printlogo


کد خبر: 161121تاریخ: 1395/5/5 00:00
ژنرال آمریکایی همدست احتمالی کودتای نافرجام ترکیه بوده است
مقر ناتو در محاصره آتش ترک‌ها

گروه بین‌الملل: کودتای نافرجام ارتش ترکیه، روابط با آمریکا را در دوراهی خطرناکی قرار داده است. واکنش رجب طیب اردوغان به کودتای ناکام با سرکوب وسیع، درخواست استرداد فتح‌الله گولن و اظهارات مقام‌های آنکارا مبنی بر مشارکت آمریکا در توطئه کودتا، زنگ خطر را در واشنگتن به صدا درآورده است. واشنگتن که به ترکیه به عنوان کشوری بسیار مهم برای مبارزه علیه داعش، جلوگیری از فوران پناهندگان سوری و شبه‌نظامیان خارجی و همکاری نظامی متراکم‌تر به عنوان یک کشور عضو ناتو نگاه می‌کند، در حال حاضر نگرانی‌هایی درباره لغزش این همکاری و به تبع آن، منافع آمریکا احساس می‌کند. بن‌علی ییلدریم، نخست‌وزیر ترکیه نیز به دنبال این کودتا تهدید کرد که کشورش با هر کشوری که از گولن حمایت می‌کند، وارد جنگ خواهد شد؛ اظهاراتی که گفته می‌شود به‌طور مستقیم به آمریکا اشاره داشت. مولود چاووش اوغلو، وزیر خارجه ترکیه که بنا بر اعلام منابع خبری قرار است برای پیگیری استرداد فتح‌الله گولن، روحانی ترکیه‌ای متهم به دست داشتن در کودتای ترکیه به آمریکا برود، روز گذشته گفت: در صورتی که واشنگتن از تحویل دادن گولن خودداری کند طبعا در روابط 2طرف تاثیر خواهد گذاشت و این روابط مورد بازنگری قرار می‌گیرد. حالا به نظر می‌رسد این نگرانی آمریکا درباره منافع‌شان در ترکیه، به واقعیت تبدیل می‌شود؛ چرا که بامداد روز گذشته یک آتش‌سوزی مهیب نزدیک مقر ناتو در غرب ترکیه به‌وقوع پیوست.  خبرگزاری اسپوتنیک روسیه بامداد دوشنبه نوشت: «این آتش‌سوزی مهیب که از یک منطقه با پوشش گیاهی آغاز شد به دلیل وزش باد شدید اکنون به شکل خطرناکی به پایگاه نظامی ناتو در ترکیه نزدیک شده است.» این گزارش همچنین از احتمال انجام عملیات خرابکارانه علیه آمریکا به دلیل تردیدها درباره مشارکت این کشور ناکام برای سرنگونی دولت رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری آمریکا حکایت دارد.  این آتش‌سوزی پایگاه «فرماندهی زمینی ناتو» (لندکام) در ازمیر ترکیه را تهدید می‌کند. این پایگاه وظیفه حمایت از سربازان آمریکا در کمک به واکنش سریع را برعهده دارد و مجهز به تجهیزاتی برای واکنش به بحران‌های بین‌المللی است. هر چند بزرگ‌ترین زرادخانه هسته‌ای خارجی آمریکا در ترکیه است و بیش از 90 سلاح هسته‌ای تاکتیکی را شامل می‌شود اما انبار سلاح‌های اتمی آمریکا در پایگاه هوایی اینجرلیک است و گفته می‌شود چنین سلاح‌های کشتار جمعی مخربی در پایگاه ازمیر نگهداری نمی‌شوند. این آتش‌سوزی به دنبال کودتای هفته گذشته برای سرنگونی دولت اردوغان ایجاد شده است؛ کودتایی که دولت اردوغان، فتح‌الله گولن روحانی مقیم آمریکا را در آن مقصر شناخته است. نتایج یک نظرسنجی جدید نشان می‌دهد فقط 17 درصد از مردم ترکیه‌ از حضور آمریکایی‌ها در کشورشان استقبال می‌کنند و باتوجه به حملات ناسیونالیستی ترکیه علیه آمریکا، حمله به تاسیسات این کشور نمی‌تواند بی‌ارتباط با کودتای نافرجام این کشور نباشد. از سوی دیگر، آنچه گمانه‌زنی‌ها