printlogo


کد خبر: 161187تاریخ: 1395/5/7 00:00
چهارگوشه

48 میلیون کودک عقب‌مانده در هند
هندوستان با جمعیتی بیش از یک‌میلیارد و 250 میلیون نفر بیشترین تعداد کودکان عقب‌افتاده ذهنی را در جهان دارد. بنا به گزارش سازمان خیریه «واتراید» انگلیس، در دومین کشور پرجمعیت جهان، یک نفر از هر 5 کودک زیر 5 سال، یعنی حدود 48 میلیون کودک، عقب‌افتاده ذهنی هستند. در این گزارش، با اشاره به استفاده نکردن اکثر مردم هند از سرویس‌های بهداشتی و شیوع بیماری و عفونت در محیط، تصریح شده است که این مساله ارتباط مستقیمی با افزایش نرخ عقب‌افتادگی ذهنی دارد. نیجریه و پاکستان با 3/10 و 8/9 میلیون کودک عقب‌افتاده به ترتیب در رتبه‌های بعدی قرار می‌گیرند.

جایگاه جدید حشدالشعبی
به دستور حیدرالعبادی ، نیروی داوطلب مردمی موسوم به حشدالشعبی به عنوان یک نیروی رسمی وابسته به نخست‌وزیری عراق تعریف شد. براساس این دستور، حشدالشعبی از ساختاری مشابه نیروهای مبارزه با تروریسم برخوردار شده و فرمانده، معاون فرمانده، گردان و اداره خواهد داشت. این بسیج مردمی سال ۲۰۱۴ تأسیس شد و شامل بیش از ۴۲ تیپ است که با ارتش عراق در جنگ علیه تروریسم همکاری می‌کنند. مهم‌ترین گروه‌های زیر مجموعه آن، سرایا السلام، سازمان بدر، گردان‌های حزب‌الله عراق و عصائب اهل‌الحق هستند. به گزارش المیادین، احمد الاسدی، نماینده رسمی حشدالشعبی اعلام کرد تشکل نظامی این نیروی بسیجی نه فقط از نظر ساختار بلکه از نظر برنامه آموزشی و تجهیزات با یگان‌های مبارزه با تروریسم مرتبط خواهد بود. یوسف الکلابی، سخنگوی امنیتی حشدالشعبی نیز با تاکید بر اینکه عراق نیاز به نیروی زمینی هیچ کشوری ندارد، گفت: «بسیج مردمی در عملیات بازپس‌گیری موصل شرکت خواهند کرد و این دستور شخص نخست‌وزیر است».

شیخ عیسی قاسم در دادگاه حاضر نشد
دادگاه آیت‌الله عیسی قاسم، مرجع مردم بحرین بر اثر موج تظاهرات ضد رژیم آل‌خلیفه به تعویق افتاد. دیروز شبکه اللؤلؤ بحرین خبر داد دادگاه بدون حضور شیخ قاسم ظرف 10 دقیقه برگزار شده و سپس  به 24 مرداد (14 آگوست) معوق شده است. این در حالی است که در آستانه دادگاه محاکمه این مرجع برجسته شیعیان بحرین، صدها نفر برای ابراز همبستگی با او تظاهرات کردند و بسیاری از مغازه‌داران، فروشگاه‎های خود را در خیابان‌ها و مراکز خرید مختلف در بحرین بستند. مردم جزیره همچنین  چراغ‎های خانه‌های‌شان را خاموش کرده و بر پشت‌بام‎ها در محکومیت محاکمه شیخ قاسم شعار سر دادند. از زمان سلب تابعیت شیخ قاسم در تاریخ 31 خرداد ماه صدها نفر مقابل بیت ایشان تحصن کرده و سیاست‌های رژیم حاکم را محکوم می‌کنند. دستگاه قضایی آل خلیفه شیخ را به خاطر دریافت وجوهات شرعی از مردم عمدتا شیعه جزیره به  «پولشویی و کمک به تروریسم» متهم کرده است. در مقابل معترضان بحرینی هم در واکنش به این اتهامات، محاکمه را تحریم و اعلام کردند شیخ قاسم در دادگاه حاضر نخواهد شد.

شکنجه نوجوانان در استرالیا
انتشار تصاویر مربوط به یک زندان نوجوانان در استرالیا توسط برنامه  تلویزیونی «فور کورنر» شبکه ای‌بی‌سی، حقایق تکان‌دهنده‌ای از استفاده زندانبانان از گاز اشک‌آور و کلمات رکیک در برخورد با زندانیان کم‌سن و سال را به نمایش گذاشت.  تحقیقات گسترده‌‌ای درباره آزار کودکان در سرزمین‌های شمالی استرالیا آغاز شده.  به گفته وکلای این پرونده، این تنها بخشی از یک الگوی طولانی‌مدت در شکنجه و آزار کودکان و نوجوانان در زندان‌های شمال استرالیا بوده است. ویدئوی منتشره که مربوط به حوادث آگوست 2014 در زندان نوجوانان دان‌دِیل در بندر داروین است، مأموران زندان را در حال استفاده از گاز اشک‌آور همراه با توهین علیه یکی از 6 نوجوان در سلول‌های انفرادی نشان می‌دهد.  این زندان پس از شورش بسته شد.  صدای فریاد پسران نوجوان و نفس نفس زدن آنها هنگام ورود گاز اشک‌آور به داخل سلول‌های‌شان در ویدئو شنیده می‎شود. آنها در گفت‌وگو با ای‌بی‌سی استرالیا گفته‌اند دچار آسیب‎های روانی شده و کابوس می‎دیدند.


Page Generated in 0/0063 sec