printlogo


کد خبر: 160730تاریخ: 1395/4/29 00:00
به بهانه کودتا ادامه دارد
سونامی حذف و سرکوب مخالفان اردوغان
ترکیه؛ تیغ داعش روی ارتش

گروه بین‌الملل: همان‌طور که پیش‌بینی می‌شد روزهای بعد از کودتا در ترکیه با سرکوب گسترده مخالفان رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری همراه شده است. تسویه‌‌حساب‌هایی که یقینا بر آینده سیاسی این کشور تاثیری عمیق خواهد داشت. طی 3 روز گذشته بیش از 6 هزار نفر در ترکیه بازداشت و بیش از 8 هزار نظامی نیز برکنار شده‌اند. مسؤولان ترکیه همچنین اعلام کردند
30 استاندار و 50 مدیر ارشد دولتی نیز از کار برکنار شده‌اند. وزارت کشور ترکیه نیز اعلام کرد 8777 تن از کارمندان خود را در سراسر ترکیه از کار برکنار کرده که این امر خبر از تسویه‌‌حساب‌های گسترده در ترکیه می‌دهد.  ارتش، پلیس و قوه قضائیه در یک اقدام بی‌سابقه در حال پاکسازی از هر کسی است که مخالف سیستم سیاسی مورد نظر رجب طیب اردوغان  است. آنچه اکنون در ترکیه می‌گذرد این است که اکثریت 40 درصدی حامی حزب عدالت و توسعه در حال پاکسازی
60 درصد دیگر جامعه ترکیه است که در گرایش‌های سیاسی پراکنده‌اند. اگرچه وحدت مخالفان به حزب عدالت و توسعه کمک کرد اردوغان از کودتا جان سالم به در ببرد ولی آنچه در این یکی، دو روز اخیر مشاهده می‌شود کنار گذاشتن گسترده مخالفان در ترکیه است. آنچه در حال حاضر در ترکیه انجام می‌شود یکدست‌سازی جامعه ترکیه است و هزینه این یکدست‌سازی هم گسترش برخوردها در بدنه اجتماع خواهد بود. خشونت‌هایی که قبل از این تنها بین حاکمیت و کردها در این کشور بود ظاهرا این بار به تمام جامعه سرایت کرده است.
سرنوشت کودتاچیان چه می‌شود؟
با توجه به اینکه از چند دهه پیش مجازات اعدام در ترکیه اجرا نمی‌شود، رجب طیب اردوغان نظر خود را درباره درخواست اعدام کودتاچیان اعلام کرد. اردوغان یکشنبه درباره درخواست‌ها برای اعدام کودتاچیان گفت: در کشورهای دموکراتیک نمی‌توان خواسته‌های ملت را نادیده گرفت. این حق شماست و در چارچوب قانون اساسی بررسی خواهد شد و نهادهای ذی‌ربط تصمیم نهایی را خواهند گرفت. ما تاکنون احساسات را کنار گذاشته‌ایم و تصمیمات خود را پس از تفکر طولانی اتخاذ کرده‌ایم و از امروز دست به این کار (بررسی درخواست اعمال مجدد مجازات اعدام) خواهیم زد.  اردوغان افزود: این ویروس‌ها (طرفداران فتح‌الله گولن) در همه نهادهای دولتی ریشه دوانده‌اند. ما از این امر بخوبی مطلع هستیم و آنها را از این نهادها بیرون خواهیم کرد.  فتح‌الله گولن که از سال 1998 در آمریکا بسر می‌برد، سرسخت‌ترین رقیب اردوغان است. اردوغان طرفداران گولن را متهم می‌کند در نهادهای دولتی، بویژه پلیس و دستگاه قضایی، نفوذ کرده‌اند تا حکومت ترکیه را سرنگون کنند. این در حالی است که فتح‌الله گولن اتهام دست داشتن خود در کودتای نظامی ترکیه را رد کرده است.  اردوغان از تلاش دولت خود برای بازگرداندن طرفداران گولن به ترکیه خبر داد و گفت: طرفداران گولن راه فراری ندارند. وزارت دادگستری و وزارت خارجه ترکیه نامه‌هایی به آمریکا و دولت‌های غربی دیگر برای تحویل دادن طرفداران گولن به آنکارا خواهند فرستاد. این در حالی است ‌که جان کری، وزیر خارجه آمریکا گفته است ترکیه باید اسناد و مدارک درباره دست داشتن گولن در کودتا را ارائه کند.
اعدام‌های خیابانی در شب کودتا!
