printlogo


کد خبر: 161028تاریخ: 1395/5/4 00:00
ادامه وضعیت نابسامان آب‌وهوایی در برخی استان‌های کشور و نارضایتی مردم
توفان گرد و خاک در شرق کشور
استاندار سیستان و بلوچستان: کار بنیادی برای سیستان انجام نشده است!

گروه اجتماعی: استاندار سیستان با بیان اینکه تاکنون هیچ کار بنیادی برای گردوغبار سیستان انجام نشده عنوان کرد اگر لازم باشد باید کشاورزی و کشت گندم را برای تامین هوای پاک تعطیل کنیم. علی‌اوسط هاشمی، استاندار سیستان‌وبلوچستان در نشست بررسی وضعیت گردوغبار سیستان‌وبلوچستان و تالاب هامون بیان داشت: آنچه در هوای سیستان است ریزگرد نیست، شن است و باید به منابع قبلی آن جازموریان را هم اضافه کنیم که منشأ ۲۰ درصد ریزگردهای کشور عنوان گرفته است.
هاشمی با بیان اینکه اینجا سلامت انسان‌ها مورد بحث است، افزود: از آنجا که ده‌ها سال است این پدیده ثبت شده برخی بر این باورند باید برای مردم عادی باشد در حالی که هزاران نفر از آنها با بیماری‌های تنفسی و سل دست و پنجه نرم می‌کنند. وی با تاکید بر اینکه امروز  تازه رسیده‌ایم به اینکه منشأ توفان‌ها کجاست، خاطرنشان کرد: از این اتفاق خوشحالیم. البته این موضوع نشان می‌دهد تاکنون هیچ کار بنیادی در این زمینه انجام نشده است. استاندار سیستان‌وبلوچستان بیان داشت: شرایط طبیعی نیست ممکن است ماسک راه نفس را کمی بهتر کند اما چشم و گوش را چه می‌کنید؟ خود من آن شرایط را ۱۵ دقیقه نمی‌توانم تحمل کنم. هیچ اشکالی ندارد که خدمات‌دهی به برخی استان‌ها را تعطیل کنیم و یک جا که شرایط بحرانی است، رفع بحران کنیم. هاشمی درباره بودجه این استان یادآور شد: قابل قبول نیست که سهم مواد ۱۰ و ۱۲ [مدیریت بحران] در استان صفر باشد. اقتضای رفتار سیستمی این است که اولویت‌ها شناخته شود نه اینکه من پشت در ستاد مدیریت بحران به دنبال اعتبار باشم.
اقدامات ناکافی دولت برای گردوغبار
همچنین معصومه ابتکار، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست اقدامات انجام گرفته از سوی دولت برای مقابله با پدیده گردوغبار در سیستان را ناکافی توصیف کرد. معصومه ابتکار، رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست در  این نشست گفت: رنج مردم سیستان و آسیبی که از پدیده گرد و غبار بر مردم وارد می‌شود موضوعی نیست که دولت نادیده بگیرد. در دولت یازدهم از ابتدا با نگاه برنامه‌ای و سیاست‌گذاری به این موضوع ورود کرده‌ایم که اقدامات خوبی در این زمینه انجام شد. وی طرح‌های توسعه کشاورزی در ۴۶ هزار هکتار همراه با اصلاح الگوی آبیاری و حفاظت بهتر از منابع آب تا طرح‌های احیای تالاب را بخشی از این اقدامات دانست و افزود: طرح جامع اقدام برای سیستان‌وبلوچستان بزودی نهایی خواهد شد و طرح حفظ محیط‌زیست هامون در استان انجام شده که اینها گام‌های خوبی است اما شاید کافی نباشد، زیرا شدت و ابعاد واقعه خیلی بزرگ بوده و سال‌های متمادی مردم را متاثر کرده است. معاون رئیس‌جمهور با بیان اینکه اقدامات انجام شده کفایت نمی‌کند، تصریح کرد: سازمان‌ها برنامه‌ها و طرح‌های خوبی را اجرا کرده‌اند که نسبت به بودجه‌های محدودشان قابل قبول بوده است اما این اقدامات کافی نیست. ابتکار تاکید کرد: درباره مشکلات موجود باید به شکل واقع‌بینانه اطلاع‌رسانی کنیم، زیرا بزرگنمایی کمکی به حل مسائل مردم نخواهد کرد. دولت گام‌های بسیار خوبی را با همه محدودیت‌ها برداشته و اکنون نیاز است یک برنامه جامع شامل برنامه زیست‌بومی تالاب و گردوغبار را تلفیق کنیم تا این موضوع در بعد ملی و منطقه‌ای انجام شود و امیدواریم با پیگیری این اقدامات بهبود شرایط زیستی و معیشتی مردم سیستان را شاهد باشیم.
محیط زیست بیشتر فریاد بکشد
احمدعلی کیخا نیز با بیان اینکه وظیفه سازمان حفاظت محیط زیست تنها فریادزدن برای رساندن صدای مردم درباره آلودگی هواست، نسبت به تخصیص نیافتن اعتبار مدیریت بحران به سیستان و بلوچستان اعتراض کرد. احمدعلی کیخا، نماینده مردم زابل در مجلس شورای اسلامی در این  نشست با اعلام اینکه از محل مواد ۱۰ و ۱۲ [مدیریت بحران] یک ریال در سال ۹۴ به استان تعلق نگرفت، خاطرنشان کرد: زلزله سیستان باد آن است و انتظار ما از مدیران مدیریت بحران  این بود که در این شرایط به سیستان بیایند.  معاون پیشین سازمان محیط‌زیست عنوان کرد: وظیفه سازمان محیط‌زیست اکنون تنها رساندن صدای مردم درباره آلودگی هواست. تخصیص آب، جنگل‌کاری و تثبیت شن کار سازمان حفاظت محیط زیست نیست  و درخواست من از ابتکار این است که سازمان حفاظت محیط‌زیست همصدا با مردم فریاد بکشد.

