printlogo


کد خبر: 160946تاریخ: 1395/5/3 00:00
در نخستین جلسه مشورتی هفتمین جشنواره عمار مطرح شد
ماهیت انقلابی جشنواره عمار را رشد دهیم

نخستین جلسه مشورتی فراخوان هفتمین جشنواره مردمی فیلم عمار برگزار شد. این جلسه با حضور محمدحسین نیرومند مدیرعامل انجمن سینمای انقلاب و دفاع‌مقدس، محسن یزدی مدیر مرکز مستند سوره، محمدصادق باطنی مسؤول مدرسه سینمایی هنر آینه، سجاد اسلامیان مسؤول روابط عمومی دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی، حجت‌الاسلام علی جعفری منتقد سینما و کارشناس عرصه فرهنگ و سیدرسول منفرد دبیر اجرایی جشنواره مردمی فیلم عمار در محل حسینیه هنر برگزار شد.  در ابتدای این جلسه محمدصادق باطنی، مسؤول مدرسه سینمایی هنر آینه با تاکید بر اهمیت گسترش فضای نقد و مطالعه عمار به عنوان جریانی اثرگذار در جبهه فرهنگی انقلاب اظهار داشت: متأسفانه فضای نقد شفاهی اجازه ورود به عمق مطلب را نمی‌دهد و این مساله باید در فضایی کارشناسی‌شده بررسی شود.  وی با بیان اینکه می‌توان در فراخوانی مقالات، نقد‌ها و آسیب‌شناسی‌های صاحب‌نظران و منتقدان را درباره عمار جمع‌آوری کرد، گفت: این فضای نقد افزون بر جشنواره می‌تواند نحوه برگزاری، آثار و بسیاری از جزئیات را تحت‌الشعاع قرار دهد.
فیلم‌های عمار باید شمشیر تیز خود را داشته باشند
در بخش دیگری از این جلسه محمدحسین نیرومند، مدیرعامل انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس با بیان اینکه به همان میزان که جشنواره عمار دیده می‌شود کار دست‌اندرکاران این جشنواره هم سخت‌تر می‌شود، گفت: برای عمار بزرگ شدن و توسعه‌های بیخود می‌تواند خطرساز باشد، چرا که سادگی وجه تمایز عمار با دیگر جشنواره‌هاست.  وی با بیان اینکه تنوع و حواشی‌ بسیار زیاد جشنواره سبب شده حرف‌های مهم جشنواره کمرنگ شود، اظهار داشت: فیلم‌های عمار باید همانند گذشته شمشیر تیز خود را داشته باشد. نیرومند با اشاره به حضور فیلم‌های عمار در سراسر کشور و روستاها خاطرنشان کرد: به نظر من بزرگ‌ترین خدمتی که تا به امروز به عرصه فیلم کوتاه شده همین ایجاد زیرساختی عظیم و شبکه اکران مردمی عمار برای فیلم‌های کوتاه است. مدیرعامل انجمن سینمای انقلاب و دفاع‌مقدس با بیان اینکه در جشنواره فیلم فجر برخی فیلم‌ها به سبب محتوای متفاوت و بکرشان دیده می‌شوند، اظهار داشت: رگه‌هایی مخفی در جشنواره عمار وجود دارد که اینها باید کشف و فیلم‌های این جشنواره با دنیای خودشان مقایسه و بررسی شوند.
جایگاه خط‌دهی عمار در عرصه تولید باید بررسی شود
محسن یزدی، مدیر مرکز مستند سوره در ابتدای سخنان خود به اهمیت هدایت و خط‌دهی در عرصه تولید اشاره کرد و افزود:  باید نقش عمار در جهت‌دهی به تولیدات در عرصه‌های گوناگون از جمله مستند، انیمیشن و داستانی بررسی شود و نگاهی اجمالی داشت به این مساله که پس از گذشت 6 سال از عمر جشنواره عمار این جشنواره تا چه میزان توانسته در هدایت تولید مؤثر باشد.
وی با بیان اینکه برای ایجاد جریان در شاخه‌های هنری باید بتوانیم در عرصه تولید اتفاقی رقم بزنیم، گفت: عمار باید بتواند به مستندسازان حرفه‌ای هم جهت دهد. یزدی شبکه گسترده توزیع را از ویژگی‌های بارز جشنواره مردمی فیلم عمار برشمرد و افزود: این زیرساخت بسیار مهم و اساسی می‌تواند خیلی از طیف‌های مختلف را به سمت این جشنواره رهنمون کند. مدیر مرکز مستند سوره با بیان اینکه در حال حاضر جشنواره عمار را می‌توان پرچمدار توزیع مستند و فیلم‌های کوتاه در سراسر کشور برشمرد، خاطرنشان کرد: تصوری غلط بین کاربلدهای انقلابی و حرفه‌ای‌ها ایجاد شده که عمار یک دورهمی است که فیلم‌های درجه 2 و 3 را داوری می‌کند و این مساله سبب شده فاصله‌ای بین کارگردانان و این جشنواره ایجاد شود.
 نیاز به بازخوانی اهداف جشنواره عمار داریم
حجت‌الاسلام شیخ علی جعفری، منتقد سینما و کارشناس عرصه فرهنگ نیز با بیان اینکه 6 دوره از جشنواره عمار گذشته است و نیاز به بازخوانی اهداف این جشنواره داریم، گفت: در عالم سینما جشن‌های سینمایی برای گرامیداشت هویت سینما از سوی صنوف مختلف برگزار شده اما جشنواره‌ها به دنبال جهت‌دهی و خط‌مشی‌گذاری هستند.  وی برگزاری آیین‌های افتتاحیه و اختتامیه جشنواره عمار را از ویژگی‌های مثبت و برجسته این جشنواره برشمرد و افزود: اگر بتوانیم ماهیت انقلابی عمار را رشد دهیم پیروز بوده‌ایم.  حجت‌الاسلام جعفری با بیان اینکه عمار در مطالبه‌گری از نظام جمهوری اسلامی نباید لکنت زبان داشته باشد، خاطرنشان کرد: عمار باید در وجه هویتی خود تصمیم‌گیری‌های مهمی را اتخاذ و بسامدهای آن را بررسی کند.


Page Generated in 0/0063 sec