printlogo


کد خبر: 160965تاریخ: 1395/5/3 00:00
چهارگوشه

وال‌استریت ژورنال فاش کرد
روسیه پایگاه آمریکا و انگلیس را بمباران کرد
روسیه یک پایگاه نظامی مخفی در سوریه را که نیروهای آمریکایی و انگلیسی از آن استفاده می‌کردند، عامدانه بمباران کرده است.  روزنامه وال‌استریت ژورنال نوشت: ظاهرا جنگنده‌های ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه 16 ژوئن یک پادگان در منطقه‌ای در نزدیکی مرزهای اردن را که نیروهای ویژه آمریکا و انگلیس از آن استفاده می‌کردند، بمباران کردند. جنگنده‌های آمریکایی در واکنش با تقلا از باند پرواز برخاستند اما نتوانستند این حمله هوایی را متوقف کنند. این اقدام تلاشی از سوی کرملین برای فشار بیشتر بر کاخ سفید با هدف همکاری بیشتر در جریان حملات هوایی در سوریه است. پایگاه خبری دیلی‌بیست هم ساعاتی پس از این حمله گزارش داد فرماندهی مرکزی آمریکا که بر عملیات‌های جنگی آمریکا در خاورمیانه نظارت می‌کند، مستقیما با خلبان‌ها صحبت کرده بود. مقام‌های واشنگتن و مسکو نیز برای جلوگیری از رویارویی‌های مشابه از طریق خط تلفن مستقیم گفت‌وگو کردند. همچنین 3 هفته بعد در 12 ژوئیه یک حمله مشابه دیگر به پایگاه معارضان سوری که مرتبط با سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) بودند، انجام شد که این مورد گزارش نشده بود. با این حال، حمله روسیه موجب شد آمریکا و انگلیس به سازشی با مسکو دست یابند. آمریکا و روسیه هفته گذشته توافق کردند حملات هوایی علیه جبهه النصره، شاخه وابسته به القاعده در این منطقه انجام دهند. مقام‌های آمریکایی می‌گویند روسیه با تسلیحات خوشه‌ای پایگاه مخفی آنها را هدف گرفته است.
ناوهای آمریکایی در دریای سیاه
ناوشکن آمریکایی «یواس‌اس راس»  از روز جمعه برای شرکت در رزمایش آموزشی «سی‌بریز 2016»  وارد آب‌های دریای سیاه شده است. به گزارش خبرگزاری ریانووستی، این دومین کشتی جنگی آمریکایی پس از ناو «ویدبی آیلند» است که در روزهای اخیر وارد دریای سیاه می‌شود. ناوشکن آمریکایی «یواس‌اس راس» با عبور از تنگه‌های بسفر و داردانل، به سواحل اوکراین رسیده است و قصد دارد برای حضور در تمرینات نظامی مشترک با نیروی دریایی این کشور، به بندر اودسا در جنوب غربی اوکراین برود.


ادامه قتل‌عام غیرنظامیان توسط ائتلاف آمریکایی
در ادامه جنایات ائتلاف به‌اصطلاح ضدداعش تحت هدایت آمریکا در مناطق مسکونی شمال سوریه، 15 غیرنظامی دیگر کشته و زخمی شدند. پس از آنکه جنگنده‌های فرانسوی ائتلاف، هفته گذشته 120 غیرنظامی سوری را در حومه شهر منبج در استان حلب به بهانه انتقام از داعش قتل‌عام کردند، این‌بار نوبت جنگنده‌های آمریکایی بود تا روستای النواجه در نزدیکی این شهر را بمباران کنند. گروه موسوم به سازمان دیده‌بان حقوق بشر سوریه، حال برخی از مجروحان این حمله را وخیم گزارش کرد. کریستوفر گارور، فرمانده نیروهای موسوم به ائتلاف ضدداعش در یک کنفرانس خبری در بغداد این جنایات را چنین توجیه کرده است که داعش از غیرنظامیان به عنوان سپر انسانی استفاده می‌کند.

پیشنهاد احمقانه الجبیر به مسکو درباره اسد
یک شرق‌شناس پیشنهاد عادل الجبیر، وزیر خارجه عربستان‌سعودی برای تقویت مواضع روسیه در خاورمیانه در برابر عدم حمایت از بشار اسد را بیانگر بی‌تجربگی حاکمان سعودی دانست. خانم یلینا سوبونینا گفت: عربستان‌سعودی و وزیر خارجه‌اش، تجربه کافی ندارند تا به اهمیت روسیه در جهان پی ببرد. وی تاکید کرد: منافع روسیه در خاورمیانه، بسیار بیشتر و گسترده‌تر از موضوع حمایت از اسد یا هر سیاستمدار دیگری است.  وی افزود: گسترش همکاری اقتصادی و تجاری شاید به از بین بردن اختلافات سیاسی کمک کند اما تهدید مسکو هرگز قابل قبول نیست. وی افزود: این مشکل با پول قابل مقایسه نیست و حملات تروریستی اخیر بیانگر این است که بحران سوریه برای همه دنیا زیان‌های بسیار زیادی دارد. روسیه معتقد است هم‌اکنون باید همه تلاش‌ها برای مبارزه با تروریسم و نه طرح مساله سرنوشت سیاسی اسد، متمرکز شود.  عادل الجبیر گفته بود ریاض در صورت موافقت روسیه با عدم حمایت از بشار اسد، سهم مهمی در خاورمیانه را به روسیه واگذار خواهد کرد تا از اتحاد جماهیر شوروی بسیار قوی‌تر شود.


Page Generated in 0/0047 sec