printlogo


کد خبر: 161254تاریخ: 1395/5/10 00:00
چهار گوشه

محکومیت 30 شیعه به اعدام در عربستان
 
دادگاه کیفری عربستان حکم اعدام جوانی به نام محمد الحواج، از شیعیان منطقه قطیف را صادر کرد. با صدور این حکم، شمار شیعیانی که پس از رخدادهای بهار عربی در سال 2011 تاکنون به اعدام محکوم شده‌اند، به 30 تن رسیده است. 4  نفر از این شیعیان، از جمله شهید نمر باقر النمر که از علما و رهبران برجسته شیعیان عربستان بود، در آغاز سال میلادی جاری اعدام شدند. 7 حکم اعدام نیز مورد تایید قرار  گرفته و اجازه تجدیدنظر نیافته است. 
 
بازداشت رئیس شورای علمای بحرین
 
حکومت بحرین صبح شنبه رئیس شورای علمای این کشور را احضار و بازداشت کرد. شیخ سید مجید المشعل، از شخصیت‌های مهم علمای بحرین است. حکومت بحرین، شورای علمای بحرین را نهادی غیرقانونی توصیف کرده است. نیروهای آل خلیفه پیش از احضار و بازداشت شیخ مجید المشعل، به منزل وی در جد حفص نزدیک منامه یورش برده بودند. حکومت بحرین بتازگی فشارهای خود را بر علما و روحانیون این کشور شدیدتر کرده است به طوری که از آیت‌الله عیسی قاسم، بزرگ‌ترین مرجع دینی این کشور سلب تابعیت کرده است.
 
حضور نتانیاهو در جشن ملی مصر
 
 شرکت بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی، در مراسمی که به مناسبت سالگرد 23 جولای 1952 به میزبانی حازم خیرت، سفیر مصر در این رژیم برگزار شد، در شبکه‌های اجتماعی جنجال به پا کرد. روز سالگرد سرنگونی سلطنت ملک فاروق اول روز جشن ملی مصر محسوب می‌شود. در این مراسم نتانیاهو با تعریف و تمجید از عبدالفتاح سیسی، رئیس‌جمهور مصر گفت: «من تلاش‌های آقای سیسی را برای پیشبرد روند صلح بین ما و فلسطینی‌ها و تقویت امنیت در سراسر منطقه ارج می‌نهم».
 
غش کردن پاپ در لهستان
 
پاپ فرانسیس، رهبر کاتولیک‌ها پیش از آغاز مراسم دعا به مناسبت یکهزار و پنجاهمین سالگرد گرویدن لهستان به مسیحیت در کلیسای جامع این کشور، ناگهان بیهوش شد که گروهی از کشیش‌ها که پاپ فرانسیس را همراهی می‌کردند، فوری به کمک وی شتافتند و پاپ را از روی زمین بلند کردند. پس از این حادثه مراسم دعا ادامه پیدا کرد و با موفقیت به پایان رسید. درباره علت بیهوشی پاپ فرانسیس چیزی گزارش نشده است.
 
هلاکت شماری از نزدیکان  البغدادی
 
فرماندهی عملیات مشترک ارتش عراق از هلاکت یکی از معاونان البغدادی، سرکرده داعش و 13 فرمانده ارشد این گروه تروریستی خبر داد.  در بیانیه ارتش آمده است که با رصد تحرکات غیرعادی در شهرستان قائم در استان الانبار، نیروی هوایی عراق 13 فرمانده ارشد داعش به همراه یکی از معاونان البغدادی را در محل تجمع‌شان در این منطقه هدف قرار داد. از بین فرماندهان داعشی  کشته شده علاوه بر معاون البغدادی، والی فلوجه و معاون وزیر جنگ تشکیلات داعش و نیز تعدادی افراد خارجی از اتباع روسیه و چچن و قفقاز نیز به چشم می‌خورند. این در حالی است که با هلاکت عمر شیشانی(چچنی)، یکی از مهم‌ترین فرماندهان میدانی داعش، این گروه بسیار ضعیف شده است. 
 
تحقیق از هاموند درباره جنایات سعودی در یمن
 
آن کلوید، یکی از نمایندگان حزب کارگر در پارلمان انگلیس خواستار تحقیق درباره اظهارات فیلیپ هاموند، وزیر سابق خارجه این کشور در حمایت از جنایات سعودی‌ها در یمن شد. هاموند که در دولت جدید حزب کارگر از وزارت خارجه به پست وزیر خزانه‌داری و دومین مقام مهم کابینه ارتقا یافته است، در اظهارات خود اقدامات عربستان‌سعودی را طبق قوانین بشردوستانه دانسته بود اما وزارت خارجه انگلیس با تغییر در این موضع‌گیری مدعی شد انگلیس از توان لازم برای ارزیابی اوضاع و اینکه عربستان‌سعودی قوانین بین‌المللی بشردوستانه را در یمن نقض کرده است یا خیر، برخوردار نیست.  حال نماینده حزب کارگر، تناقض در این اظهارات را جدی دانسته و گفته است لازم است مشخص شود آیا رویکرد اتخاذی انگلیس در ارتباط با جنگ یمن تحت تاثیر صادرات سلاح انگلیس به عربستان‌سعودی قرار گرفته است یا خیر. 

Page Generated in 0/0056 sec