گروه اقتصادی: گروه صنعتی ایرانخودرو یکی، دو روز پس از برگزاری مجمع عمومی سهامداران خود، مصوبه افزایش قیمت پژو 206 و سمند را با حذف برخی امکانات (آپشن) این خودروها به نمایندگیهایش ابلاغ کرد. اگرچه این مصوبه برای یک ماه پیش است اما حذف امکانات خودروها بتازگی روی داده و پس از افزایش قیمت پژو ۲۰۶ و سمند، برخی امکانات این خودروها حذف شده است. به گزارش فارس در این مصوبه که یکشنبه گذشته گروه صنعتی ایرانخودرو به نمایندگیهای فروش این شرکت ابلاغ کرد، قیمت پژو 206 تیپ 5 با کیسه هوای راننده و سرنشین، سنسور دندهعقب و یورو 4 بهینه 37 میلیون و 100 هزار تومان تعیین شده است. این در حالی است که اواخر خرداد امسال قیمت پژو 206 تیپ 5 با همین امکانات و همچنین با تهویه اتوماتیک، آینه جانبی و شیشه بالابر عقب برقی 37 میلیون و 100 هزار تومان تعیین شده بود. به این ترتیب در قیمتگذاری جدید این خودرو، قیمت تغییری نداشته اما حذف تهویه اتوماتیک، آینه جانبی و شیشه بالابر عقب برقی اتفاق افتاده که در واقع به معنی افزایش قیمت این خودرو است، زیرا خریداران برای برخورداری از این امکانات باید پول اضافهای را پرداخت کنند. همچنین در ابلاغیه جدید ایرانخودرو به نمایندگیهای فروش این شرکت، قیمت سمند الایکس بنزینی مالتی پلکس با کیسه هوای راننده و سرنشین و یورو 4 بهینه 30 میلیون و 500 هزار تومان تعیین شده است. این در حالی است که اواخر خرداد ماه قیمت این محصول با احتساب رینگ فولادی 30 میلیون و 500 هزار تومان مشخص شده بود. به این ترتیب در قیمتگذاری جدید سمند، رینگ فولادی حذف شده است. قرار بود قیمتهای تعیین شده در خردادماه از ابتدای تیرماه اعمال شود اما در ابلاغیه جدید عنوان شده که تاریخ اجرای قیمت مصوب جدید در آینده ابلاغ خواهد شد. پیش از مصوبه خرداد ماه ایران خودرو، قیمت سمند LX مالتیپلکس 30 میلیون و 283 هزار تومان، پژو 206 تیپ پنج 36 میلیون و 842 هزار تومان و پژو 405 دوگانه سوز 30 میلیون و 569 هزار تومان بود که البته این قیمتها مشمول کارت طلایی رایگان و دستگاه رهیاب رایگان نیز میشد. به این ترتیب قیمت این محصولات ایران خودرو در حالی طی 2 مرحله تغییر کرده که هر بار یک سری از امکانات خودروها حذف شده است. در عین حال، قیمت محصولات ایرانخودرو ابتدای امسال در پی افزایش نرخ بیمه شخص ثالث افزایش یافته بود. قیمت تولیدات ایرانخودرو در حالی در 4 ماه امسال دستخوش تغییر شده که شورای رقابت قیمت دقیقی برای این محصولات تعیین نکرده و خریداران این خودروها همچنان سردرگم هستند.
گفتنی است خودروسازان با توزیع قطرهچکانی برخی مدلهای خودرو، گرانیهای زیرپوستی را رقم زدهاند تا دیگر نیازی به دریافت مجوز گرانی از شورای رقابت نداشته باشند و سازمان حمایت هم مسؤولیتی نمیپذیرد. به گزارش مهر، آنگونه که نمایندگان فروش خودروسازان میگویند، کارخانه توزیع برخی مدلهای خودرو را بشدت کاهش داده و همین امر باعث شکلگیری حاشیه بازار شده است، در حالی که وقتی مشتریان برای خرید به نمایندگیها مراجعه میکنند نمیتوانند براحتی به خرید خودرو بپردازند و اگر هم خودرویی موجود باشد، باید ماهها پول مشتری در حساب نمایندگی بماند تا بلکه خودروساز راضی شود خودرو را تحویل دهد. گشت و گذاری در بازار آزاد خودرو و نگاه به آگهیهای فروش خودرو در بازار آزاد هم بخوبی گفتههای این نماینده خودروسازان را تایید میکند. قیمت برخی مدلهای صفر کیلومتر خودرو بشدت افزایش یافته و حاشیه بازاری بین ۷۰۰ هزار تومان تا ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان پیدا کرده است. ضمن اینکه در این شرایط خودروهای کارکرده نیز افزایش قیمت را تجربه میکنند.