printlogo


کد خبر: 161328تاریخ: 1395/5/12 00:00
آخرین تصمیمات پلیس راهور و ستاد معاینه فنی درباره طرح تازه ترافیکی اعلام شد
اجرای طرح ترافیکی LEZ از اول شهریور ماه
طرح جدید ترافیکی همزمان با طرح زوج و فرد اجرا می‌شود و جریمه خودروهای فاقد معاینه فنی در محدوده زوج و فرد 50 هزار تومان است

گروه اجتماعی:  طرح LEZ قرار بود جایگزین طرح زوج و فرد شود اما شنیده می‌شود این طرح در کنار طرح زوج و فرد اجرایی می‌شود. چندین سال پیش زمانی که آلودگی هوای تهران به شرایط بحرانی رسیده بود، مدیران تصمیم به اجرای راه‌حل موقتی برای کاهش آلودگی هوا گرفتند. آنها محدوده‌ای را فراتر از محدوده طرح ترافیک تعیین کردند و گفتند در روزهای آلوده، طرح تردد زوج و فرد در این محدوده اجرا می‌شود. اوایل طرح زوج و فرد موقتی بود و در روزهای بحرانی اجرا می‌شد اما بتدریج مدیران این طرح موقتی را به قانون تبدیل کردند و برای ورود غیرمجاز خودروها به آن مانند طرح ترافیک جریمه در قانون تعیین کردند. این به معنای این است که یک طرح موقتی تبدیل به طرح دائمی شد اما در این چند ماه خبر از حذف طرح زوج و فرد آمد و اینکه طرحی به نام LEZ جایگزین آن خواهد شد. طبق طرح LEZ تنها خودروهایی مجاز به تردد در محدوده زوج و فرد هستند که دارای معاینه فنی باشند. قرار بر این شد معاینه فنی خودروها در سامانه جامع ثبت و طرح زوج و فرد برچیده شود.
طرح LEZ جایگزین زوج و فرد
همزمان با روزهای پایانی ماه رمضان بود که رئیس پلیس راهور تهران بزرگ در اظهاراتی گفته بود: «طرح LEZ به تصویب شورایعالی ترافیک کشور رسید اما به ما جهت اجرا ابلاغ نشده است». وی افزود: طرح LEZ با ساختاری جدید بزودی جایگزین طرح زوج و فرد می‌شود. سردار حسینی اذعان کرد: طرح LEZ که در جلسه اول شورایعالی ترافیک کشور مطرح شد شرایط ایده‌آلی داشت اما در ساختار جدید، این طرح از ایده‌آل‌‌ها خارج شده است.  وی بیان کرد: ‌باید بسترهای لازم برای اجرای این طرح توسط دستگاه‌‌های مربوطه فراهم شود، ضمن آنکه پلیس آمادگی اجرای این طرح را دارد.
راه‌حل فرار از آلودگی هوا
چند روز پیش نیز محمدباقر قالیباف، شهردار تهران درباره اجرایی شدن طرح LEZ و ایجاد تغییرات در این طرح گفته بود: «طرح LEZ که در شورایعالی ترافیک کشور تصویب شده؛ دغدغه‌های ما برای کاهش آلودگی هوا را پاسخ می‌دهد اما امیدوارم در اجرای LEZ کسی عقب‌نشینی نکند، چراکه سرانجام اجرای این طرح سخت است اما زمانی که متوجه می‌شویم، آلودگی هوا به حیات انسان‌ها لطمه می‌زند باید سختی این کار اجرایی را به جان بخریم.
اما نخستین زمینه‌چینی را برای اجرای همزمان هر دو طرح جانشین رئیس پلیس راهور تهران بزرگ کرد. وی گفته بود: «برای ورود به محدوده طرح ترافیک و زوج و فرد روزانه، داشتن برگه طرح ترافیک الزامی است». سرهنگ حسن عابدی افزود: اجرای طرح LEZ از اول شهریور ماه و منوط به ابلاغ آن به پلیس است که تا این لحظه هیچ ابلاغیه‌ای ارسال نشده است. وی خاطرنشان کرد: برای ورود به محدوده طرح ترافیک و زوج و فرد به صورت روزانه و هفتگی، داشتن برگه طرح ضروری است و نیازی به معاینه فنی ندارد. به گفته عابدی، در حال حاضر در صورت ورود غیرمجاز به محدوده طرح ترافیک و زوج و فرد به ازای هر یک ساعت 20 هزار تومان جریمه در نظر گرفته شده است اما در عین حال باز هم سخنان رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی را تکرار کرد و گفت: با اجرایی شدن طرح LEZ این طرح جایگزین طرح زوج و فرد فعلی خواهد شد.
