printlogo


کد خبر: 160705تاریخ: 1395/4/29 00:00
نگرانی والدین دانش‌آموزان از گرفتن شهریه غیرمتعارف ادامه دارد
مدیران، بی‌خبرانِ شهریه‌ها!

گروه اجتماعی: نظارت بر شهریه مدارس غیردولتی می‌لنگد و مدیران وزارت آموزش‌و‌پرورش با وجود بازدیدهای نظارتی به نظر می‌رسد چشمان خود را بر واقعیت بسته‌اند یا قدرتی برای برخورد با تخلفات ندارند.  دور از ذهن است که مدیران آموزش‌و‌پرورش از شهریه‌های غیرمتعارف مدارس غیردولتی بی‌خبر باشند در حالی که تنها با یک گزارش میدانی از مدارس غیردولتی می‌توان از شهریه‌های بالای آنها باخبر شد. آیا مدیران آموزش‌و‌پرورش از واقعیت‌های شهریه‌ها بی‌خبرند یا مصلحت نیست که از پرده برون افتد راز؟ این در حالی است که مجتبی زینیوند، مدیرکل مدارس غیردولتی وزارت آموزش‌و‌پرورش با اشاره به شهریه مدارس غیردولتی گفته است: «کف شهریه مدارس ابتدایی غیردولتی در شهر تهران ۲ میلیون و ۲۲ هزار تومان و سقف آن ۵ میلیون و ۵۹۵ هزار تومان است».
شهریه 17 میلیونی پیش‌دانشگاهی
به گزارش مهر، اینها رقم‌های مصوبی است که مدیرکل سازمان مدارس غیردولتی از آن سخن گفته است اما واقعیتی که در برخی مدارس غیردولتی پایتخت دیده می‌شود حاکی از اعداد و ارقام دیگری است. مدیر یکی از مراکز پیش‌دانشگاهی در شمال تهران درباره میزان شهریه این مدرسه خاطرنشان کرد: در این محدوده پایین‌ترین شهریه را داریم و کلاس‌های ما از تابستان آغاز می‌شود و شهریه دوره پیش‌دانشگاهی ۱۱ و ۱۷ میلیون تومان است.  جالب اینجاست که اکنون شهریه همین مدرسه برای تحصیل یک سال دانش‌آموزان شاید برابر کل شهریه یک دانشجو در دوره‌  فوق‌لیسانس باشد.
مطالبه شهریه 8میلیونی از اولیا
اوضاع در مدارس ابتدایی نیز همین‌گونه است و اولیای یکی از دانش‌آموزان ابتدایی که فرزندش در مدرسه غیردولتی منطقه یک ثبت‌نام کرده است در این باره خاطرنشان کرد: شهریه مدرسه فرزندم مبلغ ۴ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان است البته با کلاس‌های فوق‌برنامه به رقمی بالای ۸ میلیون تومان می‌رسد.
مدارس غیردولتی و دور زدن قانون
این در حالی است که سازمان مدارس غیردولتی تاکید دارد که شهریه مدارس باید در معرض دید تمام خانواده‌ها قرار گیرد و شهریه‌ها طبق الگوی مصوب تعیین شود. البته مدارس طبق شهریه مصوب پول از اولیا دریافت می‌کنند اما در کنار آن کلاس‌های فوق‌برنامه به صورت اجباری برگزار می‌کنند و اینگونه قوانین سازمان مدارس غیردولتی را دور می‌زنند.  مسعود ثقفی، سخنگوی آموزش‌وپرورش شهر تهران درباره تخلفات مدارس غیردولتی اظهارداشت: برنامه نظارت و ارزیابی عملکرد مدارس غیردولتی شهر تهران با محوریت نحوه دریافت شهریه از نیمه اردیبهشت‌ماه سال جاری به صورت هوشمند، مستمر و منظم آغاز شده است و تا پایان سال نیز ادامه دارد.
تخلف محرز 69 مدیر مدرسه
وی با بیان اینکه ستادهای نظارت با جذب و به‌کارگیری ۵۰ ناظر مجرب فعالیت خود را آغاز کرده‌اند، افزود: تاکنون از ۴۰۰ مدرسه بازدید به عمل آمده است و متأسفانه ۶۹ مورد تخلف کشف شده و پرونده آنها به شورای نظارتی شهر تهران ارسال شده است.  سخنگوی آموزش‌وپرورش شهر تهران خاطرنشان کرد: اولیای دانش‌آموزان در زمان ثبت‌نام باید فقط شهریه مصوب را پرداخت کنند و استفاده از سایر خدمات که جزو شهریه مصوب به حساب نمی‌آید، اختیاری است.  وی تصریح کرد: اولیا در صورت تمایل و انتخاب این قبیل خدمات باید از مجوز قیمت خدمات اطمینان داشته باشند و استفاده از هر کدام از آنها باید براساس قراردادهای جداگانه باشد.


Page Generated in 0/0048 sec