printlogo


کد خبر: 161214تاریخ: 1395/5/10 00:00
ادامه اعتراض تولیدکنندگان و کارشناسان به وضعیت بد اقتصادی در کشور
رکود یک کارخانه را آهن‌قراضه کرد!

گروه اقتصادی: بعد از تعطیلی کارخانه‌ها حالا نوبت به تخریب و ذوب کردن کارخانه‌ها به علت رکود سراسری رسیده است. به گزارش «وطن‌امروز» دولت یازدهم از زمان روی کار آمدن همه تلاش خود را برای کاهش تورم گذاشت اما مسؤولان به این نکته توجه نکردند که اقتصاد دچار رکود تورمی است نه تورم تنها! در این 3 سال هر اندازه که تورم کاهش یافت، رکود نیز تشدید شد تا واحدهای تولیدی بسیاری آسیب ببینند و تعطیل شوند. این رکود عجیب و غریب حتی برندهای 80 ساله ایرانی را هم نابود کرد که تعطیلی کارخانه ارج یک نمونه آن بود. حتی برندهایی مانند پارس‌الکتریک که روحانی وعده احیای آنها را داده بود نیز تعطیل شدند و محل کارخانه به شرکت‌های دیگر اجاره داده شد! خیلی‌ها در این رکود بیکار شدند و حتی بسته‌های موقت خروج از رکود نیز نتوانست کارساز شود. حالا یک هفته بعد از آغاز اجرای بسته دیگر خروج از رکود (اعطای 16 هزار میلیارد تومان به واحدهای‌ زیانده) یک نماینده مجلس از تخریب یک کارخانه و تبدیل شدن وسایل کارخانه به آهن‌قراضه خبر می‌دهد. هدایت‌الله خادمی، عضو کمیسیون انرژی مجلس با اشاره به اینکه رشد اقتصادی منفی است و دولت اجازه نمی‎دهد شاخص‌های کلان اقتصادی را حتی نمایندگان مجلس بدانند، می‌گوید: واقعیت آماری این است که رشد اقتصادی منفی است و اقتصاد ما در رکود شدید به سر می‎برد اما دولت این حقیقت را اعلام نمی‌کند. وی افزود: تعطیلی در صنایع رشد روزافزونی گرفته است، تجارت منفی است، وضعیت تولیدی خوبی نداریم و کارخانجات زیادی روبه تعطیلی رفته است. حتی چندی پیش یکی از کارخانجات چوب‌بری را تخریب کردند و وسایل آن را به‌عنوان آهن قراضه فروختند و ذوب کردند. این حقیقت اقتصاد ما است نه آمارهای رنگارنگی که دولت اعلام می‌کند. خادمی در ادامه به خبرگزاری بسیج گفت: در چنین شرایط بد اقتصادی، هر دولتی  تلاش می‎کند در زمینه‌های موجود اقتصادی پنهانکاری کند و عملکرد موفقی را از خود نشان دهد تا مبادا مردم به واقعیت موجود اقتصادی آگاه شوند. وی در پایان افزود: مردم واقعیت را در عمل می‎بینند؛ قدرت خرید مردم پایین آمده است، توقف تولید موجب بیکاری قشر وسیعی از مردم شده است و صنایع مختلفی از جمله صنعت فولاد و ساخت‌وساز پروژه‌های سرمایه‌ای تعطیل شده‌اند.
دومینوی ورشکستگی 
موضوع رکود را بیش از همه فعالان اقتصادی درک کرده‌اند و آنها بهتر از همه می‌توانند واقعیت موجود را شرح دهند. چندی پیش عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران از شکل‌گیری دومینوی ورشکستگی و تعطیلی واحدهای تولیدی خبر داد و گفت: متاسفانه به دلیل کم‌توجهی دولت شاهد تعطیلی بنگاه‌های اقتصادی هستیم. محمد احمدیان گفت: در صورت تداوم کم‌توجهی دولت به جایگاه و پتانسیل صادراتی صنعت چوب و مبلمان کشور، شاهد شکل‌گیری دومینوی ورشکستگی و تعطیلی هزاران واحد تولیدی فعال در این صنعت، طی سال‌های آتی خواهیم بود. در این میان، برخی صنایع حتی اقدام به تدوین برنامه‌های صادراتی هم کرده‌اند اما به دلیل مشکلاتی که پیش روی آنها قرار گرفته، اجرای این برنامه‌ها سخت شده است. وی ادامه داد: در صورت تداوم کم‌توجهی دولت به جایگاه و پتانسیل صادراتی صنعت چوب و مبلمان کشور که سهم قابل ملاحظه‌ای از اشتغال بخش تولید و ایجاد ارزش افزوده در کشور را به خود اختصاص