printlogo


کد خبر: 161139تاریخ: 1395/5/7 00:00
احزاب و جریان‌های مخالف رژیم آل خلیفه جمعه 8 مرداد را روز جهانی همبستگی با شیعیان بحرین اعلام کردند
جمعه، روز بحرین

گروه بین‌الملل: شیعیان بحرین همواره به حاشیه رانده شده‌اند و سرکوب آنان بویژه پس از آغاز انقلاب مسالمت‌آمیز مردم در 14 فوریه 2011 با برنامه‌ریزی و سازماندهی بیشتری با حمایت حکام سعودی ادامه یافت، به صورتی که علاوه بر برخورد مسلحانه آل‌خلیفه با مردمی که به صورت مسالمت‌آمیز مطالبات خود را بیان کرده بودند، رهبران آنان به زندان افتادند همچنین علمای دینی یا بازداشت یا سلب تابعیت شده‌اند. با پیگیری تحولات مربوط به بحرین، می‌توان مشاهده کرد که هر هفته دست‌کم یک روحانی شیعه توسط نیروهای آل‌خلیفه بازداشت می‌شود. یکی از برجسته‌ترین موارد سرکوب علمای شیعه، سلب تابعیت مقام‌های رژیم بحرین از آیت‌الله شیخ عیسی قاسم، رهبر عالیقدر شیعیان این کشور بوده که با موجی از واکنش‌ها و محکومیت‌های جهان اسلام و مدافعان حقوق بشر همراه شده است. پس از این اقدام طایفه‌گرایانه، آل‌خلیفه همچنین جمعیت‌های فرهنگی شیعه مانند الوفاق را منحل کرد و مانع برگزاری نماز جمعه شیعیان در بحرین شد.
همچنین گزارش‌های منابع محلی حاکی است که نظامیان رژیم آل‌خلیفه، سعید العصفور و عبدالجبار الدرازی، از روحانیون برجسته بحرینی را روز پنجشنبه و سیدیاسین موسوی، عالم دینی برجسته را نیز روز یکشنبه دستگیر کرده‌اند. در همین ارتباط، علمای بحرین با انتشار بیانیه‌ای بی‌سابقه اعلام کردند نظام آل‌خلیفه با بازداشت روحانیون و جوانان سعی دارد مردم را بترساند و عزم و اراده آنها را تضعیف کند.
در این بیانیه آمده است: مقامات امنیتی در بحرین این روزها اقدامات گسترده‌ای برای احضار و بازداشت روحانیون شیعه و همچنین جوانان مومن به راه انداخته‌اند و با این کار سعی دارند عزم و اراده تحصن‌کنندگان در مقابل خانه آیت‌الله عیسی احمد قاسم را تضعیف کنند و مردم را بترسانند.
آنان تأکید کردند خواسته‌های ملت عادلانه است. ملت با همه اقشار و در راس آنها علما، برای دفاع از دین و مقدسات و شخصیت‌ها و حقوق دینی و سیاسی عادلانه خود متحد و یکپارچه است. از سوی دیگر، احزاب و جریان‌های مخالف در بحرین با توجه به موج جدید سرکوبگری آل‌خلیفه علیه شیعیان این کشور از همه مراجع، موسسات، نهادها، سازمان‌ها، شخصیت‌ها و نخبگان کشورهای اسلامی خواستند با شعار «اقدامات علیه شیعیان و آیت‌الله شیخ عیسی قاسم» را متوقف کنید، فورا وارد عمل شوند و دست‌کم موضع‌گیری کنند.
احزاب و جریان‌های مخالف در بحرین همچنین روز 29 ژوئیه (جمعه 8 مرداد) را روز جهانی همبستگی با شیعیان در بحرین اعلام کردند. این احزاب و جریان‌ها در پیام خود خواهان حضور در صحنه همگان در این روز در قالب تظاهرات، تحصن، سمینار یا کنفرانس‌های مطبوعاتی و استفاده از همه ابزارهای موجود برای محکوم کردن اقدامات آل‌خلیفه علیه شیعیان شدند. این احزاب و جریان‌ها همچنین از همگان خواستند برنامه‌ها و گام‌هایی را برای متوقف کردن اقدامات آل‌خلیفه علیه شیعیان بردارند، زیرا این اقدامات براساس موازین سازمان ملل، نوعی نسل‌کشی به شمار می‌رود.
مجید مشعل، رئیس شورای اسلامی علمای بحرین سه‌شنبه گذشته در جمع تحصن‌کنندگان مقابل منزل آیت‌الله شیخ عیسی قاسم در منطقه الدراز بحرین، به دولت درباره ادامه اقدامات علیه شیعیان این کشور هشدار داد و گفت: دولت نباید بگذارد در بحرین، کربلایی دوم به پا شود. مجید مشعل تاکید کرد: دولت بحرین، فرزندان این طایفه (شیعیان بحرین) را بر سر دوراهی عزت و ذلت قرار داده است و هیهات که ذلت بپذیریم. وی اظهار داشت: ملت مؤمن 2 پیام آشکار دارد؛ نخستین پیام حامل مظلومیت مردم در مقابل طغیانگری حاکمیت است و پیام دوم آمادگی برای جانفشانی و فداکاری. وی افزود: حاکمیت نباید کربلا را در بحرین تکرار کند و نباید ملت مؤمن بحرین را بیازماید، ملت بحرین آماده است جان خود را در راه دین و مقدساتش فدا کند.


Page Generated in 0/0044 sec