همزمان برخی منابع گزارش دادند در جریان کودتای نافرجام نظامیان ترکیه، برخی سربازان با برخوردهای بسیار شدید و خشونت‌آمیز مواجه شدند. به نقل از سایت میدل‌ایست آنلاین در یکی از ویدئوهای منتشر شده درباره کودتای نافرجام نظامیان ترکیه که ظاهرا مربوط به منطقه‌ای نزدیک پل تنگه بسفر در استانبول است، یک سرباز غرق در خون بر زمین افتاده است. کسی که از این صحنه فیلمبرداری می‌کند به زبان ترکی می‌گوید: 4 نفر را کشتیم و ما اکنون در کنار پنجمین نفر هستیم، او یک سگ است! در این ویدئو همچنین در کنار صدای گلوله، صدای افرادی را می‌شنویم که علاوه بر تکبیر می‌گویند «آنان کافر و منافق هستند». برخی هم جسد سربازی را که ظاهرا جان سپرده است، لگد می‌کنند. این ویدئو به سرعت در توئیتر منتشر شد.  علاوه بر این، صحنه‌هایی از اقدام مخالفان کودتا در محاصره یک خودروی زرهی منتشر شد که یکی از معترضان پس از بالا رفتن از آن خودرو، به سربازی که درون آن نشسته بود لگد زد. حتی برخی تصاویر منتشر شده نشان می‌دهد یکی از عناصر داعشی به سرکوب عوامل کودتا اقدام می‌کند. انتشار این تصویر مربوط به حضور داعشی‌ها در میان سرکوبگران نه تنها پیام خوبی برای این کشور نیست بلکه برای تمام منطقه نیز پیام شومی دارد. در حالی که ترکیه در آتش برخوردهای قومی و سیاسی می‌سوزد حضور عوامل داعش در این کشور می‌تواند آژیر خطری برای کل منطقه باشد. به نظر می‌رسد باید در این شرایط نگران
2 موضوع اساسی در ترکیه بود:  - برخورد بیشتر با مخالفان و تعمیق برخوردها در داخل ترکیه؛‌ امری که ولادیمیر پوتین و برخی مسؤولان اروپایی در سخنان‌شان از اردوغان خواستند مدنظر قرار دهد و به رفتارهای غیرعقلانی برای سرکوب دست نزند اما شواهد امر پیداست اردوغان که بشدت عصبانی و درصدد حذف تمام مخالفان است به این نصایح گوش نمی‌دهد.  – بهره‌برداری داعش و سایر گروه‌های تروریستی از وضعیت کنونی ترکیه؛ نگرانی که اصلا در این کودتا دیده نشد و کسی هم به آن نپرداخت.
گشت‌زنی هواپیماهای اف 16 در حریم ترکیه
رئیس‌جمهوری ترکیه به هواپیماهای نظامی نیروی هوایی کشورش دستور داد به منظور تامین امنیت در حریم هوایی ترکیه گشت‌زنی کنند. این پروازهای گشت‌زنی با هدف تامین امنیت ملی و کنترل اوضاع ترکیه خواهد بود و توسط هواپیماهای جنگنده اف16 انجام خواهد شد. همزمان با هشدار مقام‌های ترکیه‌ای درباره احتمال وقوع کودتایی جدید، منابع رسانه‌ای ظهر دوشنبه  از تیراندازی برابر کاخ دادگستری در آنکارا خبر داد. براساس این خبر یک سرباز ترک به صورت بی‌هدف اقدام به تیراندازی کرده که به وسیله نیروهای امنیتی بازداشت شده است. طبق اعلام نخست‌وزیر ترکیه، ۲۳۲ تن قربانی کودتا و در جریان آن ۱۴۹۱ تن زخمی شدند.
نقش آمریکا، امارات و عربستان در کودتای ترکیه
مجتهد که در شبکه‌های اجتماعی به افشاگری درباره دربار آل‌سعود معروف است، در توئیت تازه خود به نقش عربستان سعودی و امارات در کودتای نافرجام علیه دولت اردوغان اشاره کرده است. مجتهد نوشت: محمد بن‌سلمان، جانشین ولیعهد و وزیر دفاع عربستان سعودی از کودتای نظامی در ترکیه مطلع بوده است. وی با اشاره به دوستی نزدیک محمد بن سلمان با «محمد بن‌زاید آل‌نهیان» ولیعهد امارات، افزود: «البته عربستان سعودی در این زمینه با دولت امارات به صورت هماهنگ عمل کرد ولی بن‌سلمان به دلیل رابطه صمیمانه‌ با محمد بن‌زاید آل‌نهیان، تمام تلاش خود را انجام داد تا نقش امارات در این کودتا برملا نشود. پیش از این، امیر سابق قطر، آمریکا و عربستان سعودی را به تبانی در کودتای ترکیه متهم کرده بود.


Page Generated in 0/0065 sec