printlogo


کد خبر: 160959تاریخ: 1395/5/3 00:00
آیا صفوف دریافت تسهیلات 10 میلیونی ازدواج طولانی‌تر می‌شود؟
واکنش سرد برخی بانک‌ها به وام ازدواج

گروه اجتماعی: پرداخت وام ۱۰ میلیون تومانی ازدواج در حالی باید در شعب بانک‌ها آغاز شود که بیم طولانی شدن صف متقاضیان با واکنش سرد برخی بانک‌ها وجود دارد. براساس ابلاغیه بانک مرکزی، قرار است شعب بانک‌ها با شروع مرداد ماه پرداخت وام ۱۰ میلیونی ازدواج را آغاز کنند. این ابلاغیه بانک مرکزی پس از کش‌وقوس‌های فراوان برای اجرا ابلاغ شد و این در حالی است که هنوز برخی بانک‌ها می‌گویند منابعی برای پرداخت این میزان وام در اختیار نداریم. البته طی یک ماه گذشته برخی بانک‌ها داوطلبانه پرداخت وام ۱۰ میلیونی ازدواج را آغاز کرده‌اند. اما بررسی‌ها حاکی از این مطلب است که بانک‌ها چندان تمایلی به پرداخت وام ۱۰ میلیونی ندارند و به همین دلیل اطلاع‌رسانی درست و دقیقی در این زمینه انجام نمی‌دهند و از میان ۲۶ بانک که اسامی‌شان در لیست پرداخت‌کنندگان وام ازدواج قرار دارد، تنها چند بانک آمادگی خود را به صورت رسمی اعلام کرده‌اند.
صف طولانی برای دریافت وام ازدواج
به گزارش مهر، بانک مرکزی در ابلاغیه‌ای که در آخرین روزهای خردادماه خطاب به بانک‌ها صادر کرده بود اعلام کرد تمام جوانان ثبت‌نام شده و در انتظار دریافت وام ازدواج، مشمول تسهیلات ۱۰۰ میلیون ریالی هستند.  با این وجود هنوز هم تعداد زیادی از زوج‌های جوان در صف انتظار برای دریافت وام ازدواج ۱۰ میلیونی هستند. البته ناگفته نماند که بانک مرکزی در ابتدا برای افزایش وام ازدواج از ۳ به ۱۰ میلیون تومان مقاومت نشان داد اما پس از اینکه این موضوع از سوی مجلس به تصویب رسید بانک مرکزی مجبور به تمکین از قانون شد، با این وجود هنوز برخی بانکداران برای پرداخت وام مقاومت می‌کنند و چراغ‌سبزی به جوانان نشان نداده‌اند.
نگرانی از کند شدن روند پرداخت تسهیلات
براساس مصوبه مجلس در قانون بودجه ۹۵ سقف وام ازدواج جوانان برای هر یک از زوجین از ۳ به ۱۰ میلیون تومان با دوره بازپرداخت ۴ ساله افزایش یافت. با شنیدن این خبر زوج‌های زیادی امیدوار شدند که بتوانند بخشی از هزینه زندگیشان را تامین کنند اما با واکنش سرد بانک‌ها بیم آن می‌رود که روند پرداخت وام ازدواج کند شود.  این در حالی است که طبق بخشنامه بانک مرکزی، هر یک از زوجین می‌توانند ۱۰میلیون تومان وام ازدواج دریافت کنند که نرخ کارمزد آن ۴ درصد است. بانک‌مرکزی در بخشنامه‌ خود  تمام بانک‌ها و موسسات اعتباری را موظف کرده بود امکانات لازم برای شروع پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج یکصد میلیون ریالی را حداکثر از ابتدای مرداد ماه سال جاری فراهم کنند و پرداخت آن را در اولویت قرار دهند.
منابع 102 هزار میلیاردی در خزانه بانک‌ها
همچنین غلامرضا مصباحی‌مقدم به عنوان طراح این پیشنهاد گفته است: طبق آمار بانک مرکزی ۱۰۲ هزار میلیارد تومان منابع قرض‌الحسنه موجود است که ۳۶ هزار میلیارد تومان آن پس‌انداز و ۶۲ هزار میلیارد تومان آن نیز جاری است، بنابراین می‌توان از این محل وام ازدواج جوانان را از ۳ میلیون تومان به ۱۰ میلیون تومان ارتقا داد. از سوی دیگر بانک مرکزی اعلام کرده است پرداخت وام ازدواج از محل منابع قرض‌الحسنه جاری بانک‌ها بررسی می‌شود. علاوه بر این براساس بخشنامه پیشین حوزه اعتبارات بانک مرکزی درباره تامین منابع تسهیلات ازدواج، بانک‌ها مجازند از محل منابع قرض‌الحسنه پس‌انداز، به منظور اعطای وام به زوج‌ها اقدام کنند.


Page Generated in 0/0055 sec