طرح زوج و فرد حذف نمی‌شود
اما سیدنواب حسینی‌منش، مدیرعامل ستاد معاینه فنی شهر تهران هم در این باره به باشگاه خبرنگاران گفته است: طرح LEZ تا 10 روز آینده به تصویب خواهد رسید و پس از ابلاغ مقدمات کار برای اجرایی شدن این طرح انجام می‌شود. وی افزود: از اول شهریور ماه طرح LEZ اجرایی می‌شود، در همین راستا تمام وسایل نقلیه فاقد معاینه فنی توسط دوربین‌ها جریمه می‌شوند. حسینی‌منش بیان کرد: در حال حاضر دوربین‌های پلاک‌خوان به صورت پایلوت در مرکز معاینه فنی بیهقی نصب شده و در هفته جاری نیز در سایر مناطق دوربین پلاک‌خوان نصب خواهد شد.  مدیرعامل ستاد مرکز معاینه فنی شهر تهران بیان کرد: مراجعه به مراکز معاینه فنی در مقایسه با سال گذشته 40 درصد افزایش یافته است و البته پیش‌بینی می‌شود با اجرایی شدن طرح LEZ شاهد افزایش بیشتر مراجعات باشیم، به همین منظور به مالکان خودرو توصیه می‌کنیم در زمان باقیمانده برای اخذ معاینه فنی به مراکز مراجعه کنند. حسینی‌منش گفت: قرار بود طرح LEZ جایگزین طرح زوج و فرد شود اما با تغییرات به وجود آمده تصمیم گرفته شده این طرح در کنار طرح ترافیک و زوج و فرد اجرایی شود. اکنون که قرار است این 2 طرح همزمان اجرا شود، به طور قطع آن گروه از رانندگانی که خودروی‌شان فاقد معاینه فنی است نمی‌توانند وارد محدوده تعیین‌شده شوند. برای مثال، خودرویی با پلاک فرد اما فاقد معاینه فنی نمی‌تواند حتی در روزهای یکشنبه، سه‌شنبه و پنجشنبه وارد محدوده زوج و فرد شود، چرا که برای او جریمه‌ای در نظر گرفته خواهد شد. به دنبال اجرای همزمان این طرح محدوده زوج و فرد خلوت‌تر می‌شود.
جریمه ورود به طرح LEZ
فاز نخست طرح LEZ که قرار است از شهریور ماه در تهران اجرایی شود برای رانندگان فاقد معاینه فنی جریمه‌هایی به همراه خواهد داشت. براساس اطلاعات به دست آمده از سوی پلیس و ستاد معاینه فنی، جریمه خودروهای فاقد معاینه فنی که به محدوده زوج و فرد ورود کنند، 500 هزار ریال است. در همین راستا فاز نخست طرح LEZ پس از ابلاغ آن به دستگاه‌های ذی‌ربط از شهریور ماه اجرایی می‌شود. در فاز دوم این طرح، خودروهایی که آلایندگی کمتری دارند و انژکتوری هستند، حق ورود به طرح LEZ را دارند، مقدمات فاز دوم طرح هنوز فراهم نشده است. در حالی که قرار بود طرح LEZ جایگزین طرح زوج و فرد شود اما شنیده می‌شود طرح زوج و فرد پا برجاست و این طرح نیز در کنار طرح ترافیک و زوج و فرد اجرایی می‌شود بنابراین باید انتظار داشت که نداشتن معاینه فنی و عدم رعایت قانون زوج و فرد، میزان جریمه‌ها را به صورت چشمگیری افزایش دهد.


Page Generated in 0/0045 sec