printlogo


کد خبر: 160820تاریخ: 1395/4/31 00:00
وقتی مردم بهترین رسانه‌اند

الهام   صادقی: هشتگ چیست؟
ترند شدن یک هشتگ در توئیتر یعنی چه؟
هشتگ(#) در کنار هر عبارتی که قرار می‌گیرد آن را قابل جست‌وجو می‌کند و در شبکه‌های اجتماعی مختلف مثل توئیتر، کاربران با قرار دادن علامت(#) و در واقع هشتگ کردن آن عبارت (که می‌تواند از یک تا چند کلمه تشکیل شده باشد) علاقه و توجه دسته جمعی خود را به موضوعی اعلام می‌کنند؛ آن را قابل جست‌وجو می‌نمایند و ماهیتی تبلیغاتی برای آن ایجاد می‌کنند (البته طبق قوانین توئیتر استفاده از این ویژگی برای تبلیغات کالاها و... و بهره جستن مادی ممنوع است). وقتی هشتگی توسط عده‌ای زیاد و در محدوده زمانی کوتاه یک باره زیاد شود، یعنی مورد توجه تعداد قابل توجهی کاربر آن هم در زمانی کوتاه قرار بگیرد؛ آن هشتگ در توئیتر، ترند شده است.
درست مثل این هشتگ:
freemotevaselian#
و این ‌بار در حالی که 34 سال از ربوده شدن حاج احمد متوسلیان (از فرماندهان سپاه پاسداران) به همراه کاردار سفارت ایران در لبنان و یک کارمند سفارت و یک خبرنگار در لبنان می‌گذرد و بار دیگر توسط وزیر دفاع جمهوری اسلامی ایران، مبحث زنده بودن ایشان بر سر زبان‌ها افتاده است؛ رسانه شکل و شمایلی متفاوت از خود را به ما نمایاند.
تا پیش از این ماجرای ربایش امام موسی صدر (در لیبی و توسط قذافی) در بسیاری از رسانه‌های مکتوب و غیرمکتوب و واقعی و مجازی، مورد توجه بسیاری قرار می‌گرفت و زنده بودن ایشان و تحقیق و تفحص در این باب مورد توجه جناح‌ها، احزاب و تفکرات مختلف مردمی و غیرمردمی بود. اما حاج‌احمد متوسلیان در این میان همواره کمتر مورد توجه بوده و حتی شاید بسیاری از جوانان امروز ایران ندانند او ربوده شده است؛ نه شهید!
اما وقتی وزیر دفاع یعنی یک منبع موثق از زنده بودن ایشان گفت، ماجرا متفاوت شد؛ همان جوانانی که شاید ماجرای ربایش متوسلیان و همراهانش را نمی‌دانستند و فکر می‌کردند او شهید شده است، دست به کار شدند و در میدان حاضر شدند تا حق خود و کشورشان را طلب کنند و این‌ بار اتفاقا با ابزاری که شاید از دیدگاه برخی تنها مضر باشد و هیچ کارکرد مفیدی نداشته باشد. این جوانان با استفاده از ابزاری که در اختیار داشتند، شگفتی آفریدند، در شرایطی که دشمنان ایران، تشنه این خاک هستند و گمان می‌کنند جوانان ما با اینترنت و ماهواره و... از خود بیگانه شده و دچار الیناسیون، پس میدان نبرد را خالی خواهند گذاشت، این جوانان، اتفاقا در همان زمینی که دشمن تصورش را هم نمی‌کند وارد میدان مبارزه شدند و خواسته خود را که به قول معروف شاید به قیافه‌های‌شان نیاید [که طرفدار اینگونه مباحث باشند] جهانی کردند. خواسته‌ای ساده، واضح و کوبنده و محکم: «متوسلیان را آزاد کنید».
