printlogo


کد خبر: 161020تاریخ: 1395/5/4 00:00
پنهانکاری وزارت نیرو، کم‌مصرف و پرمصرف را با هم سوزاند
خاموشی‌های تابستانی آغاز شد

«امسال قطع برق نداریم»! این امیدی بود که با اعلام و تدبیر وزارت نیرو نزد مردم ایجاد شده بود اما با گذشت یک ماه از این اظهارنظر، تهران و برخی شهرها درگیر قطع برق شدند! به گزارش
«وطن امروز» افزایش مصرف برق در ساعات پیک و نیز ثبت رکوردهای جدید مصرف برق موجب شد دور جدید خاموشی‌ها بین ۴۵ دقیقه تا یک ساعت و ۳۰ دقیقه در نقاط مختلف تهران همچون هفت‌تیر، سهروردی، پاسداران، میدان هروی، فرجام، رسالت، مهرآباد و بخش‌هایی از خیابان آزادی آغاز شود. براساس آمارهای رسمی، یک هفته قبل از آغاز مردادماه 8 بار بالاترین رکورد مصرف برق به ثبت رسید و این رقم را به بیش از ۵۰ هزار مگاوات رساند. همچنین مطابق اعلام هواشناسی در فاصله زمانی ۲۶ تیر تا اول مرداد، گرم‌ترین هفته سال جاری رقم خورد و در همین هفته مصرف برق به ۵۲ هزار و ۶۹۲ مگاوات رسید که بیشترین میزان مصرف در تاریخ صنعت برق محسوب می‌شود؛ موضوعی که آرش کردی مدیرعامل توانیر از آن با عنوان «ورود به منطقه قرمز» یاد کرد و گفت: این به معنای افزایش ریسک شبکه برق است. خاموشی‌های ناگهانی در حالی است که مقامات وزارت نیرو در روزهای اخیر هشدار قطعی و مشخصی درباره آن نداده بودند و در اخبار رسانه‌ها فقط صحبت از «شاید و اما و اگر» بود و انتظار می‌رفت اطلاع‌رسانی دقیق درباره زمان‌بندی و برنامه خاموشی‌ها انجام شود. از سوی دیگر مطابق هشدار استاندار تهران در 26 تیرماه امسال، قرار بود قطع آب و برق مشترکان پرمصرف در دستور کار قرار گیرد: با توجه به فصل گرما و افزایش مصرف انرژی برق و آب در استان تهران، مشترکان پرمصرف آب و برق اخطار گرفته‌اند و در صورت استمرار افزایش مصرف با اتخاذ سیاست‌های سختگیرانه آب و برق آنها قطع می‌شود. موضوع مهم‌تر در اظهارات سیدحسین هاشمی این بود که بر قطع نشدن عمومی آب و برق تاکید شده بود: تلاش می‌کنیم همچون مدیریت سال‌های 93 و 94 میزان مصرف آب و برق استان را مدیریت کنیم و با همکاری مردم، صنایع، دستگاه‌های اجرایی ملی و استانی بدون مشکل و قطعی انرژی، تابستان را با آرامش بگذرانیم. مشابه همین اظهارات در مصاحبه‌های مقامات وزارت نیرو نیز دیده می‌شد؛ جایی که حمید چیت‌چیان، وزیر نیرو با قاطعیت اعلام کرده بود: «امسال قطع برق نداریم!» براساس اعلام وی در 21 خردادماه امسال «مردم نباید نگران باشند... با وجود افزایش میزان استفاده از وسایل سرمایشی در این فصل و استفاده بیشتر از برق، خاموشی در فصل تابستان نخواهیم داشت»! یک روز بعد از سخنان آقای وزیر، نایب رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی هم اعلام کرده بود: با مدیریت و برنامه‌ریزی که انجام می‌شود مشکل خاموشی نخواهیم داشت. حتی می‌توان گفت تابستان سال آینده، دیگر هیچ نگرانی از بابت خاموشی‌ها نخواهد بود!
صرفه‌جویی، فرهنگ فراموش شده
