printlogo


کد خبر: 161250تاریخ: 1395/5/10 00:00
احساسات ضدآمریکایی در ترکیه افزایش یافته است
حمله اردوغان به غرب

گروه بین‌الملل: دادستانی ترکیه 2 نهاد اطلاعاتی سازمان اطلاعات مرکزی (سیا) و اف‌بی‌آی را به دست داشتن در کودتای اخیر از طریق ارائه آموزش به طرفداران کودتاچی‌ها متهم کرده است. دادستانی ترکیه اعلام کرده سیا و اف‌بی‌آی به تعدادی از اتباع ترکیه که از وابسته‌های جنبش گولن بوده‌اند آموزش‌هایی داده‌اند؛ این در حالی است که پیش از این دولت آنکارا از آمریکا خواسته است فتح‌الله گولن، چهره اپوزیسیون ساکن این کشور را به ترکیه مسترد کند. واشنگتن در واکنش به این درخواست خواهان ارائه اسناد مستدل درباره دست داشتن گولن در کودتا شده است. این در حالی است که به گفته مولود چاووش‌اوغلو، وزیر خارجه ترکیه پس از طرح درخواست استرداد گولن از سوی دولت آنکارا خطاب به دولت واشنگتن، احساسات ضدآمریکایی در ترکیه افزایش یافته است. موضع آمریکا در قبال درخواست ترکیه برای استرداد گولن باعث شده احساسات ضدآمریکایی در میان شهروندان ترک افزایش قابل توجهی داشته باشد. در همین راستا، هواداران انجمن جوانان آناتولی با برگزاری تظاهرات مقابل پایگاه نظامی اینجرلیک در جنوب ترکیه خواهان تعطیلی این پایگاه و خروج نیروهای آمریکایی شدند. بر این اساس، به دعوت انجمن جوانان آناتولی و با حمایت بنیاد تفکر ملی، گروه کثیری عصر پنجشنبه با تجمع در پارک قصبه اینجرلیک در استان آدانا در جنوب ترکیه به سوی پایگاه نظامی اینجرلیک راهپیمایی کرده و علیه آمریکا شعار دادند. تظاهرکنندگان مقابل پایگاه اینجرلیک تجمع کرده و با شعارهای خود خواهان قطع همکاری‌های ترکیه با غرب و در رأس آن آمریکا و تعطیلی این پایگاه به دلیل کمک به کودتاگران شدند. صالح تورهان، رئیس انجمن جوانان آناتولی در سخنانی در این تجمع گفت: در جریان کودتای 15 ژوئیه، ترکیه شاهد این واقعیت بود که نمی‌توان به غرب اعتماد کرد. در این میان،  رجب طیب‌اردوغان روز جمعه کشورهای غرب را به دلیل عدم اعلام همبستگی با ترکیه پس از کودتای نافرجام محکوم کرد و گفت کسانی که نگران سرنوشت هواداران کودتا به جای مردم‌سالاری ترکیه بودند نمی‌توانند دوستان آنکارا باشند. اردوغان همچنین انتقاد غرب از پاکسازی‌های جاری در ارتش و دیگر نهادهای دولتی ترکیه را که به بازداشت، برکناری یا تعلیق بیش از 60 هزار نفر به ظن ارتباط با کودتا منجر شد، مردود دانست و اذعان کرد بعضی‌ها در آمریکا طرف کودتاچیان را گرفته بودند.
درخواست فوری کری از عربستان
در همین حال، جان کری، وزیر خارجه آمریکا با عادل الجبیر، همتای سعودی خود به منظور جلوگیری از صدور قطعنامه ضد گولن در نشست سازمان همکاری اسلامی تماس تلفنی برقرار کرد. جان کری در تماس تلفنی با الجبیر، از وی خواسته از ذکر نام جماعت وابسته به فتح‌الله گولن به عنوان «گروه تروریستی» در هر نوع مصوبه یا قطعنامه صادره از سازمان همکاری اسلامی جلوگیری کند. این در حالی است که سازمان موسوم به «همکاری اسلامی» در نشست مقدماتی خود با هدف زمینه‌سازی برای نشست وزرای خارجه کشورهای اسلامی در جده، طرحی به منظور «تروریستی» نامیدن جماعت گولن آماده کرده و این پیش‌نویس از سوی اغلب کشورها مورد موافقت قرار گرفته اما مصر از همراهی با آن خودداری کرده است.
رئیس ارتش ترکیه ابقا شد
شورای نظامی ترکیه، پنجشنبه شب درباره پاکسازی میان سران ارتش این کشور تصمیم گرفت و بنا شد رئیس ارتش و نیروهای زمینی در پست خود ابقا شوند. براساس حکم این نهاد، فرماندهان نیروهای زمینی، دریایی و هوایی این کشور نیز در پست‌های خود ابقا شدند. پس از کودتای نافرجام بامدادی ترکیه تاکنون 15 هزار سرباز، افسر و ژنرال ارتش ترکیه دستگیر شده‌اند. نیروهای ژاندارمری ترکیه یکی از نیروهای دخیل در کودتای نافرجام این کشور بودند؛ تصویر ژاندارم‌هایی که پس از عریان شدن، به نشانه تسلیم روی زمین دراز کشیده بودند، در رسانه‌های جمعی پخش شد و نظرها را به خود جلب کرد. در همین راستا شورای نظامی ترکیه اعلام کرد فرمانده ژاندارمری و معاون ستادکل نیروهای مسلح از پست خود عزل می‌شوند و افراد جدیدی در این مناصب قرار می‌گیرند.
تعطیلی ده‌ها رسانه
چندی پس از کودتای نظامی ناکام اخیر در ترکیه، مقامات این کشور دستور تعطیلی
3 خبرگزاری، ۱۶ شبکه تلویزیونی،۲۳ شبکه رادیویی، ۴۵ روزنامه و ۱۵ مجله را صادر کردند. لیست رسانه‌هایی که دستور تعطیلی آنها صادر شده است، شامل خبرگزاری «جهان»، شبکه‌های تلویزیونی «STV» و «کانال‌ترک» و روزنامه‌های «زمان» و «طرف» می‌شود.
اخراج 300 دیپلمات
همچنین در ادامه اقدامات دولت اردوغان پس از کودتای نافرجام، 300 دیپلمات در ترکیه برکنار شدند. وزیر خارجه ترکیه پنجشنبه با اشاره به اخراج 88 دیپلمات از جمله 2 سفیر در تحولات پس از کودتای اخیر ترکیه اعلام کرد تعداد دیپلمات‌هایی که با تداوم پیگیری‌ها طی روزهای آتی از سمت‌های خود برکنار می‌شوند از 300 تن تجاوز خواهد کرد.
رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا در ترکیه
در پی اتهام‌های مطرح شده در ترکیه علیه آمریکا درباره کودتای 15 ژوئیه، جوزف دانفورد، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا وارد آنکارا شد و قرار است با مقام‌های دولتی دیدار کند. وی اخیرا مطالب یک روزنامه حامی دولت ترکیه را درباره رهبری کودتای اخیر در این کشور از سوی یک ژنرال بازنشسته آمریکایی رد کرد و آن را پوچ خواند. این در حالی است که یک هیات پارلمانی ترکیه متشکل از نمایندگان حزب حاکم بزودی عازم واشنگتن می‌شوند تا با اعضای کنگره آمریکا و سازمان‌های جامعه مدنی درباره جزئیات کودتای نافرجام مذاکره کنند. 
 

Page Generated in 0/0065 sec