printlogo


کد خبر: 161122تاریخ: 1395/5/5 00:00
2 حمله مرگبار دیگر در ادامه کابوس تروریسم روانی در آلمان
گرگ‌های تنها در کمین ژرمن‌ها

آلمان همچنان هفته‌ای کابوس‌وار با حوادث خونین متوالی را سپری می‌کند، هر چند مقامات این کشور همچنان اصرار دارند عاملان حملات و تیراندازی‌های مرگبار روزهای اخیر، تروریست نبوده‌اند. با این حال کارشناسان امنیتی بر این باورند حتی همین حملات انفرادی چند روز اخیر در آلمان نیز می‌تواند حکایت از شیوع موج تروریسم روانی در اروپا داشته باشد که ناشی از تضادهای اجتماعی مهاجران است.  آلکساندر میخائیلوف، افسر عالیرتبه «اف‌اس‌ب» سرویس امنیتی روسیه با اشاره به این پدیده که از آن به‌عنوان «گرگ‌های تنهای تروریست» یاد کرده، ابراز نگرانی کرده با توجه به شمار بالای مهاجران و آوارگان در اروپا، بعید است اتحادیه اروپایی آمادگی اجرایی و قانونی برای مهار این کابوس را داشته باشد.
2 حمله جدید
روز یکشنبه سومین و چهارمین حوادث شبه‌تروریستی طی یک هفته اخیر جامعه آلمان را تکان داد. هر دوی این حمله‌ها از سوی 2 پناهجوی سوری جوان انجام گرفت که مجموعا 3 کشته از جمله یکی از مهاجمان و حدود 15 زخمی برجای گذاشت.  ابتدا انفجاری نسبتا بزرگ مقابل ورودی یک سالن پذیرایی شهر آنسباخ در ایالت باواریا در جنوب آلمان به وقوع پیوست. پس از ساعاتی ابهام‌آمیز، سرانجام سخنگوی وزارت کشور باواریا اعلام کرد این انفجار عمدی و انتحاری بوده است. در نهایت مشخص شد انفجار انتحاری کار یک پناهجوی 27 ساله سوری بوده که با وجود سپری شدن 2 سال از ورودش به آلمان، نتوانسته بود پناهندگی بگیرد. این فرد که به گفته پلیس سابقه 2 بار خودکشی را هم داشت، تصمیم می‌گیرد برای خودکشی آمیخته با انتقام به یک سالن پذیرایی بزرگ در شهر محل سکونتش آنسباخ برود و در یک جشنواره موسیقی که 2500 نفر در آن شرکت داشتند خود را منفجر کند.  به گفته مقامات، این فرد که طی 2 سال اخیر در کلینیک روانپزشکی بستری بوده است، مواد منفجره‌ای را در کوله‌پشتی خود حمل می‌کرد که می‌توانست یک فاجعه حقیقی به بار آورد اما ماموران حفاظتی در ورودی سالن جلوی او را می‌گیرند و او خود را بیرون در منفجر می‌کند که در نتیجه خودش کشته شده و 12 نفر زخمی می‌شوند. البته وزیر کشور باواریا اعلام کرده هنوز مشخص نیست آیا این یک حادثه با انگیزه‌های افراط‌گرایانه بوده یا نه! اما اعماق ـ خبرگزاری وابسته به داعش ـ عامل حمله انتحاری آنسباخ را از سربازان داعش دانست و یک فیلم روی تلفن همراه او نیز یافت شده که در آن اعتراف می‌کند از عوامل داعش بوده است. پس از وقوع انفجار در آنسباخ بار دیگر جنوب آلمان تحت تدابیر شدید امنیتی قرار گرفت در حالی که در همان روز، طی یک حمله با سلاح سرد در شهر روتلینگن، یک جوان 21 ساله سوری باعث مرگ 2 تن از جمله یک زن باردار شد. طبق اعلام پلیس این ضارب جوان با در دست داشتن یک قداره به یک زن و 2 تن دیگر حمله کرد و پس از مجروح کردن‌شان توسط نیروهای پلیس دستگیر شد. زن باردار و یکی دیگر از مجروحان بر اثر شدت جراحات در بیمارستان درگذشتند. هنوز پلیس آلمان هیچ اشاره‌ای به انگیزه‌های تروریستی این حادثه نکرده است.  تروریستی‌ترین هفته تاریخ معاصر آلمان زمانی آغاز شد که یک نوجوان 17 ساله پناهجوی افغان که گفته می‌شود با گروه ترویستی داعش در ارتباط بود، با تبر به مسافران یک قطار در شهر وورتسبورگ در جنوب آلمان حمله کرد که در پی آن 4 نفر که همگی هنگ‌کنگی بودند، مجروح شدند و این ضارب نیز به ضرب گلوله پلیس از پا درآمد. سپس جمعه پیش یک نوجوان 18 ساله آلمانی- ایرانی مردم را در مرکز خرید المپیا و یک شعبه رستوران مک دونالد در شهر مونیخ به گلوله بست که در نتیجه آن 9 تن کشته و 27تن نیز زخمی شدند و نوجوان مزبور هم که از تعادل روانی برخوردار نبود پس از این حمله خودکشی کرد. البته وزیر کشور آلمان دیروز گفت اگرچه علی دیویدز سنبلی، دانشجوی آلمانی که سابقه درمان روانی داشته، هیچ سابقه جنایی یا قضایی نداشته اما از یک سال پیش روی چنین حمله‌ای برنامه‌ریزی می‌کرده است. توماس دمزیر، در یک نشست خبری با تاکید بر دیدار خود با مقام‌های عالی‌رتبه امنیتی آلمان گفت: «درباره انگیزه‌های این عمل هنوز به نتیجه‌گیری قطعی دست نیافته‌ایم. در حال حاضر می‌دانیم در آپارتمان و محل زندگی این فرد تجهیزات و وسایلی کشف و ضبط شده که نشان می‌دهد این فرد علاقه به حملات وحشیانه و کشتار با اسلحه داشته است».
لغو جشنواره باواریا
در پی خونریزی‌های بی‌سابقه اخیر که همگی در محدوده ایالت باواریا، ثروتمند‌ترین منطقه آلمان در جنوب این کشور رخ داده‌اند، مشهور‌ترین جشن محلی باواریا یعنی فستیوال آبجوی تابستانی شهر مونیخ به دلایل امنیتی لغو شد. برگزار نشدن این جشنواره در هفته آینده ضرر مالی بزرگی به تولیدکننده‌های مشروبات الکلی در آلمان وارد خواهد کرد.
 


Page Generated in 0/0046 sec