هرچند قطعی برق بدون اطلاع‌رسانی به مردم قابل توجیه نیست اما نباید از نظر دور داشت که تنها راه برون‌رفت از بحران ایجاد شده، صرفه‌جویی در مصرف برق و آب بویژه در ساعت‌های پیک مصرف است؛ موضوعی که به‌رغم درخواست‌های مکرر از مردم، همچنان در بسیاری از خانواده‌های ایرانی جا نیفتاده است. بنا به اعلام کارشناسان، در روزهای گرم سال و در دماهای بالا به ازای هر یک درجه افزایش دما بیش از ۴۰۰ مگاوات مصرف برق شبکه افزایش می‌یابد و مردم می‌توانند با اتخاذ فرهنگ صحیح مصرف، در فائق آمدن بر این شرایط و عبور کم‌هزینه از آن سهیم باشند. براساس اعلام معاون وزیر نیرو تامین آب شرب کلانشهرهای کرمان، یزد، شیراز و اصفهان به سختی انجام می‌شود و مصرف آب و برق در روزهای اخیر در سراسر کشور به بالاترین حد خود رسیده است. به گزارش مهر، علیرضا دائمی درباره آخرین وضعیت مصرف آب و برق در کشور اظهار داشت: با تداوم گرمای بالای ۴۰ درجه در تهران و وجود گرمای هوای بیش از ۵۰ درجه در بخش عمده‌ای از کشور میزان مصرف در روزهای اخیر در بخش آب و برق به بیشترین حد خود در سال‌های اخیر رسیده، به نحوی که رکوردهای ثبت شده مصرف بویژه در بخش برق تاکنون در این صنعت سابقه نداشته است. معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی وزیر نیرو اظهار داشت: خوشبختانه با پیش‌بینی‌های انجام شده و افزایش ظرفیت تامین آب در شهرهای مختلف از جمله تهران توانسته‌ایم پاسخگوی تقاضای بالای آب شرب باشیم، برای نمونه در تهران با وارد کردن سد ماملو به مدار مصرف توانستیم حجم آب ورودی به شبکه را افزایش دهیم. دائمی افزود: مصرف آب و برق کشور به بالاترین حد خود در سال‌های اخیر رسیده و در این وضعیت، ریسک پایداری ارائه خدمات نیز بسیار افزایش می‌یابد. وی با اشاره به افزایش مصرف آب شرب به حداکثر میزان خود گفت: بخشی از این جهش مصرف به دلیل افزایش جمعیت و بخشی مربوط به پایداری گرما در 2 هفته اخیر بوده است، به نحوی که مصرف آب شرب در تهران در روزهای اخیر به ۳ میلیون و ۳۰۰ هزار مترمکعب رسیده است.این مقام مسؤول در وزارت نیرو با اشاره به تامین آب شرب در دیگر کلانشهرهای کشور گفت: هم‌ اکنون در شهرهای مرکزی کشور همچون کرمان، یزد، اصفهان و شیراز تامین آب به سختی انجام می‌شود. در شهر کرمان بخش عمده آب از منابع آب زیرزمینی تامین می‌شود و در شهرهای اصفهان و شیراز به دلیل کاهش ذخیره آب در سدهای تامین‌کننده، در عرضه آب با محدودیت مواجه هستیم، البته با این وجود آب شرب مردم را تامین کرده‌ایم.
وزیر نیرو: فقیر هستیم و برق ارزان است
وزیر نیرو در تازه‌ترین اظهارنظر با بیان اینکه ایران از نظر منابع آبی فقیر است و سیاستی که وزارت نیرو دنبال می‌کند این است که زمانی که آب در سدها ذخیره می‌شود برای ۱۸ ماه آینده نیز ذخیره آبی کافی داشته باشیم، گفته است: علت مصرف بالای برق در کشور پایین بودن قیمت آن است. به گزارش فارس، حمید چیت‌چیان در برنامه نگاه یک گفت: موضوع خشکسالی که طی 15 سال گذشته گریبانگیر کشور شده و همچنین مساله تغییر اقلیم، تغییر نوع بارش‌ها و موضوع میزان بارش در هر نوبت نیز باید مدنظر قرار گیرد. وزیر نیرو ادامه داد: امسال نسبت به سال آبی گذشته میزان بارش‌ها در کشور 24 درصد افزایش پیدا کرد که با این حال نسبت به متوسط سال‌های گذشته 2 درصد کاهش بارندگی در امسال داریم. توزیع بارش در کشور یکسان نیست و برخی مناطق غربی کشور امسال میزان بارش بسیار خوبی داشتند و در برخی مناطق دیگر میزان بارندگی بسیار پایین بود که همین مساله موضوع موجب گرفتاری در این مناطق شده است.  به گفته چیت‌چیان، مهم‌ترین علت میزان بالای مصرف برق در کشور قیمت پایین آن است و از آنجا که در ایران برق ارزان‌تر از همه جای دنیا عرضه می‌شود، مردم نسبت به نحوه مصرف آن توجهی ندارند و قیمت برق به قیمت واقعی عرضه نمی‌شود که همین موضوع سبب می‌شود مردم نسبت به میزان مصرف آن توجهی نداشته باشند.


Page Generated in 0/0056 sec