصاد مقاومتی برای حرکت کشور نداریم و باید شرایط را برای کار و فعالیت آماده کنیم که این امر به دست مردم ایران امکانپذیر است. روحانی تصریح کرد: یک عده‌ای در کشور هنرشان این است که روحیه یأس در جامعه بدمند. تنها کاری که بلد هستند این است که سیاهنمایی کنند. آنها کار بزرگی که ملت ایران انجام داده است را نمی‌بینند. رئیس‌جمهور گفت: ملت ما دشمن را از این سرزمین پس زد و پس خواهد زد. یک روز دست متجاوزان عفلقی را قطع کرد و امروز هم با برجام دست متجاوزان صهیونیست‌، ابرقدرت‌ها و آمریکا را قطع کرده است. مگر کسی در این کشور پیدا می‌شود که از قطع شدن دست دشمن ناراحت باشد؟ از اینکه حق هسته‌ای را تثبیت کرده‌ایم، ناراحت شود؟ اینکه ما در کشور کاری کردیم که دست تحریم بریده شود، مگر کسی ناراحت است؟ وی افزود: آنهایی که در پس تحریم دنبال دزدی اموال مردم بودند، ۲ میلیارد و ۷۰۰ میلیون پول ملت را بردند، البته که این دولت این پول را از حلقوم آنان بیرون خواهد کشید. روحانی گفت: من از قوه‌قضائیه می‌خواهم در برابر متجاوزان به اموال مردم درنگ نکند. مردم ما منتظر حکم نهایی و بازگشت اموال مردم به خزانه هستند. البته این سخنان روحانی وقتی با اظهارات او در همین سخنرانی درباره فیش‌های نجومی مقایسه می‌شود؛ قطعا برآورد دقیقی از واقعیت را به مخاطبان خواهد داد!
چاره کار، صندوق رأی!
«چاره کار صندوق رای است». این را حسن روحانی می‌گوید. او صندوق رای را فصل‌الخطاب بحران در ترکیه، سوریه، بحرین، عراق و یمن می‌داند.   روحانی در این‌باره گفت: متاسفانه در این منطقه هنوز کشورهایی هستند که فکر می‌کنند با کودتا می‌توان قدرت را جابه‌جا کرد. افرادی فکر می‌کنند با تانک، توپ و هواپیما می‌توانند حکومت مردمی را سرنگون کنند. دوران کودتا به سر آمده است، دوران تحمیل توپ و تانک به سر آمده است. روحانی تصریح کرد: امروز دورانی است که تنها صندوق‌های رای می‌تواند راه‌حلی برای مشکلات از جمله مشکلات کشورهای ترکیه، سوریه، بحرین، عراق و یمن باشد. او با بیان اینکه ما امروز در منطقه با اشغالگران و صهیونیست‌ها مواجه هستیم، گفت: در منطقه، ما هم رژیم کودک‌کش و هم رژیم کودک‌صفت داریم. رژیم‌هایی داریم کودک‌صفت که به دنبال لاشه مردگان متعفن تروریست هستند. وی ادامه داد: ما هنوز سران کودک‌صفتی در منطقه داریم که با هواپیما مردم بی‌گناه یمن را به خاک و خون می‌کشند.
 


Page Generated in 0/0063 sec