printlogo


کد خبر: 160945تاریخ: 1395/5/3 00:00
وقتی تلاش‌های مخالفان هفت برای حذف این برنامه از سیما ناکام می‌ماند
هفت ادامه دارد
حضور و گفت‌وگوی پرتیتر مهران مدیری در برنامه افخمی

گروه فرهنگ و هنر: «نمی‌دونم پخش می‌کنید یا نه»؛ شوخی مهران مدیری روی آنتن زنده برنامه تلویزیونی هفت را که جمعه شب پخش شد می‌توان برای اشاره به موضوع دیگری نیز به کار برد. برای خود برنامه «هفت» که در ماه‌های اخیر، همه تلاش‌هایی را که از سوی برخی برای «تعطیل» شدنش صورت می‌گرفت ناکام گذاشت و هر هفته با قدرت‌تر از هفته قبل روی آنتن می‌رود.
حضور مهران مدیری در این برنامه که یکی از کم‌سابقه‌ترین اتفاقات برای یک برنامه تلویزیونی است، شاهدی بر میزان اقبال به این برنامه است و البته قدرت افخمی که با همه انرژی‌ای که مخالفانش برای حذف او به کار می‌برند، برنامه‌ای رو به جلو برای سینما را مدیریت می‌کند.
در این میان اتفاق قابل تامل رفتار مخالفان هفت است. گروهی که از چندماه پیش در تلاش برای به حاشیه کشاندن و در نتیجه حذف این برنامه از آنتن هستند، باپوشش پی درپی اخبار این برنامه، ثابت می‌کنند که اظهارات گذشته‌شان پیرامون اینکه «کسی هفت را نمی‌بیند»، صرفا یک ادعا برای پس گرفتن برنامه از افخمی بوده است.
موج تحریک برخی سینماگران علیه «هفت» از زمانی شدت گرفت که نقد سینمایی یک فیلم از کمال تبریزی با واکنش‌های عجیب و غریب وی مواجه شد. بلافاصله فریدون جیرانی او را  به‌عنوان میهمان به برنامه اینترنتی خود برد و جملات تندی را علیه هفت از او پخش کرد. برنامه جیرانی با اینکه از پیش نیز تلاش می‌کرد، با جملات و عباراتی در هر برنامه مانند اینکه «در تلویزیون نمی‌توانیم این حرف‌ها را بزنیم»، صراحت «هفت» را به چالش بکشد، بعد از ماجرای تبریزی و ادعای خلاف واقع او در تعطیل کردن پروژه سرزمین کهن، آتش بیار معرکه شد و با دعوت از میهمانان سینمایی که علیه هفت «موضع» داشتند، آخرین ضربات کاری خود را برای از میان برداشتن هفت و افخمی وارد کرد. در نتیجه این تلاش‌ها گمانه‌هایی نیز شکل گرفت تا جایی که در روزهای پس از ماه مبارک رمضان، این شائبه وجود داشت که هفت دیگر روی آنتن نخواهد رفت یا حداقل فراستی دیگر به‌عنوان ناقد در این برنامه حضور نخواهد یافت. این حاشیه‌ها ادامه داشت اما هم هفت روی آنتن رفت و هم فراستی هنوز به‌عنوان نقاد در آنتن زنده به نقد فیلم‌ها می‌پردازد. در این میان رفتار رسانه نزدیک به جیرانی جالب است. این جریان که مدعی بود، کسی هفت را نمی‌بیند، با پوشش لحظه به لحظه اخبار هفت در هنگام پخش، ادعای خود را نقض کرد، چرا که معلوم است اهالی این جریان خیلی بیشتر از دیگران برای دیدن هفت پای تلویزیون می‌نشینند.  تلاش‌های چندین ماهه مخالفان هفت، بی‌ثمر مانده و جمعه شب‌ها هفت با قدرت‌تر از همیشه روی آنتن می‌رود. حضور و گفت‌وگوی پرتیتر مهران مدیری با بهروز افخمی و مسعود فراستی که جمعه شب روی آنتن شبکه 3 رفت، با استقبال کم‌سابقه مخاطبان این برنامه مواجه شده است. مهران مدیری حرف‌های جالبی درباره آینده کاری‌اش بیان کرد. مدیری در این گفت‌وگو با اعلام خبر ساخت نخستین فیلم سینمایی خود در آینده‌ای نزدیک، گفت: تا 2 ماه دیگر فیلم سینمایی خود را می‌سازم. 2 فیلمنامه دارم؛ یکی کمدی و دیگری تلخ و عجیب. در این سال‌ها به دلیل آنکه مدام درگیر تلویزیون یا شبکه نمایش خانگی بودم، نشد. دلیل فیلم سینمایی نساختن در این سال‌ها، ترس از ساخت فیلم سینمایی کمدی نبود، ترس از ساخت فیلم سینمایی بود. با وجود اینکه این تجربه کم نیست اما برای سینما کم است. دوست داشتم وقتی به سینما می‌آیم خیلی حرفه‌ای باشد. مدیری نام فیلم تازه خود را «ساعت 5 عصر» عنوان کرد و گفت: یک فیلم کمدی است. فیلم