printlogo


کد خبر: 161104تاریخ: 1395/5/5 00:00
منتقدان انحلال سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی هم این سازمان را دوشقه کردند
پایین‌کشیدن تابلو!

مهدی جابری: سازمانی که انحلال و دو قسمت شدن آن در دولت قبل انتقادهای دولتمردان امروز و حامیانشان را به همراه داشت، با آغاز به کار این دولت احیا و سپس دو شقه شد. این سازمان اما برای دومین بار در 2 سال اخیر به «تابلوسازی» می‌رود تا نام و نشان آن باز هم تغییر کند! به گزارش «وطن امروز»، سازمان برنامه و بودجه در 17 تیرماه سال 1379 با سازمان امور اداری و استخدامی کشور ادغام و با این ادغام سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور تشکیل شد اما در 18 تیرماه سال 1386 با ادغام معاونت نظارت و هماهنگی بر سیاست‌های اقتصادی و علمی معاون اول رئیس‌جمهور، معاونت هماهنگی و نظارت راهبردی نهاد ریاست‌جمهوری، سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور و موسسات وابسته آن به 2 معاونت به نام‌های «معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور» و «معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رئیس‌جمهور» تغییر یافت و بدین شکل سازمان توسط دولت منحل و وظایف آن به 2 معاونت رئیس‌جمهور یعنی‌ «معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی» و «معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی» منتقل شد. با این مصوبه دولت سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی عملا منحل شد که البته در آن زمان انتقادات تندی به آن وارد و بر این اساس احیای دوباره این سازمان به یکی از شعارهای انتخاباتی حسن روحانی در زمان کاندیداتوری تبدیل شد. در خردادماه 1392 بود که مجلس طرحی را برای احیای سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور تصویب کرد که البته با مطرح شدن طرح دولت یازدهم برای احیای این سازمان همچنان مسکوت ماند. در نقطه مقابل برخی‌ها بر این اعتقاد بودند که دلیل اصلی انحلال سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور و تبدیل آن به معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهوری، عریض و طویل بودن فرآیندها در این سازمان و ناکارآمدی آن بوده است و دولت با تبدیل آن به معاونت قصد داشته است که چالاکی و چابکی را به این سازمان بازگرداند و آن را از حالت سنتی و بروکراتیک قدیمی خارج کند.
دولت یازدهم و تلاش برای احیا
با آغاز به کار دولت یازدهم، زمزمه‌ها برای احیای سازمان منحل شده شدت گرفت. در این باره محمد شریعتمداری، معاون اجرایی رئیس‌جمهور درباره احیای سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور گفت: سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی فقط مسؤول مدیریت و برنامه‌ریزی دولت نیست، زیرا این سازمان، سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کل نظام است یعنی بودجه قوه قضائیه هم از بدنه کارشناسی آن عبور می‌کند. سازمان برنامه و بودجه باید همه ظرفیت‌ها را در همه بخش‌ها ایجاد کند تا همه مسائل کشور اعم از مسائل اقتصادی، سیاسی، فرهنگی، اجتماعی، حتی علمی و فناوری و امنیتی و انتظامی و بین‌المللی را در ارتباط با یکدیگر ببیند و در تحلیل‌ها و سیاست‌گذاری‌هایش ملحوظ دارد و در نظر بگیرد. وی با تاکید بر احیای این سازمان و حذف نقاط ضعف با تدبیر دولت یازدهم اظهار داشت: سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی باید شاخص‌های مهم اقتصادی هدفگذاری شده در سند چشم‌انداز را نه‌تنها در ظرفیت‌ها و عملکرد دولت و شرکت‌های دولتی و نه فقط اقتصاد دولتی بلکه در اقتصاد نهادهای عمومی غیردولتی و ظرفیت‌ها و توانایی‌ها و عملکرد آنها و حتی در عملکرد و ظرفیت‌های اقتصادی در بخش خصوصی جست‌وجو کند و تمام این پتانسیل‌ها را در کنار هم برای دسترسی به اهداف و شاخص‌های معین‌شده در سند چشم‌انداز
20 ساله کشور جست‌وجو و با ایجاد همگرایی از طریق سیاستگذاری‌های صحیح در جهت دستیابی به اهداف میان‌مدت و بلندمدت کشور هدایت و تشویق کند. شریعتمداری گفت: ما سعی خواهیم کرد اینگونه ضعف‌ها و نقایص در سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی جدید نباشد و سازمان به شرایط مطلوب‌تری هدایت شود. عبدالرضا رحمانی‌فضلی، وزیر کشور نیز به عنوان موافق احیای سازمان منحل شده گفته است: احیای سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی لازم بود، چرا که کشور نمی‌تواند فاقد مغز متفکر باشد. در استان‌ها به دلیل نیاز به مرکز برنامه‌ریزی و کانون فکر و توسعه، این سازمان باید احیا شود. سرعت کار، اقتدار استاندار و توانمندی استان باید در  حیای دوباره سازمان در استان‌ها مد نظر باشد، از این رو در شورایعالی مقرر شد نحوه ادغام و استانی شدن این سازمان با حضور 5 استاندار و معاونان مربوطه تشکیل و به ‌گونه‌ای طراحی شود که به عنوان مغز متفکر در کنار مدیریت استان قرار گیرد.
یک تابلو است دیگر!
تلاش و برنامه‌ریزی و شعار دولت برای احیای سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی در حالی بود که هیچ اقدام خاصی برای عملیاتی شدن این برنامه‌ها و شعار‌ها انجام نمی‌شد. 5 آبان 93 بود که تسنیم نوشت: «از تاریخی که نوبخت رسماً اعلام کرد دولت بنا دارد ظرف 100 روز نخست فعالیت خود سازمان مدیریت را احیا کند تاکنون بیش از 400 روز می‌گذرد ولی هنوز خبری از تصمیم دولت برای احیای این سازمان نیست».  البته محمدباقر  نوبخت که 10 شهریور ماه 93 میزبان خبرنگاران در معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی بود به آنها گفت سازمان مدیریت مهرماه احیا می‌شود ولی چند هفته بعد و در روزهای نخست مهر در حاشیه جلسه هیات دولت و در پاسخ به سوالی درباره زمان دقیق احیای این سازمان گفت: این سازمان از همان ابتدا تشکیل شده بود؛ زمانی که آقای رئیس‌جمهور به بنده مسؤولیت معاونت برنامه‌ریزی و هم مسؤولیت توسعه منابع انسانی و اخیراً اختیارات مربوط به امور استخدامی را داد. مشخص است که این سازمان از همان ابتدا تشکیل شده است حالا اگر منظور شما از تشکیل این سازمان تعویض تابلو است، این کار انجام خواهد شد! با این اظهارنظر، یک ابهام اساسی در افکار عمومی مطرح شد: «اگر اعتبار و ارزش چنین سازمانی فقط به بودن یا نبودن تابلوی آن است و فقط در یک تابلو خلاصه می‌شود، چرا در زمان انحلال آن در دولت قبل، شاهد بیشترین هجمه‌ها و انتقادها از سوی حامیان امروزی دولت یازدهم بودیم؟!» حال اما احیای سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور در دومین سال خود دوام نیاورد و با چرخش 180 درجه‌ای به 2 سازمان امور اداری و استخدامی و برنامه و بودجه تجزیه شد.


Page Generated in 0/0054 sec