بله! رسانه‌ای ساده مثل توئیتر که شاید در نگاه اول یک سرگرمی بیش نباشد؛ این‌ بار ابزاری شد برای شگفتی‌آفرینی ایرانیان. ابزاری برای اعلام آگاهی و حضور در میدان جوانان ایران‌زمین. شاید با هشتگ و ترند شدن و امثالهم نشود رژیم منحوس اسرائیل را وادار به آزاد کردن حاج‌احمد متوسلیان و تیم همراه کرد و یا حالا بعد از مرگ قذافی، کسی یا کشوری ربایش امام موسی صدر را به عهده نگیرد، اما در روشنگری اذهان عمومی جهان و نیز معرفی ایرانیان به مردم و دولتمردان جهان گامی است بزرگ و مهم و حتی برای ترغیب دولتمردان ایرانی برای پیگیری این پرونده‌ها کارآمد است و مهم. اما در این میان آنان که خود را اصحاب رسانه می‌دانند و اشکال مدرن و پست‌مدرن رسانه را چه مردمی باشد چه دولتی و غیرمردمی، نقد کرده، رسانه نمی‌دانند و مورد استهزا قرار می‌دهند، چنان درگیر گرفتاری‌های حزبی و سیاسی و انتخاباتی هستند که حتی حیف‌شان آمد یک روز، تیتر یک روزنامه خود را به حاج‌احمد متوسلیان اختصاص دهند. حیف‌شان آمد عکس اول صفحه یک خود را عکسی از او قرار دهند، حیف‌شان آمد ستونی، سرمقاله‌ای یا گزارشی درخور و شایسته او و به خبر زنده بودن او که توسط وزیر دفاع مطرح شده بود (نه کسی که اطلاعاتش قابل اعتنا و استناد نباشد) اختصاص دهند، پرونده و ویژه‌نامه که توقع زیادی است. بله! مسلما خبر احتمال ریاست فلان نماینده مجلس دهم مهم‌تر و قابل توجه‌تر است تا خبر احتمال زنده بودن یک سردار دفاع‌ مقدس برای روزنامه‌ها و مجلات و سایت‌های تماماً سیاست‌زده و حزبی و جناحی و تماماً غیرمردمی و غیرملی ما. مسلما حدس و گمان‌ها راجع به کاندیداتوری فلانی و بهمانی برای انتخابات ریاست‌جمهوری (که یک سال با آن فاصله داریم) مهم‌تر است از خبر احتمال زنده بودن فرمانده عملیات بازپس‌گیری خاک کشور از دشمن، عملیات آزادسازی خرمشهر و بی‌شک نان و آبی که در تیترها و عکس‌های اول جناحی و حزبی و سیاست‌زده هست، در تیترها و عکس‌های ملی و مردمی و ضداستکبار نیست.  و مردم و همان جوانان روغن‌نباتی(!) که برخی گمان می‌کنند خاک این سرزمین را به هیچ خواهند فروخت، باز هم مثل همیشه تاریخ، از اهل اندیشه و رسانه(!) پیشی می‌گیرند و گرفته‌اند و خواهند گرفت. آنان هستند که در موقعیت‌شناسی در دنیا لنگه ندارند و همیشه درست سر بزنگاه حاضر بوده‌اند برای دفاع از این آب و خاک و قهرمانان واقعی‌اش. این مردم که با کمترین ابزار رسانه‌ای صدای‌شان را به گوش همگان در ینگه دنیا خواهند رساند و حق و حقوق خود را مطالبه خواهند کرد، این مردم و این جوانان همیشه از روشنفکران، اصحاب رسانه‌ها و بسیاری از دولتمردان پیشی گرفته‌اند و این بار اتفاقا با ابزاری که خود استکبار برای استثمار آنان خلق کرده، به جنگ با او رفته‌اند؛ بله! ساده، محکم و آمرانه: متوسلیان را آزاد کنید.  چنانکه رسانه‌های داخلی نیز بعد از ترند شدن این هشتگ، گویی یاد ماجرا افتادند؛ آن هم به این علت که تعجب کردند از مردم و جوانان توئیتری که این‌بار حاج احمد متوسلیان را توئیت کرده‌اند. بی‌شک امام موسی صدر و حاج‌احمد متوسلیان و... زنده‌اند؛ چرا که مردم به زنده بودن آنها معتقدند و آنان را زنده می‌خواهند؛ حال اعتقاد من و شما و فلان مسؤول دولتی و فلان رسانه و روزنامه و... هرچه باشد چندان مهم نیست. این مردم هستند که مردان نبردهای بزرگ بوده و هستند و خواهند بود؛ چنانکه 8 سال دفاع‌مقدس این را به همگان ثابت کرد.


Page Generated in 0/0058 sec