سخت، خیابانی، بسیار شلوغ و پرجمعیتی است. ممکن است در هر سکانسی بین 600 تا 700 نفر حضور داشته باشند. اما فیلم تنها یک بازیگر اصلی دارد و باقی مردم‌اند. این کارگردان ادامه داد: «ساعت 5 عصر» از 7 صبح تا 5 بعدازظهر یک فرد را در تهران روایت می‌کند که آن روز آخرین فرصت آن فرد است که باید کاری را انجام دهد. فیلم مثل گلوله برفی است که هرچه جلوتر می‌رود بزرگ‌تر می‌شود و ریتم مدام تندتر می‌شود و دیوانه‌وار بودن ماجرا بزرگ‌تر و موضوع عظیم‌تر می‌شود. فیلم موضوعی بشدت اجتماعی دارد که هر روز با آن مواجهیم اما بدان توجهی نمی‌کنیم.  
خداحافظی مدیری از برنامه‌سازی در تلویزیون
مدیری با اعلام خداحافظی خود از برنامه‌سازی در تلویزیون، افزود: من بعد از برنامه «دورهمی» دیگر کاری برای شبکه نمایش خانگی و تلویزیون نخواهم ساخت و به تولید سالی یک فیلم سینمایی کفایت می‌کنم. من از 365 روز سال 360 روز سال را کار کرده‌ام و فکر می‌کنم دیگر باید استراحت کنم. من تصمیم دارم در ادامه مسیر فیلمسازی خود حرف‌های تندتر و بزرگ‌تری در حوزه سیاست، فرهنگ و اجتماع بزنم که جای این حرف‌ها در تلویزیون نیست و محدودیت‌های آن نمی‌گذارد و به نظر در شبکه نمایش خانگی و ارشاد بهتر می‌شود اینها را بیان کرد.
 از نقد کارهای خود تا شرط حضور فراستی در استودیو!
وی در ادامه با گریز به فضای نقد سینمای کمدی، گفت: نقد سینمای کمدی مبتذل و به اصطلاح بدنه برای من ممکن است اما از نقد کمدی جدی اجتناب می‌کنم و برایم سخت است درباره رضا عطاران و... نظر دهم. مدیری با انتقاد از برخی منتقدان بیان داشت: برخی منتقدان به دلیل اینکه جواب تلفنشان را ندادم نقدهای بسیار تندی به فیلم‌هایم وارد کردند که به نظرم این موضوع خیلی غیرانسانی است. مدیری در نقد آثار خود اظهار داشت: من خیلی از کارهایم را الان دوست ندارم بویژه کارهایی که زمان آنها گذشته است. کارهایی مثل «جایزه بزرگ»، «نقطه‌چین»، «ویلای من» و... که به نظرم بچگانه و ضعیف اجرا شده‌اند اما برخی آثار نظیر «شوخی کردم»، «شب‌های برره»، «قهوه تلخ»، «دورهمی»، «پاورچین»، «مرد هزارچهره» و... را در کارهایم دوست دارم چون حرف‌های خوبی داشتند. مدیری در ادامه با بیان طنز آنکه «تا مسعود فراستی به استودیو نیاید من دیگر صحبت نمی‌کنم. اصلا گفت‌وگو بدون فراستی فایده ندارد!» گفت‌وگوی خود را به حضور مسعود فراستی در استودیو مشروط کرد.
پیشنهاد مدیری به برنامه هفت
مدیری در پاسخ به نخستین سوال فراستی که چرا دیگر تیز نیستی، بیان داشت: به خاطر محدودیت‌های تلویزیون است! اصلا چیز عجیبی نیست، همه جا همین است، اما جدیدا بسیار سختگیرتر شده‌اند. نمونه‌اش در همین برنامه «دورهمی». از طرفی چیزهایی را ما می‌گوییم که برای نخستین بار ما هستیم که مطرح می‌کنیم و پخش می‌شود و از طرفی مواردی را ممیزی می‌کنند که من اصلا نمی‌فهمم. این کارگردان در پاسخ به این پرسش فراستی که تو از نگاه بالا با مخاطب صحبت می‌کنی، گفت: در ابتدا «دورهمی» به این شکل اجرا می‌شد اما به مرور مشکل حل شد با تذکر دیگران.  مدیری در نهایت در انتقاد به برنامه «هفت» و دیگر محافل سینمایی، گفت: به «هفت» به‌عنوان برنامه‌ای که حرفه‌ای‌ترین برنامه سینمایی تلویزیون است یک انتقاد دارم. همه ما چیزهایی که می‌گوییم بشدت تحت تاثیر سینمای هالیوود است. سال‌های سال است که می‌خوانیم و می‌شنویم از سینمای هالیوود. یکی از وظایف این برنامه و مطبوعات حرفه‌ای سینما شناخت وسیع‌تری از سینما به مردم و مخاطبان است. ما چقدر راجع به سینمای ژاپن و بلوک شرق می‌دانیم؟ ادبیات شرق و... را نمی‌شناسیم. انگار در اینترنت هم در این باره چیزی وجود ندارد. سینما معنایش تمام اینهاست. این کار را شما بکنید.
 


Page Generated in 0/0070 sec