printlogo


کد خبر: 160986تاریخ: 1395/5/3 00:00
برجام

مردم ایران پس از برجام به آمریکا بدبین‌تر شده‌اند
نتایج یک نظرسنجی که بتازگی انجام گرفته حاکی از افزایش بدبینی مردم ایران نسبت به انجام تعهدات آمریکا در چارچوب توافق برجام است. براساس گزارش بی‌بی‌سی، مرکز مطالعات امور بین‌الملل و امنیت دانشگاه مریلند، برنامه مشاوره عمومی این دانشگاه، به همراه موسسه نظرسنجی ایران‌پل از طریق مصاحبه تلفنی با ۱۰۰۷ نفر در ماه گذشته میلادی (ژوئن) افکار عمومی در ایران را یک سال پس از توافق هسته‌ای مطالعه کرده‌اند. برپایه نتایج این نظرسنجی، میزان حمایت مردم از برجام حدود ۹ درصد پایین آمده و از ۷۶ درصد به ۶۳ درصد رسیده است. یک سال پیش  وقتی توافق هسته‌ای به دست آمد ۴۳ درصد «بشدت» و ۳۳ درصد «تا حدی» حامی توافق بودند که این دو میزان در ماه گذشته به ترتیب ۲۲ و ۴۱ درصد بوده ‌است. نویسندگان گزارش می‌گویند احتمالا یک دلیل پایین آمدن حمایت از توافق این است که دستاوردهای اقتصادی به اندازه انتظارات نبوده است. نتایج نظرسنجی سال پیش نشان می‌داد یک سال پیش ۶۳ درصد ایرانیان انتظار داشتند توافق هسته‌ای ظرف یک سال به بهبود ملموس وضعیت اقتصادی منجر شود اما اکنون ۷۴ درصد ایرانیان معتقدند در یک سال گذشته شرایط زندگی بهبود نداشته و تنها ۱۲ درصد آنها می‌گویند بهبودی در شرایط احساس کرده‌اند. یکی از تغییرات چشمگیر
افکار عمومی مرتبط با توافق هسته‌ای به نقش آمریکا در این رابطه بازمی‌گردد. سال گذشته ۴۵ درصد ایرانیان تصور می‌کردند آمریکا تعهداتش در قالب برجام را انجام می‌دهد اما هم‌اکنون تنها ۲۶ درصد مردم چنین باوری دارند. در مقابل ۴۱ درصدی که فکر می‌کردند آمریکا تعهداتش را انجام نمی‌دهد به ۷۲ درصد افزایش یافته‌اند.

دومین‌ گزارش ‌برجام‌ وزارت‌ امور خارجه‌‌ به‌ کلیات‌ پرداخته‌ است
عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس از کلی بودن دومین‌ گزارش‌ برجام‌ وزارت امور ‌خارجه‌‌ انتقاد کرد و گفت: توافقنامه‌های امضاشده پسابرجامی، در راستای نجات موسسات ورشکسته غربی است، در حالی که قرار بود برجام در خدمت فناوری و توسعه ایران باشد.حشمت‌الله فلاحت‌پیشه در گفت‌وگو با خانه ملت افزود: گزارش 3 ماهه دوم برجام، گزارش عادی از اجرای برجام بود که چند نکته اساسی در آن وجود دارد. در گزارش برجام تاکید شده است حدود 3 میلیارد و 600میلیون دلار سرمایه‌گذاری جدید جذب شده است، 10 میلیارد دلار از اموال ایرانی که در کشورهای غیرآمریکایی مسدود بوده به ایران بازگشت داده شده و مبادلات نفت بخوبی انجام می‌گیرد اما توضیح داده نشده مبالغ در کجا هزینه می‌شود و آیا به منبعی برای رفع مشکلات کشور تبدیل شده است؟ وی تاکید کرد: یکی از مزایای برجام لمس تاثیرگذاری آن بر مشکلات مردم است و باید از سوی مردم این مساله کاملا حس شود که تاکنون چنین اتفاقی نیفتاده است.  

«مقابله به مثل» با نقض برجام قانون است
کارشناس مسائل بین‌الملل با بیان اینکه «مقابله به مثل» با نقض عهد آمریکایی‌ها قانون است و در نامه رهبری به رئیس‌جمهور قید شده است، گفت: وقتی می‌توان درباره مقابله به مثل تصمیم گرفت که وزارت امور خارجه نقض برجام از سوی آمریکا را توجیه نکند. فواد ایزدی در گفت‌وگو با فارس با طرح این سوال که باید دید آیا برجام نقض شده است یا خیر؟ تصریح کرد: جواب این است که به صورت متعدد شاهد نقض برجام بوده‌ایم. برای مثال قانون لغو ویزا، عدم نقل و انتقال پول و ارتباطات بانکی نقض برجام است و باید طبق قانون کشور، در این زمینه اقدام شود. وی با بیان اینکه بعضی‌ها در وزارت امور خارجه برخی نقض‌های برجام را توجیه می‌کنند، گفت: این توجیه بشدت به امنیت کشور ضربه می‌زند و قبل از هر کاری باید این توجیهات متوقف شود. کارشناس مسائل بین‌الملل ادامه داد: روش برخورد با نقض برجام صحیح نبوده و همین مساله موجب شده طرف مقابل جرأت نقض‌های بیشتری را پیدا کند. ایزدی با تاکید بر اینکه نباید افراد درگیر در مذاکرات امروز در مقام ارزیابی برجام باشند، خاطرنشان کرد: تنها وقتی می‌توان درباره اقدام متقابل نسبت به نقض برجام تصمیم‌گیری کرد که قبل از آن این توجیهات صورت گرفته از سوی مقامات وزارت امور خارجه قطع و به صورت واقع‌بینانه به نقض عهدهای آمریکایی‌ها در قبال برجام نگاه شود.
 


Page Generated in 0/0061 sec