printlogo


کد خبر: 161021تاریخ: 1395/5/4 00:00
اخبار

کل بدهی خارجی؛ 6/7 میلیارد دلار
حجم کل بدهی خارجی کشور در پایان اردیبهشت امسال به رقم 7 میلیارد و 597 میلیون دلار رسید. براساس گزارش بانک مرکزی از تراز پرداخت‌های کشور،  بدهی کوتاه‌مدت ایران در پایان اردیبهشت
2 میلیارد و 160 میلیون دلار و بدهی میان‌مدت و بلندمدت 5 میلیارد و 437 میلیون دلار است. مجموع بدهی ایران در این ماه به 7 میلیارد و 597 میلیون دلار رسیده است. همچنین بدهی ایران در اسفند پارسال 7 میلیارد و 476 میلیون دلار و در اردیبهشت همان سال 5 میلیارد و 215 میلیارد تومان بود.


قیمت شکر کیلویی ۲۷۰۰ تومان
طبق اعلام شرکت بازرگانی دولتی ایران قیمت هر کیلوگرم شکر باید ۲۷۰۰ تومان در اختیار مصرف‌کننده قرار گیرد اما اکنون کیلویی 3 تا 4 هزار تومان فروخته می‌شود. حسن عباسی‌معروفان، معاون بازرگانی داخلی شرکت بازرگانی دولتی در این‌باره تاکید ‌کرد شکر با فراوانی روبه‌رو است و در بورس کالا مشتری ندارد اما عده‌ای با احتکار باعث گرانی آن شده‌اند. وی ادامه داد: شکر از سوی شرکت بازرگانی دولتی ایران کیلویی ۲۳۰۰ تومان و از سوی بخش خصوصی با توجه به رقابتی که وجود دارد در نهایت کیلویی ۲۴۰۰ تومان در بورس کالا عرضه می‌شود و بر این اساس قیمت منطقی این محصول در بازار نباید بیشتر از ۲۷۰۰ تومان باشد. وی تصریح کرد: از ابتدای امسال تاکنون ۴۶۰ هزار تن شکر وارد شده و با توجه افزایش ۱۰ درصدی تولید این محصول در سال جاری که به حدود یک میلیون و ۶۰۰ هزار تن خواهد رسید، هیچ کمبودی در بازار وجود ندارد و انبارها پر از محموله‌های شکر است. وی تاکید کرد: دستگاه‌های نظارتی براحتی می‌توانند شکرهای خریداری و جمع‌آوری شده را از سوی دلالان رصد کنند و ببینند چه کسانی و با چه اهدافی شکر را در بازار جمع‌آوری کرده و نگه می‌دارند.

تراز گندم مثبت می‌شود
اگر امسال خرید گندم از مرز 10 میلیون تن عبور کند، تراز بین تولید و مصرف این محصول مثبت و به ذخایر گندم کشور اضافه خواهد شد. محمود حجتی، وزیر جهاد کشاورزی گفت: خرید تضمینی گندم در استان‌های مختلف ادامه دارد به ‌طوری ‌که خرید تضمینی گندم از مرز 8 میلیون و 600 هزار تن گذشت که این میزان خرید، 500 هزار تن بیشتر از کل خرید تضمینی گندم سال 94 است.  به گفته وی، تاکنون 6 هزار میلیارد تومان از مطالبات کشاورزان پرداخت شده و با کمک دولت مبلغ 500 میلیارد تومان از طلب تولیدکنندگان تامین و پرداخت می‌شود.


قاچاق کدام کالاها بیشتر است؟
بیشترین فراوانی قاچاق کشور در سال 1394مربوط به پوشاک، مواد غذایی، گوشی تلفن همراه، شمش طلا و انواع لوازم خانگی است که حدود ۴۱ درصد از حجم قاچاق را به خود اختصاص می‌دهند.
به گزارش مهر، براساس آمارهای اعلام شده از سوی ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز، حجم کل قاچاق کشور در سال ۹۴  معادل 5/15 میلیارد دلار بوده که در مقایسه با 8/19 میلیارد دلار سال ۹۳، برابر 3/4 میلیارد دلار کاهش نشان می‌دهد. براساس این آمار حجم کل قاچاق حدود ۲۲ درصد کاهش یافته است. همچنین حجم قاچاق ورودی حدود ۸ درصد و حجم قاچاق خروجی هم حدود ۷۶ درصد کاهش داشته است. سرانه مصرف کالای قاچاق در سال ۱۳۹۴ حدود ۱۹۷ دلار است. سرانه مصرف پوشاک قاچاق در کشور حدود
۳۰ دلار بوده و ۲۷ درصد از این بازار در اختیار قاچاق است. از سوی دیگر حدود
۸۳ درصد از بازار مصرف گوشی تلفن همراه کشور هم در اختیار قاچاق است. علاوه‌بر این سرانه مصرف قاچاق انواع لوازم خانگی در کشور حدود ۱۴ دلار بوده که حدود
۲۱ درصد از بازار مصرف این کالا در اختیار قاچاق است. سرانه مصرف قاچاق اسباب‌بازی هم حدود 4/2 دلار بوده و حدود ۴۷ درصد از بازار مصرف این محصولات نیز در اختیار قاچاق است.
 


Page Generated in 0/0058 sec