printlogo


کد خبر: 161217تاریخ: 1395/5/10 00:00
در سمینار رقابت‌پذیری صنعتی ایران عنوان شد
بنگاه‌های بزرگ دولتی رانت و انرژی ارزان دارند

گروه اقتصادی: سیمنار رقابت‌پذیری صنعتی ایران با حضور جمعی از صاحبان صنایع، تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی در اتاق تهران برگزار شد. به گزارش «وطن امروز» مهدی پورقاضی، رئیس کمیسیون صنعت و معدن اتاق تهران در این سمینار به مساله رقابت‌پذیری پرداخت و گفت: صنعت ایران در مقایسه با رقبا از قدرت رقابت‌پذیری مطلوبی برخوردار نیست. پورقاضی افزود: مساله دیگری که در میان مدیران صنعتی شایع است، درخواست حمایت دائمی دولت است. به طوری که آنها از دولت، امتیازات ویژه‌ای مطالبه می‌کنند. به‌عنوان نمونه دولت قرار است
16 هزار میلیارد تومان به بنگاه‌های کوچک و متوسط وام بدهد. در این میان برخی خواهان آن هستند دولت خلف وعده آنها را در بازپرداخت مطالبات پیشین نادیده بگیرد و بار دیگر به آنها وام بپردازد. در ادامه این نشست، سیدفرشاد فاطمی، عضو هیات علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه شریف با ارائه یافته‌های گروه مطالعاتی این دانشکده درباره افزایش توان رقابتی بنگاه‌های صنعتی کشور از سال 1379 تا 1384 گفت: به جز رشته‌ فعالیت‌های تولید منسوجات، تولید پوشاک، صنایع مواد غذایی و دباغی و عمل آوردن چرم که رشد بهره‌وری اصلاح‌شده مثبت دارند، این شاخص در دیگر رشته فعالیت‌های مهم  مانند صنایع تولید محصولات شیمیایی، تولید وسایل نقلیه موتوری، تولید زغال کک- پالایشگاه‌های نفت و تولید محصولات کانی غیرفلزی نه‌تنها منفی نشده بلکه پایین‌ترین رشد بهره‌وری را در میان دیگر صنایع دارا هستند. فاطمی سپس به یک آمار اشاره کرد و ادامه داد: 3 درصد بنگاه‌ها در ایران بیش از 400 نفر کارکن دارند، در حالی که 5/28 درصد نیز بین 50 تا 400 و 68 درصد نیز بین 10 تا 50 نفر نیروی انسانی دارند. فاطمی سپس به سهم این بنگاه‌ها در ارزش افزوده صنعت اشاره کرد و افزود: آن 3 درصد بنگاه‌ها که نیروی انسانی بالای 400 نفر کارکن دارند، 65 درصد ارزش افزوده صنعت را تولید می‌کنند و بیشتر شرکت‌های دولتی هستند. به گفته این اقتصاددان، سهم بنگاه‌هایی با 50 تا 400 کارکن در ایجاد ارزش افزوده صنعت، تنها 7 درصد است. وی با بیان اینکه بنگاه‌های کوچک همچنان 20 درصد اشتغال و بنگاه‌های بزرگ نیز 35 درصد این میزان را در کشور در اختیار دارند، تصریح کرد: بنگاه‌های بزرگ که بیشتر آنها نیز دولتی هستند، دسترسی بیشتری به رانت و انرژی ارزان دارند. 
اختصاص 1300 میلیارد تومان وام به صنایع تهران
یکهزار و 300 میلیارد تومان وام برای واحدهای تولیدی تهران پیش‌بینی شده که از نیمه دوم امسال پرداخت می‌شود. سیدحسین هاشمی، استاندار تهران در گفت‌وگو با فارس، درباره رسیدگی به مشکلات واحدهای تولیدی و صنعتی اظهار داشت: از محل 16 هزار میلیارد تومانی که برای تسهیلات‌دهی به واحدهای تولیدی اختصاص یافته، بیش از یکهزار و 300 میلیارد تومان مربوط به استان تهران است. این منابع به واحدهایی اختصاص خواهد یافت که امکان احیا، تولید و اشتغال داشته باشند. وی درباره زمان پرداخت وام‌ بانک‌ها به واحدهای تولیدی مشکل‌دار افزود: بانک‌ها یک ماه فرصت بررسی طرح را دارند که به‌دلیل تأخیر برخی بانک‌ها با همکاری دولت و وزارت صنعت این مشکل حل خواهد شد، تا به سیر عادی بازگردد. وی با بیان اینکه به 980 واحد تولیدی باید تسهیلات بدهیم، عنوان کرد: برای معرفی واحدهای صنعتی نیز بانک‌ها تعداد کمی را پذیرفتند. 
 

Page Generated in 0/0054 sec