داده، نه تنها فرصت صادرات و توسعه این صنعت را از دست می‌دهیم، بلکه شاهد از دست رفتن سرمایه‌گذاری‌های کلان صورت گرفته در این صنعت و شکل‌گیری دومینوی ورشکستگی و تعطیلی هزاران واحد تولیدی فعال در این صنعت، طی سال‌های آتی خواهیم بود. رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان مبلمان ایران رکن اصلی حمایت دولت از طرح 5 ساله توسعه صادرات مبلمان ایران را واگذاری امتیازات و ظرفیت‌های متعلق به صنعت مبلمان به اتحادیه متولی این صنعت دانست و  تصریح کرد: با توجه به شرایط اقتصادی خاص حاکم بر کشور و تنگناهای پیش روی دولت، ما از دولتمردان توقع خاصی جز واگذاردن تولیت امور مرتبط با این صنعت که می‌توان از ظرفیت‌های آن به‌عنوان ضمانت اجرایی و منبع تامین مالی برای اجرایی کردن برنامه 5 ساله توسعه صادرات مبلمان ایران بهره برد، نداریم.
 تعطیلی ۱۴ برند تولیدکننده «صنایع سلولزی» 
هاشم‌علی حسنی، عضو هیات رئیسه انجمن صنایع سلولزی در گفت‌وگو با نسیم‌آنلاین درباره وضعیت کنونی بازار محصولات صنایع سلولزی از جمله دستمال کاغذی و پوشاک بچه بیان داشت: این صنعت مانند سایر صنایع این روزها حال و روز خوبی ندارد و شرایط سختی را پشت سر می‌گذارد اما بدتر از همه حضور برندهای خارجی در کشور است که باعث شده‌ رقابت ناعادلانه‌ای در کشور ایجاد شود و به این ترتیب 50 درصد تولید داخل زمینگیر شود. وی ادامه داد: کارخانه‌ای که چند سال پیش از طرف دولت ترکیه در ایران راه‌اندازی شد، اکنون سهم عمده‌ای از بازار ایران را در دست گرفته و دلیلش هم شرایط ویژه‌ای است که دولت ترکیه برای تولیدکنندگان خود در کشوری مانند کشور ما فراهم می‌کند این در حالی است که من تولیدکننده در کشور خودم از چنین شرایطی محروم هستم. وی تصریح کرد: مدتی قبل نیز عده‌ای افراد خصولتی تصمیم داشتند محصولات «پمپرز» را وارد کشور کنند، لذا تلاش زیادی کردیم تا توانستیم جلوی واردات این محصول را نیز بگیریم. البته واردات همچنان ادامه دارد و از مسؤولان می‌خواهیم جلوی واردات را بگیرند اگرنه تولید داخلی بیش از این زیان می‌بیند. حسنی گفت: در حقیقت دولت تنها شعار حمایت از تولیدکننده را سر می‌دهد اما در واقع تولیدکننده خارجی در ایران اوضاعی به مراتب بسیار بهتر از تولیدکننده داخلی دارد. در چنین شرایطی حتی فروشگاه‌های زنجیره‌ای نیز بیشتر جولانگاه محصولات و برندهای خارجی شده‌اند تا محصولات داخلی. وی اضافه کرد: زمانی که ما برای فروش محصولات خود به این فروشگاه‌ها مراجعه می‌کنیم در جواب می‌گویند فضا نداریم و حاضر نیستند براحتی فضا در اختیار ما قرار دهند اما محصولات خارجی را در قفسه‌های خود می‌چینند به طوری که 20 درصد فضا و فروش محصولات سلولزی در فروشگاه‌های زنجیره‌ای به برند ترکیه‌ای که در ایران محصولات خود را تولید می‌کند، تعلق دارد. عضو هیات رئیسه صنایع سلولزی بیان داشت: رکود، کمبود نقدینگی، سوءمدیریت و ورود خارجی‌ها بیداد می‌کند. در حال حاضر تمام این دلایل دست به دست هم داده و حدود 10 کارخانه صنایع سلولزی به مرز ورشکستگی رسیده و در نهایت نیز 4 کارخانه تولید را متوقف کرده‌اند. همه اینها در مدت اندک یکی، دو سال اخیر رخ داده است. وی خاطرنشان کرد: کارخانه «نوظهور» (نرمه) یکی از قدیمی‌ترین کارخانه‌ها در این حوزه است که متأسفانه با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می‌کند. «به‌گل» نیز برند دیگری است که به دلیل رکود فراوان زمینگیر شده است.
 

Page Generated in 0/0053 sec