ابلاغ آیین‌نامه اجرایی مقابله با پدیده گردوغبار
آیین‌نامه اجرایی آمادگی مقابله با پدیده گردوغبار در هیات دولت تصویب و برای اجرا به دستگاه‌های گوناگون ابلاغ شد. به گزارش «وطن امروز» براساس این آیین‌نامه که به امضای معاون اول رئیس‌جمهور رسیده است ستاد مقابله با پدیده گردوغبار به مسؤولیت معصومه ابتکار، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست و با عضویت معاونان ذی‌ربط وزارتخانه‌های جهاد کشاورزی (سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور)، نیرو، نفت، راه و شهرسازی (سازمان هواشناسی کشور)، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، امور خارجه، آموزش و پرورش، صنعت، معدن و تجارت (سازمان زمین‌شناسی کشور)، علوم، تحقیقات و فناوری، کشور (سازمان مدیریت بحران کشور) و دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح به همراه سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور، معاونت علمی و فناوری رئیس‌جمهور و سازمان صداوسیما تشکیل می‌شود.همچنین در ماده 7 این آیین‌نامه به سهیم کردن وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در بحث مقابله با ریزگردها اشاره شده و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و دانشگاه‌های علوم پزشکی در استان‌های تحت تاثیر ریزگردها مکلف به برنامه‌ریزی برای تجهیز مراکز درمانی خود طی برنامه‌های سالانه و 5 ‌ساله شده‌اند. علاوه بر این  در ماده 16 این آیین‌نامه که از 31 تیرماه لازم‌الاجراست، وزارت راه‌وشهرسازی مکلف است نسبت به توسعه و تجهیز فرودگاه‌های مناطق متأثر از گردوغبار به تجهیزات و تأسیسات ناوبری و هواشناسی پیشرفته، جهت ارائه خدمات پروازی در شرایط وقوع بحران گردوغبار اقدام کند.
 


Page Generated in 0/0134 sec