printlogo


کد خبر: 160875تاریخ: 1395/4/31 00:00
«وطن امروز» گزارش می‌دهد
ماجرای تخریب و مرمت تعدادی از قبور شهدا
مدیرعامل سازمان بهشت زهرا: 800 خانواده شهید برای انجام مرمت رضایت کتبی داده‌اند

گروه اجتماعی: لودرها و ماشین‌آلات ساختمانی این بار نه برای عمران بلکه برای تخریب وارد قطعاتی از بهشت زهرا(س) شده‌اند. از روزهای ابتدایی ماه مبارک رمضان سازمان بهشت زهرا(س) دوباره طرح «بهسازی قبور شهدا» را در دستور کار قرار داده و به بهانه ساماندهی این قبور تغییر و تحولاتی را در گلزار شهدا به انجام رسانده است.
این در حالی است که ساماندهی قبور شهدا طی سال‌های گذشته نیز به اجرا درآمده و هر بار با مخالفت و طرح شکایت خانواده شهدا متوقف شده است اما انگار دوباره طی سال جاری سازمان بهشت زهرا(س) برای ساماندهی قبور شهدا اقدام کرده و این بار ادوات خود را در قطعه 24 مستقر کرده است!
زمستان 86 آغاز ماجرا
روزهای پایانی سال 86 طرحی با عنوان «ساماندهی قبور شهدا» با گودبرداری در قطعه 44گلزار شهدای بهشت زهرا(س) تهران آغاز شد که سراسری شدن این موضوع اعتراض خانواده‌های شهدا را به دنبال داشت و طرح شکایت در دستگاه قضا مانع اجرای این طرح شد. بنیاد شهید و امور ایثارگران با همراهی شهرداری برخی قطعات گلزار شهدا را تغییر دادند که نتیجه‌ای جز نارضایتی خانواده شهدا به دنبال نداشت تا جایی که با تجمع مقابل لودرهای راه یافته به گلزار شهدا از ادامه فعالیت آنها جلوگیری کردند. این زمان بود که خانواده شهدا تصمیم گرفتند برای مقابله جدی با این اقدام و احقاق حقوق خود در قوه قضائیه طرح دعوا کنند. این پیگیری‌ها در نهایت منجر به صدور حکم توقف طرح «ساماندهی قبور شهدا» از سوی دیوان عدالت اداری در سال 90 شد و در حکم دیوان عدالت هم به صراحت قید شده که انجام این کار تنها باید با جلب رضایت خانواده شهدا از سر گرفته شود.
پیشروی به شیوه چراغ خاموش
این در حالی است که با وجود تاکید دیوان عدالت اداری مبنی بر جلب رضایت صاحبان قبور به‌عنوان شرط اصلی تداوم طرح، همچنان سازمان بهشت زهرا(س) طی سال‌های متمادی به صورت جسته و گریخته قطعاتی از گلزار شهدا را تحت پوشش طرح ساماندهی قرار داده است.  در سال 94 بدون رضایت صاحبان قبور در قطعه 21 عملیات عمرانی از قسمت پیاده‌رو آغاز شد و به مزار 600 شهید در این قطعه رسید که باز هم با اعتراض و شکایت خانواده شهدا مواجه شد. اما آنچه این روزها باعث نارضایتی دوباره این افراد شده تخریب شبانه برخی قبور در قطعه 24 بهشت زهرا(س) است که بیش از 2هزار قبر شهید را در خود جای داده است.
اصرار برای انجام طرحی پرهزینه
یکی از نکات قابل تامل درباره این طرح اصرار سازمان بهشت زهرا(س) در انجام آن است. این سازمان که پروژه‌های نیمه‌کاره بسیاری را در دست اقدام دارد با وجود رای دیوان عدالت مبنی بر توقف طرح بهسازی قبور شهدا همچنان برای انجام این کار تاکید داشته و این طرح را در اولویت قرار داده است. این موضوعی است که داوود براتی یکی از بستگان یک خانواده شهید در گفت‌وگو با«وطن امروز» بر آن تاکید کرد و یادآورشد: به نظر می‌رسد هدف از انجام این کار استحاله فرهنگی و به نوعی کمرنگ کردن آثار و یادمان شهدا در جامعه باشد. وی که مسؤولیت پیگیری حقوقی این موضوع را عهده‌دار بوده است، اظهار داشت: پس از اقدام سازمان بهشت زهرا(س) طی سال جاری دوباره طرح شکایت از این سازمان از سوی خانواده شهدا انجام شد. به گفته براتی، قاضی دادسرای شهر آفتاب پس از دریافت شکایت و بازدید از قطعه 24 دستور توقف موقت این طرح را صادر کرده و ادامه آن را منوط به جلب رضایت صاحبان قبور دانسته است. وی با اشاره به اینکه مدیرعامل سازمان بهشت زهرا(س) به دادگاه احضار شده است، خاطرنشان کرد: با توجه به گستردگی موضوع رسیدگی به این پرونده از توان دادسرای شهر آفتاب خارج است و باید دادستان به عنوان مدعی‌العموم به ماجرا ورود پیدا کند.
بنابراظهارات براتی، شهرداری به بهانه بهسازی قطعات، سنگ مزار شهدا را تغییر داده و حجله‌ها را جمع‌آوری کرده است که این اقدام سنخیتی با شأن مزار شهدا ندارد به همین دلیل بنیاد شهید و سازمان بهشت زهرا(س) در جلب رضایت خانواده‌ها ناکام مانده‌اند.
بهسازی با دریافت رضایت کتبی
در همین حال مدیرعامل سازمان بهشت زهرا(س) در واکنش به انتقادات مطرح شده درباره ساماندهی قبور شهدا عنوان کرد رضایت بخش قابل توجهی از خانواده شهدا برای انجام این کار جلب شده است و تغییرات عمرانی صورت گرفته پس از دریافت رضایت کتبی از این افراد آغاز شده است.  اکبر توکلی، مدیرعامل سازمان بهشت زهرا(س) با اشاره به اینکه در قطعه 21، 4 هزار و800 قبر وجود دارد که از این تعداد 800 قبر متعلق به شهداست، اظهار داشت: درباره 800 قبر متعلق به شهدای گرانقدر از خانواده آنها برای انجام عملیات بهسازی رضایت کتبی دریافت شده است.
توکلی خاطرنشان کرد: درباره 8 قبر به دلایل گوناگون از جمله پیدا نکردن خانواده آنها موفق به دریافت رضایتنامه نشده‌ایم که در عملیات بهسازی معابر این قطعه، بستر این قبور دست نخورده باقی مانده است. مدیرعامل سازمان بهشت زهرا(س) با اشاره به تماس‌های خانواده شهدا مبنی بر وجود گودال‌ها و ناهمواری‌ها در قطعات شهدا و دستور شهردار تهران مبنی بر گرفتن رضایتنامه کتبی از خانواده شهدا برای بهسازی معابر این قطعات، یادآور شد: در بهسازی معابر قطعات شهدا 3 شاخص به صورت ویژه مورد توجه قرار گرفت که از جمله آنها می‌توان به این موضوع اشاره کرد که به هیچ عنوان به سنگ قبرها، حجله‌ها، سنگ نوشته‌ها و اشیای شهدا دست زده نشده و تنها معابر این قطعات بهسازی شده است.
وی درباره شکایت مطرح شده در این زمینه عنوان کرد: قاضی پرونده اعلام کرد با رضایت خانواده شهدا می‌توانید بهسازی قبور شهدا را انجام دهید.


Page Generated in 0/0067 sec