printlogo


کد خبر: 160842تاریخ: 1395/4/31 00:00
گزارش «وطن امروز» از نبود سیاست‌گذاری درست در ایجاد اشتغال جوانان
بیکاری در کشور «شش قفله» شده است!

اسدالله خسروی:   کلید دولت یازدهم نتوانسته قفل بیکاری را باز کند و وضعیت اشتغال بسیار بدتر از گذشته شده است.
به گزارش «وطن امروز»، کارشناسان اعتقاد دارند معضل بیکاری چند قفله شده و باید برنامه‌های ویژه‌ای اجرایی شود.   محمد حسن‌نژاد، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در این باره به خبرنگارما گفت: دولت مدعی است اشتغال‌ ایجاد کرده است اما اینگونه نیست زیرا موج بیکاری روز به روز بیشتر شده و شعار دولت در ایجاد اشتغال نه‌تنها محقق نشد بلکه دامنه بیکاری در این دولت گسترش یافته است. وی افزود: دولتی‌ها مدعی هستند شاخص رشد اقتصادی را مثبت کرده‌ و تورم را کاهش داده‌اند اما آمارها چیز دیگری می‌گویند. کارخانه‌ها روز به روز تعطیل و کارگران اخراج می‌شوند. همچنین یکی دیگر از وعده‌های دولت ایجاد سرمایه‌گذاری بود که در این بخش نتوانست خود را نشان دهد چراکه اگر سرمایه‌گذاری ایجاد شود به دنبال آن اشتغالزایی خواهد آمد اما در بخش اشتغال و رفع بیکاری هیچ‌گونه کار قابل‌توجهی در این دولت به چشم نمی‌خورد. وی معتقد است ریشه بیکاری در گذشته هم بوده اما مسؤولان این دولت نیز شعار رفع بیکاری داده‌اند که موفق نشده‌اند آن را عملی کنند. حسن‌نژاد در پاسخ به این سوال که آیا معضل بیکاری سه‌قفله شده، گفت: موضوع بیکاری در حال حاضر شش‌قفله شده و کلیدهای دولت هنوز نتوانسته این قفل‌ها را باز کند. برای رفع بیکاری باید تدبیری فراتر از برنامه‌های مبهم دولت اندیشیده شود.
ورود به مشاغل غیرحرفه‌ای
بیکاری فارغ‌التحصیلان دانشگاهی و نبود شغل برای آنها حتی به مقطع دکترا هم رسیده تا جایی که برخی برای نجات خود از بیکاری مجبور شده‌اند به مشاغلی رو بیاورند که هیچ نسبتی با تحصیلات آنها ندارد. سال‌هاست بازار کار ایران با جمعیت انبوهی از فارغ‌التحصیلان دانشگاهی مواجه شده و صف طولانی از تقاضا برای کار شکل گرفته است. جوانانی که ویژگی مشترک همه آنها تحصیل دانشگاهی در رده‌های مختلف کاردانی تا دکترا بوده و تقریبا همگان از طرز فکر یکسانی نسبت به شغل و آینده کاری برخوردارند.  کارشناسان می‌گویند اینکه چرا اقتصاد ایران به چنین وضعیتی دچار شده که توان جذب تقاضاهای شغلی موجود را ندارد و در نتیجه چند میلیون تقاضا برای کار شکل گرفته است به چند عامل بستگی دارد. جهش یکباره میزان تولدها در دهه ۶۰ و رسیدن آنها به سن کار در دهه‌های ۸۰ و ۹۰، رشد نامناسب و ضعیف بنگاه‌های شغل‌ساز، ورشکستگی، تعدیل نیرو، در برخی موارد ورود تکنولوژی‌های نوین در کار، افزایش چشمگیر تعداد فارغ‌التحصیلان دانشگاهی و تغییر ذائقه آنها نسبت به کار می‌تواند در ایجاد شرایط فعلی بازار کار ایران تاثیر مستقیم داشته باشد. جوانی که سال‌هایی را در پشت میزهای دانشگاه سپری کرده و با افزایش سن، امروز چیزی برای عرضه ندارد و با وجود مدارک دانشگاهی مختلف، بسیاری امکان دریافت یک پذیرش شغلی را هم ندارند. کارشناسان می‌گویند چگونه سیاست‌گذاران از بروز این مساله جلوگیری نکرده و خطر شکل‌گیری بحران در بازار کار کشور را پیش‌بینی نکردند که اجازه داده‌اند اینگونه صدها هزار نفر پس از دوران متوسطه تحصیل، تنها به دانشگاه‌ها بروند و با یک مدرک کاغذی از آن خارج شده و حالا همگی لیست یکسانی از تقاضا برای شغل ارائه کنند؟ جالب است بدانیم بحران بیکاری امروز کشور تنها برای فارغ‌التحصیلان دانشگاهی است و این نوع از بازار کار سه قفله شده و دولت نمی‌تواند برای رونق آن کاری بکند، اگرنه بازار مشاغل ساده بحرانی وجود ندارد. برخی فارغ‌التحصیلان دانشگاهی نیز برای جلوگیری از زیان بیشتر به کسب و کارهایی غیر از تحصیلات خود دست زده‌اند و با وجود اینکه سال‌ها عمر و هزینه خود را صرف تحصیلات دانشگاهی کرده‌اند، امروز به دلیل نبود زمینه اشتغال در رشته‌های تخصصی، وارد مشاغل و حرفه‌های دیگری شده‌اند. آیا اگر نظام آموزشی کشور این قابلیت و رسالت را داشت که از ابتدا استعداد و توانمندی‌های افراد را شناسایی و آنها را به سمت همان مشاغل هدایت کند، امروز با جوانانی مواجه می‌شدیم که با درجه تحصیلی کارشناسی تا دکترا مجبور شوند برای فرار از بیکاری به مشاغلی فرسنگ‌ها دورتر از تحصیلات‌شان رو بیاورند؟
تعطیلی حوزه کار و تعاون در دولت یازدهم!
یک کارشناس بازار کار با بیان اینکه وعده‌های رئیس‌جمهور در حوزه اشتغال جوانان و همچنین حمایت از بنگاه‌های تولیدی در وزارت کار محقق نشد، گفت: ربیعی به دلیل عملکرد ضعیفش، پیش از استیضاح باید استعفا کند. حمید حاج‌اسماعیلی در گفت‌وگو با فارس، با اشاره به اینکه عملکرد ضعیف وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در 3 سال گذشته منجر به ضربه به اعتماد عمومی شد، اظهار داشت: آقای ربیعی وعده‌های انتخاباتی رئیس‌جمهور در حوزه کارگری را محقق نکرد و از همین رو تقاضای استعفای وی از وزارت را داریم. وی گفت: ربیعی در بحث تنظیم روابط کار، موفق عمل نکرد به‌طوری که روابط کارگری و کارفرمایی در این دوره بسیار تیره شد، علاوه بر آن، 2 بخش تعاون و کار در این وزارتخانه پس از تصدی وی به فراموشی سپرده شد. این کارشناس بازار کار،‌ میزان اشتغال ایجاد شده در کشور پس از تصدی ربیعی در وزارت کار را بسیار ضعیف اعلام کرد و گفت: در این مدت، نرخ بیکاری رسمی طبق گزارش‌های مرکز آمار افزایش پیدا کرد و علاوه بر آن، وزارت کار در موضوع حفظ اشتغال موجود نیز موفق عمل نکرد. وی افزود: وزیر کار در مقابل آنچه در حوزه کار و تعاون در کشور رخ داده پاسخگو نبود و برنامه‌ای هم برای بهبود شرایط فعلی و ایجاد اشتغال ارائه نکرد و در حمایت از بنگاه‌ها و احیای آنها نیز عملکرد ضعیفی دارد. حاج‌اسماعیلی با اشاره به ظرفیت‌های بخش تعاون کشور برای ایجاد اشتغال و همچنین توزیع عادلانه منابع گفت: در این دوره، برخلاف آنچه تعاون برای اقتصاد مفید است و منجر به توزیع عادلانه ثروت می‌شود، عملکرد ضعیفی را شاهد بودیم. وی یکی از مهم‌ترین دلایل ناکارآمدی وزیر کار را انتصاب افرادی در بانک متعلق به کارگران اعلام کرد.


Page Generated in 0/0057 sec