printlogo


کد خبر: 160658تاریخ: 1395/4/28 00:00
مسؤولان استانی مطرح کردند
توسعه گیلان در گرو توجه به دریا

«دریا» در عرصه‌های شیلات، گردشگردی، بندر، کشتیرانی و واردات و صادرات به عنوان محوری با تعریف تازه در آمایش سرزمینی توسعه گیلان ارائه شده است. به‌گزارش فارس از بندر انزلی، سال‌های گذشته برای توسعه گیلان مبنای کشاورزی، گردشگری و صنعت در نظر گرفته شده بود و پس از آن در آمایش سرزمینی جدید «دریا» به عنوان محوری جدید مطرح شده و در برنامه‌ریزی‌ها لحاظ می‌شود.گیلان با داشتن حدود 300 کیلومتر ساحل شنی و زیبا این امکان را فراهم کرده تا بتوان از این نعمت خدادادی برای ایجاد اشتغال پایدار و پیشرفت بهره لازم را برد. استاندار گیلان با اشاره به اینکه «دریا» به عنوان یکی از سیاست‌های تصمیم‌گیران در استان محسوب می‌شود، اظهار کرد: کشاورزی، صنعت، بازرگانی و دریا از سیاست‌های طرح آمایش سرزمینی در گیلان است و امسال تکیه ویژه‌ای به سیاست دریامحور داریم. محمدعلی نجفی بر استفاده بهینه از فرصت دریا تاکید کرد و افزود: طرح پرورش ماهی در قفس در دریا از برنامه‌هایی است که توسط شیلات گیلان پیگیری می‌شود و از ابتدای سال جاری تاکنون 500 تن پرورش ماهی انجام شده و تا 2 ماه آینده 3 هزار تن دیگر برای اجرا در دریا آماده می‌شود. استاندار گیلان توسعه بندرها را از برنامه‌ها در راستای اجرای طرح‌های دریامحور در استان خواند و اضافه کرد: شاهد توسعه بندر و واگذاری زمین برای احداث انبارها به بخش خصوصی در بندر انزلی هستیم. نجفی بر تسریع در اجرای قراردادها توسط بخش خصوصی به منظور افزایش ظرفیت انبارها و سیلوها در بندر انزلی تاکید کرد و گفت: جذب سرمایه‌گذاران برای اجرای طرح‌های جدید در بندر انزلی حائز اهمیت است. مدیرعامل بنادر و دریانوردی گیلان نیز به طرح توسعه جدید بندر انزلی اشاره کرد و گفت: 3 پست اسکله کانتینری و کالای عمومی جدید در بندر انزلی در حال ساخت است. حسین چراغی از احداث 2 پست اسکله نفتی جدید در بندر انزلی خبر داد و افزود: در طرح توسعه جدید برای اینکه بتوانیم تنوع تخلیه و بارگیری کالا را افزایش داده و کاهش خطرپذیری داشته باشیم، اسکله‌های غلات و کانتینری را به مجموعه بندر اضافه کردیم. وی با بیان اینکه مخازن غلات و روغن خوراکی با توجه به استعداد کشورهای حاشیه خزر در بندر انزلی ایجاد شده است، تصریح کرد: محل تعمیرات و ساخت کشتی در این بندر در نظر گرفته شده و به بخش خصوصی واگذار شده است. چراغی با اشاره به اینکه ترمینال کانتینری با توجه به توسعه صادرات در بندر انزلی پیش‌بینی شده است، خاطرنشان کرد: ساخت انبارها به روش بی‌او‌تی به بخش خصوصی به صورت 10 ساله واگذار می‌شود و این امر ظرفیت تخلیه، بارگیری و تنوع کالا در بندر را افزایش می‌دهد. وی از استحصال 70 درصدی زمین‌های بندر انزلی از دریا در مساحت 57 هکتاری این بندر خبر داد و اضافه کرد: این زمین‌ها به بخش خصوصی واگذار شده است. چراغی به ظرفیت ایجاد شده برای جذب سرمایه‌گذاران در بندر انزلی اشاره کرد و افزود: گردشگری دریایی «مارینا» در بندر انزلی برنامه‌ریزی شده است. مدیرعامل بنادر و دریانوردی گیلان احداث پیاده‌راه با مبلمان شهری را از برنامه‌‌ریزی‌ها برای مجتمع گردشگری دریایی بندر انزلی عنوان کرد و یادآور شد: این طرح‌ها به صورت بلندمدت به بخش خصوصی واگذار می‌شود.وی گردشگری ساحلی دریای خزر را در مرحله اکران عمومی عنوان کرد و ادامه داد: مجتمع گردشگری دریایی بندر انزلی محلی استثنایی برای سرمایه‌گذاری محسوب می‌شود و بخش خصوصی می‌تواند در آن مشارکت داشته باشد تا بتواند از طرح‌ها حمایت کرده و آنها را عملیاتی کند. مدیرکل بنادر و دریانوردی گیلان با اشاره به افزایش یک‌ میلیون تنی ظرفیت تخلیه و بارگیری بندر آستارا خاطرنشان کرد: به‌ تدریج 2 پست اسکله جدید را می‌توانیم توسعه دهیم و در مجموع ظرفیت تخلیه و بارگیری بندر آستارا به سالانه 2 میلیون تن افزایش پیدا می‌کند. چراغی اجرای طرح بندر گردشگری و تخلیه کالای چمخاله را از برنامه‌های بنادر و دریانوردی گیلان عنوان کرد و یادآور شد: 17 هکتار زمین برای پشتیبانی این بندر در نظر گرفته شده است. وی مساحت بندر چمخاله را 42 هکتار دانست و اظهار کرد: برنامه‌ریزی برای ایجاد بندر گردشگری و تخلیه و بارگیری در این بندر انجام شده است.چراغی با بیان اینکه عملکرد بنادر و دریانوردی گیلان در 12 ماه سال 94 نشان‌دهنده افزایش
52 درصدی مبادلات بازرگانی به لحاظ وزنی با کشور روسیه است، تصریح کرد: سال گذشته مبادلات بازرگانی ما با بنادر قزاقستان 40 درصد، آذربایجان 5 درصد، ترکمنستان 3 درصد و بنادر داخلی یک درصد بود.


Page Generated in 0/0052 sec