printlogo


کد خبر: 161359تاریخ: 1395/5/12 00:00
اخبار

 نرخ تورم روستایی 3/8 درصد شد
مرکز آمار ایران با اعلام اینکه نرخ تورم روستایی کشور در تیر امسال به 3/8 درصد رسیده است، تورم نقطه‌به‌نقطه روستاها را ۶/۶ درصد برآورد کرد. شاخص کل در این ماه عدد 9/239 را نشان می‌دهد که نسبت به ماه قبل ۲ درصد افزایش داشته است. تورم نقطه‌به‌نقطه ۶/۶ درصد بوده که نسبت به خردادماه که 7/5 بوده، افزایش یافته است. شاخص کل در 12ماه منتهی به خرداد امسال ۸/۸ بوده است. شاخص گروه عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» در این ماه به رقم 4/261 رسید که نسبت به خرداد 8/2 درصد افزایش نشان می‌دهد. شاخص گروه اصلی «خوراکی‌ها» نیز به عدد 9/257 رسید که نسبت به خرداد 3 درصد افزایش نشان می‌دهد. نرخ تورم 12 ماهه گروه اصلی «خوراکی‌ها» 1/7 درصد است.


گشایش اعتبار برای ورود و خروج ارز
عضو هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی ایران با اینکه هنوز نقل و انتقال پول به ایران ممکن نیست، گفت: گشایش‌های اعتباری آغاز شده اما عمده این گشایش‌ها به نفع خارجی و فقط برای واردات است. اسدالله عسگراولادی در گفت‌وگو با تسنیم، درباره طرح وزارت صنعت مبنی بر تغییر روزهای تعطیل به منظور رفع مشکلات تجارت خارجی کشور اظهار داشت: این طرح به هیچ عنوان کمکی به فعالیت تجار ایرانی نمی‌کند، چراکه مشکل امروز صادرکنندگان موضوع دارایی است که گرفتاری زیادی را برای آنها به وجود آورده است.  وی درباره خرید و فروش ارز به نرخ آزاد در بانک‌ها گفت: صادرکنندگان می‌توانند ارز خود را به سیستم بانکی بفروشند اما مشکل اینجاست که سیستم بانکی پول صادرکنندگان را با تأخیر پرداخت کرده و حتی بر سر قیمت ارز نیز با بانک‌ها اختلاف داریم. وی اضافه کرد: بانک مرکزی باید در این زمینه عملکرد صرافی‌ها را هم به رسمیت بشناسد.


حذف محدودیت بیمه کارگران ساختمانی
طبق جدیدترین اقدام سازمان تأمین اجتماعی، کارگران ساختمانی دارای کارت ‌مهارت مورد تایید مراجع دارای صلاحیت بدون محدودیت تحت پوشش قرار می‌‌گیرند اما بازرسی‌های ناعادلانه بازرسان در شرایط رکودی صنعت ساختمان موجب حذف برخی کارگران شده است. به گزارش فارس، با آغاز صدورکارت‌های مهارت الکترونیکی، کارت‌های مهارت کاغذی به طور کامل جمع‌آوری خواهد شد. بتازگی سازمان تأمین اجتماعی در شهرهای مختلف اقدام به پذیرش کارگران ساختمانی دارای کارت مهارت مورد تایید سازمان آموزش فنی‌وحرفه‌ای کرده که به نظر می‌رسد محدودیت تعداد بیمه کارگران برداشته شده است. براساس اعلام سازمان تأمین اجتماعی، متقاضیان بیمه کارگران ساختمانی که دارای کارت مهارت فنی معتبر هستند و مشاغل آنان منطبق با جدول شاغلان در بخش ساختمان است، در صورت تایید اصالت کارت مهارت یاد شده از سوی سازمان آموزش فنی‌وحرفه‌ای و احراز اشتغال به‌کار در صنعت ساختمان، می‌توانند برای تعیین وضعیت بیمه‌ای خود (بدون محدودیت شهر، استان صادرکننده کارت مهارت فنی) به شعب تأمین اجتماعی محل سکونت خود مراجعه کنند تا با رعایت دیگر مقررات و ضوابط مربوط نسبت به پذیرش آنها اقدام شود.


اتصال‌ ریلی خرمشهر به مشهد
مدیرکل راه‌آهن منطقه خراسان از برقراری ارتباط مستقیم ریلی ۲ شهر خرمشهر و ماهشهر به مشهد خبر داد. ‌‌محمدهادی ضیایی‌مهر به فارس گفت: در شبانه‌روز ۸۶ رام قطار مسافری از ۲۶ شهر و مرکز استان به منظور جابه‌جایی ۳۵ هزار و ۶۰۰ مسافر و زائر به مشهد سفر می‌کنند. وی با بیان اینکه راه‌‌آهن مسیر مشهد، پرترددترین مسیر ریلی کشور است، اضافه کرد:‌ ‌هر ساله در تابستان 50 درصد سفرهای ریلی کل کشور به مقصد مشهدمقدس برنامه‌ریزی می‌شود. ضیایی‌مهر از برقراری ارتباط مستقیم ریلی 2 شهر خرمشهر و ماهشهر به مشهد برای سفرهای تابستانی خبر داد‌. وی یادآور شد: همچنین با بهره‌برداری از پروژه سیستم بلک میانی ATC (هوشمندسازی ترافیک) با اعتباری حدود 300 میلیارد تومان، ظرفیت مسیر راه‌آهن تهران- مشهد به 2 برابر و در خوشبینانه‌ترین حالت به 2/3 برابر افزایش می‌یابد.


Page Generated in 0/0052 sec