printlogo


کد خبر: 161223تاریخ: 1395/5/10 00:00
نمایندگان مجلس در گفت‌وگو با «وطن‌امروز» خواستار تجدید نظر درباره طرح «هدایت تحصیلی» شدند
انتقاد از طرح عجولانه آموزش‌وپرورش

حامد نجفی‌مهر:  انگار حاشیه‌سازی در آموزش‌وپرورش پایانی ندارد، چرا که این روزها و در فصل تعطیلات دانش‌آموزان، موضوع هدایت تحصیلی دردسرهایی را از جنس تحصیل اجباری یا نادیده گرفتن علایق فرد در انتخاب رشته تحصیلی برای دانش‌آموزان و خانواده‌های آنها به وجود آورده است. هرچند براساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته باید تعداد دانش‌آموزان در هر رشته متناسب با شرایط، ظرفیت‌های آموزش‌عالی و بازار کار موجود ساماندهی شود اما به نظر می‌رسد شیوه اجرای هدایت تحصیلی دانش‌آموزان از سوی وزارت آموزش‌وپرورش و شتابزدگی در این کار آن هم در شرایطی که هنوز زیرساخت‌ها و ظرفیت‌های اجرایی این طرح آماده نشده باعث نارضایتی خانواده‌ها شده است. این موضوعی است که اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس نیز از آن انتقاد کرده و در گفت‌وگو با «وطن امروز» ضمن تاکید بر ضرورت تجدید نظر درباره شیوه هدایت تحصیلی دانش‌آموزان از این موضوع خبر دادند که وزیر آموزش‌وپرورش برای ارائه توضیح درباره شیوه اجرای این طرح به مجلس دعوت خواهد شد. 
هدایت یا اجبار تحصیلی!
یکی از مهم‌ترین انتقاداتی که درباره شیوه اجرای هدایت تحصیلی مطرح می‌شود کمبود امکانات در برخی مناطق است که انتخاب رشته دانش‌آموزان را از شیوه هدایت تحصیلی به سمت انتخاب اجباری سوق داده است. محمدباقر عبادی، عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس درباره این موضوع به«وطن‌امروز» بیان داشت: اقدام آموزش‌وپرورش درباره هدایت تحصیلی دانش‌آموزان با نوعی عجله و شتابزدگی همراه است، چرا که حتی اعضای کمیسیون آموزش هم در جریان این طرح قرار نگرفته‌اند. به گفته عبادی، این اقدام عجولانه باعث شده ظرفیت‌های اجرای این طرح در برخی مناطق در نظر گرفته نشود و این موضوع باعث تحصیل اجباری برخی دانش‌آموزان شده است. وی با اشاره به حواشی هدایت تحصیلی یادآورشد: در برخی شهرها و روستاها ظرفیت آموزشی متناسب با تعداد دانش‌آموزان نیست و مشاوران با نادیده گرفتن علایق دانش‌آموزان آنها را به سمت رشته‌های موجود هدایت می‌کنند که بیشتر به اجبار شبیه است تا هدایت تحصیلی.   
آموزش‌وپرورش تجدید نظر کند
عضو کمیسیون آموزش مجلس افزود: با توجه به اینکه اطلاع‌رسانی صحیحی درباره این موضوع از سوی وزارت آموزش‌وپرورش انجام نشده و تحصیل اجباری دانش‌آموزان نتیجه‌ای جز سرخوردگی و ناآرامی روانی برای آنها به دنبال نخواهد داشت لازم است وزارت آموزش‌وپرورش درباره شیوه اجرای هدایت تحصیلی تجدید نظر کند. بنابر اظهارات عبادی اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس جلساتی را در این باره تشکیل داده و با جدیت پیگیر این موضع هستند تا جایی که پس از تعطیلات مجلس با دعوت از وزیر آموزش‌وپرورش خواستار پاسخ‌دهی فانی درباره این موضوع خواهند شد.
تحمیل هزینه به خانواده‌ها
این در حالی است که اجرای دست و پا شکسته هدایت تحصیلی نه تنها هدف آماده‌سازی دانش‌آموزان برای ورود به دانشگاه‌ها و تربیت نیروی انسانی را پوشش نداده، بلکه کاستی‌های موجود زمینه کوچ دانش‌آموزان را هم فراهم آورده است. محمد قمی از اعضای دیگرکمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با اشاره به تبعات اجرای شتاب‌زده هدایت تحصیلی به«وطن امروز» اظهار داشت: متناسب نبودن ظرفیت‌های تحصیلی با تعداد دانش‌آموزان و استعدادهای آنها در شهرهای کوچک و روستاها مشهود است و دانش‌آموزان این نواحی یا باید با علاقه خود خداحافظی کنند یا با خانواده خود و راهی شهر و دیاری دیگر شوند. به گفته قمی، کوچ اجباری دانش‌آموزان نه تنها هزینه مالی برای خانواده به دنبال دارد، بلکه باعث تحمیل هزینه‌های عاطفی و بروز برخی آسیب‌های اجتماعی نیز خواهد شد.
هدایت به سمت مدارس غیردولتی
وی با اشاره به دیگر تبعات این شیوه هدایت تحصیلی خاطرنشان کرد: از آنجا که مدارس غیر دولتی دانش‌آموزمحور هستند به سرعت رشته‌های خود را با نیازهای موجود منطبق کرده و باعث هدایت دانش‌آموزان به این مدارس خواهند شد.
نماینده مردم در مجلس درباره وظیفه آموزش‌وپرورش در شرایط فعلی عنوان کرد: آموزش‌وپرورش باید این کار را طی چند سال و به صورت تدریجی عملیاتی می‌کرد اما اکنون که با عجله وارد عمل شده است باید به مدیران مدارس اختیار دهد تا به صورت موردی مشکلات به‌وجود آمده را حل کرده رضایت دانش‌آموزان را جلب کنند.

Page Generated in 0/0071 sec