درباره عامدانه بودن این آتش‌سوزی را تقویت می‌کند، گزارش روزنامه ینی‌شفق ترکیه است که ساعاتی پیش از این حادثه، با انتشار تصویر یک ژنرال آمریکایی، وی را به همدستی در توطئه کودتای نافرجام این کشور متهم کرد. براین اساس، ینی‌شفق، یکشنبه تصویر یک ژنرال آمریکایی به نام جان اف کمپبل فرمانده قوای کمکی امنیت بین‌المللی را منتشر و اعلام کرد وی در طراحی توطئه کودتای نافرجام با فتح‌الله گولن همکاری کرده است.
بازداشت 42 روزنامه‌نگار
 در راستای تحقیقات درباره کودتای نافرجام علیه دولت رجب طیب اردوغان، مقام‌های ترکیه برای ۴۲ روزنامه‌نگار در این کشور حکم بازداشت صادر کردند. در میان افرادی که حکم جلب آنها صادر شده، چندین روزنامه‌نگار سرشناس ترکیه هم دیده می‌شوند. نازلی ایلجک، خبرنگار سابق یک روزنامه هوادار دولت که به دلیل انتقاد از دولت اخراج شده بود از جمله این افراد است. از زمان کودتای نافرجام ترکیه، بیش از ۶۰ هزار کارمند دولت، سرباز و پلیس، معلم و کارمند دولت بازداشت یا برکنار شده‌اند. پیش از این سازمان‌های حقوقی از شکنجه بازداشت‌شدگان متهم به دست داشتن در کودتای اخیر ترکیه ابراز نگرانی کرده بودند.
گم شدن ده‌ها تجهیزات نظامی
 مقام‌های آنکارا گزارش‌های غیررسمی درباره مفقود شدن 42 فروند بالگرد نیروی هوایی را تایید کردند. یک مقام نظامی ترکیه در گفت‌و‌گو با شبکه سی‌ان‌ان، ابراز نگرانی کرد این بالگردها در آینده برای برهم زدن اوضاع داخلی کشور مورد استفاده قرار گیرد. برخی منابع در استانبول نیز اعلام کردند، 14 فروند کشتی جنگی نیروی دریایی ترکیه از هنگام کودتای نظامی مفقود شده است. این منابع خاطرنشان کردند کشتی‌های جنگی از آن زمان تاکنون به مراکز استقرار خود بازنگشته‌اند.
پناهندگی گولن به مصر؟
رئیس جنبش الاستقلال مصر، دولت ژنرال السیسی را به اعطای پناهندگی سیاسی به فتح‌الله گولن، مخالف سرشناس رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه فراخوانده که متهم به راه‌اندازی کودتای 2 هفته قبل در این کشور شده است.  به گزارش روزنامه العربی الیوم مصر، احمد الفضالی که از حامیان عبدالفتاح السیسی رئیس‌جمهور مصر است، اعطای پناهندگی سیاسی به گولن را نوعی مقابله به مثل با نظام ترکیه می‌داند.  الفضالی همچنین خاطرنشان کرد اردوغان با تهدید آمریکا به بستن پایگاه هوایی اینجرلیک روی هواپیماهای ائتلاف ضد داعش، واشنگتن را به تسلیم گولن به آنکارا مجبور کند. گولن 75 ساله که حدود 2 دهه است در پنسیلوانیای آمریکا به سر می‌برد از نظر او، گزینه‌ای مناسب برای مقابله قاهره با آنکاراست.  
یونکر: ترکیه عضو اتحادیه اروپایی نمی‌شود
رئیس کمیسیون اروپا دیروز آب پاکی را روی دست حکومت ترکیه ریخت و گفت که این کشور در موقعیتی قرار ندارد تا بتواند در آینده نزدیک عضو اتحادیه اروپایی شود. ژان کلود یونکر همچنین اعلام کرد که  تمام مذاکرات برای پیوستن آنکارا به این اتحادیه در صورت اجرای مجدد مجازات اعدام در این کشور فوراً متوقف خواهد شد. او در گفت‌وگو با شبکه 2 تلویزیون فرانسه حتی عضویت ترکیه در یک دوره طولانی‌تر را هم بعید دانست.

 


Page Generated in 0/0055 sec