printlogo


کد خبر: 160963تاریخ: 1395/5/3 00:00
مردم ترکیه همچنان در خیابان‌ها می‌مانند
تعطیلی 2 هزار نهاد توسط اردوغان

گروه بین‌الملل: کودتای ترکیه عمری بیش از چند ساعت نیافت و با مشت آهنین رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه و هوادارانش به سرعت در هم کوبیده شد. اما آنچه پس از کودتای نافرجام رخ داد، گستره‌ای وسیع‌تر از اقدام نظامی شبانه داشت. بر این اساس، اردوغان در ادامه اقدامات پساکودتا، در حکمی دستور تعطیلی بیش از 2 هزار موسسه را صادر کرد. رجب طیب اردوغان روز شنبه دستور بستن 1043 مدرسه خصوصی، 1229 انجمن و موسسه خیریه، 19 سندیکای کارگری، 15 دانشگاه و 35 موسسه پزشکی را صادر کرد. این نخستین دستورالعمل اجرایی است که اردوغان شخصاً آن را صادر می‌کند. این دستورالعمل اجرایی در چارچوب وضع فوق‌العاده‌ای صادر شد که به مدت 3 ماه بر ترکیه حاکم خواهد بود. به گفته اردوغان، حاکم شدن وضع فوق‌العاده به حکومت اجازه خواهد داد به سرعت و فعالانه بر هواداران کودتا پیروز شود. نهادهایی که اردوغان دستور بستن آنها را صادر کرده است، به داشتن ارتباط با فتح‌الله گولن متهم هستند. همچنین رجب طیب اردوغان در حکمی که نخستین حکم از زمان اعلام وضعیت اضطراری 3 ماهه در این کشور بوده، دوره بازداشت بدون اتهام مظنونان دستگیر شده را نیز افزایش داد. همچنین مقامات وزارت آموزش ترکیه مجوز کار 27157 تن از پرسنلی را که در این مدارس مرتبط با گولن فعالیت داشتند از جمله کسانی که در قالب اعضای هیات متولیان برای اداره آنها منصوب شده‌اند باطل کرده‌اند و آنها با ممنوعیت کار در دیگر مدارس خصوصی روبه‌رو هستند. فتح‌الله گولن از مخالفان دولت ترکیه است که در آمریکا به سر می‌برد و اردوغان او را مسؤول اصلی کودتای نافرجام ترکیه می‌داند. ترکیه از آمریکا خواسته است گولن را به دلیل ارتباط با کودتای نافرجام اخیر تحویل دهد. در همین ارتباط، بکیر بوزداغ، وزیر دادگستری ترکیه و افکان آلا، وزیر کشور ترکیه قصد دارند در هفته جاری برای بحث با مقامات آمریکایی درباره فرآیند استرداد گولن، به واشنگتن‌دی‌سی بروند.
بازداشت 300  عضو گارد ریاست‌جمهوری
در تحولی دیگر، دولت ترکیه حکم جلب 300 عضو گارد ریاست جمهوری این کشور را که احتمال می‌رود در ارتباط با کودتا بودند، صادر کرد. شبکه خبری «سی‌ان‌ان ترک» گزارش داد تاکنون 283 نفر از گارد ریاست جمهوری ترکیه بازداشت شده‌اند. دولت ترکیه همچنین 10856 گذرنامه را به‌خاطر نگرانی از آنچه «تهدیدات پروازی» عنوان شده، باطل کرد. از زمان کودتا در ترکیه دست‌کم 37500 نیروی پلیس و کارمند بخش‌های عمومی از کار تعلیق شده‌اند. تعداد افراد بازداشتی در ترکیه از 10 هزار نفر فراتر رفته است. بیش از 7 هزار نفر از بازداشتی‌ها نظامی هستند و در بین آنها 133 ژنرال هم حضور دارند. دادستان ترکیه روز گذشته اعلام کرد 1200 نفر از نظامیان بازداشت شده، آزاد می‌شوند.
درخواست اردوغان از مردم
رجب طیب اردوغان همچنین روز شنبه در نخستین حضورش در پارلمان ترکیه که در جریان کودتای نافرجام هدف حمله قرار گرفته بود، از مردم خواست در خیابان‌ها بمانند. اردوغان گفت: اگر غرب واقعا بر این باور است که از دموکراسی دفاع می‌کند باید با ما رفتارهای کنایه‌آمیز نداشته باشد. ما از طریق وزارت خارجه کشورمان تمام ویدئوها را به سراسر جهان ارسال خواهیم کرد. امیدواریم به دولتی که با رای مردم به قدرت رسیده و رئیس‌جمهوری که با رای ملت بر سر کار آمده است دیگر «دیکتاتور» نگویند. وی با اشاره به اجرای هرچه سریع‌تر عدالت علیه کودتاچیان تاکید کرد: عدالت اجرا شده با تاخیر، دیگر عدالت محسوب نمی‌شود.
15 ژوئیه، تعطیل رسمی
روز شنبه همچنین گزارش شد  اردوغان در حکمی 15 ژوئیه، روز کودتای نافرجام اخیر علیه دولت این کشور را که به کشته و زخمی شدن هزاران تن انجامید روز «گرامیداشت شهدا» و تعطیل رسمی اعلام کرد. رئیس‌جمهوری ترکیه گفت: 18 استان کشور و 79 میلیون شهروند ترکیه در برابر «توطئه‌آمیزترین» کودتا در تاریخ کشورمان مقاومت می‌کنند و 15 ژوئیه را سالروز کسانی که در این کودتا کشته شده‌اند می‌نامیم.
نشست شورایعالی نظامی
منابع ترکیه‌ای گزارش دادند شورایعالی نظامی ترکیه روز پنجشنبه برای بررسی تحولات کشور تشکیل جلسه می‌دهد. نکته قابل تامل و متفاوت این نشست آن است که به جای برگزاری این جلسه در مقر ستاد مشترک ارتش ترکیه، قرار است نشست در کاخ ریاست جمهوری برگزار شود.
امیدواری صهیونیست‌ها به پیروزی کودتا
منابع رسانه‌ای رژیم صهیونیستی افشا کردند که این رژیم انتظار داشت کودتا در ترکیه پیروز شده و اردوغان سرنگون شود. بن‌کاسبت، روزنامه‌نگار روزنامه صهیونیستی معاریو و سایت اسرائیل پالس در این‌باره گفت که همه اسرائیلی‌ها نفس‌ها را در سینه حبس کرده و منتظر موفقیت کودتا بودند و انتظار داشتند صبح شنبه اردوغان را پشت میله‌های زندان ببینند. منابع عبری افشا کردند که مسؤولان این رژیم شب کودتا با حساسیت خاصی حوادث کودتا را دنبال می‌کردند و امیدوار بودند نهایت کودتا رهایی از اردوغان باشد. اودی سیگل، خبرنگار امور سیاسی شبکه2 رژیم صهیونیستی نیز گفت که همه اعضای کابینه امنیتی این رژیم گزارش‌های لحظه به لحظه اوضاع ترکیه را در شب کودتا دریافت می‌کردند، حتی صبح روز شنبه با نافرجام ماندن کودتا، مسؤولان این رژیم با وزرای این کابینه درباره مواضع سیاسی اسرائیل (رژیم صهیونیستی) در قبال کودتای نافرجام که به نفع آن باشد، مشورت می‌کردند.


Page Generated in 0/0066 sec