printlogo


کد خبر: 161397تاریخ: 1395/5/13 00:00
گزارشی از نفوذ آل‌سعود در کردستان عراق برای کشاندن جنگ‌های نیابتی به مرزهای ایران
نابخردان در اربیل
با دستور بارزانی همایش‌های منافقین در اقلیم کردستان برگزار می‌شود

شیروان جلالی: جنگ نیابتی رژیم عربستان‌سعودی علیه ایران از سال گذشته (94) که مسعود بارزانی رئیس حکومت اقلیم کردستان عراق به عربستان سفر کرد و با پادشاه و رئیس دستگاه اطلاعات و امنیت آل‌سعود دیدارهایی پشت درهای بسته برگزار کرد؛ رسما کلید خورد و با اعزام تیم‌های تروریستی موسوم به حزب دموکرات کردستان ایران برای عملیات علیه مردم کردستان ایران، به مرحله اجرا رسید. سفر مسعود بارزانی به ریاض در بحبوحه راه‌اندازی جنگ‌های نیابتی عربستان علیه ایران و درست همزمان با هشدار مقامات ارشد ایران به آل‌سعود درباره تبعات ناشی از این جنگ‌های نیابتی رخ داد. خرداد ماه سال گذشته رهبر حکیم انقلاب، حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای در دانشگاه افسری امام حسین‌(ع) از تلاش دشمن برای کشاندن جنگ‌های نیابتی به مرزهای ایران خبر دادند. ایشان فرمودند: «بنده خبرهایی دارم از اینکه دشمنان ما با همراهی برخی مسؤولان سفیه منطقه‌ خلیج‌فارس- نه همه‌شان، بعضی- درصدد هستند جنگ‌های نیابتی را به مرزهای ایران بکشانند. پاسداران انقلاب اسلامی و همه‌ پاسداران حریم امنیت ملی در سازمان‌های مختلف بیدارند، هوشیارند. این را بدانند که اگر شیطنتی صورت بگیرد، واکنش جمهوری اسلامی بسیار سخت خواهد بود».
چرا آل‌سعود مزدوران صدام را اجیر کرد؟
با شروع بیداری جهان اسلام، عربستان‌سعودی به دلیل فقر ایدئولوژیک در به سامان کردن این تحرکات و قیام‌ها، در مقابل بنیه ایدئولوژیک و توان جهت‌دهی جمهوری اسلامی به این انقلاب‌ها احساس ناتوانی کرد. جنگ‌های نیابتی در پوشش انقلاب‌های منطقه در واقع تلاش سعودی برای جلوگیری از تبدیل ایران به ابرقدرت منطقه بوده است. کشاندن این جنگ‌ها به مرزهای ایران از سوی سعودی نیز قابل پیش‌بینی بود به خاطر آنکه عربستان عملا در مرزهای جنوبی و شرقی خود- مناطق نفتخیز- درگیر بحران‌های یمن و بحرین شد. با این حال اما حکام سعودی از علنی کردن جنگ در مرزهای ایران، به دلیل عواقب آن و هراس از پاسخگویی ایران اجتناب می‌کردند. با مرگ عبدالله و جانشینی سلمان، شاه بیمار، نظام تصمیم‌گیری در عربستان دچار خلأهایی شد و تازه‌کارهای سعودی بدون توجه به عواقب تحرکات ضدایرانی، علنی کردن جنگ با ایران در مرزهای جغرافیایی جمهوری اسلامی ایران را در دستور کار قرار دادند. رژیم عربستان‌سعودی با علم به اینکه گروه‌هایی همچون تروریست‌های جیش‌العدل در بلوچستان، کومله، حزب دموکرات کردستان ایران، حزب آزادی کردستان، خلق عرب و... هر یک زمینه ایجاد چنین بی‌ثباتی را دارند، با استفاده از نفوذش در کردستان عراق، هر یک از سران این گروهک‌ها را در طول سال 94 بارها به کنسولگری خود در اربیل دعوت کرده و امکانات لازم را در اختیار آنها برای انجام عملیات مسلحانه در مناطق کردنشین کشور و همچنین بلوچستان گذاشت. با بازگشت مسعود بارزانی از عربستان، جلسات مکرری میان گروه‌های تروریست
ضد ایرانی در اربیل برگزار شد و کنسولگری عربستان در اربیل جلسات متعددی با هدف منسجم کردن تروریست‌های ضد‌ایرانی این منطقه برگزار کرد.  دقیقا 2 هفته پس از بازگشت مسعود بارزانی از عربستان او نشستی با سران گروهک‌های کومله، دموکرات، خبات، حزب آزادی کردستان و اتحادیه انقلابیون کردستان برگزار کرد!
پس از این نشست، شبکه رووداو تلویزیون وابسته به نچیروان بارزانی، نخست وزیر اقلیم کردستان، خبر آن را منتشر کرد البته توضیحی درباره جزئیات آن منتشر نکرد. انتشار این خبر شاید به نوعی اعلان رسمی وفاداری بارزانی به توافقات ریاض بوده باشد.  اما پس از جلسات بارزانی با تروریست‌های ضد ایرانی در اربیل، دیدارهای مکرر و جلسات گفت و شنود سران گروهک‌ها بویژه تروریست‌های موسوم به حزب دموکرات کردستان ایران با سرکنسول عربستان‌سعودی در اربیل، افزایش پیدا کرد! جلسات متعدد مصطفی هجری، رئیس تشکیلات تروریستی موسوم به دموکرات با سرکنسول عربستان به صورت مستمر برگزار شد. پس از این دیدارها، هجری به همایش‌های ضد ایرانی سعودی‌ها در اروپا نیز دعوت شد و در پوشش این همایش‌ها با مقامات امنیتی آل‌سعود دیدار کرد. البته پیش از این نیز ارتباط تروریست‌های هجری با آل‌سعود برقرار بود.  کما اینکه وب سایت کردستان میدیا، سایت رسمی گروهک تروریستی حزب دموکرات کردستان ایران روز شنبه سوم مردادماه 94، از انجام دیدار هجری و اعضای کمیته مرکزی‌اش با مقامات عربستانی و همپیمانانش به بهانه کنفرانس سوریه خبر داد! این سایت نوشت: روز شنبه مورخه سوم مردادماه ٩٤، هیاتی از حزب دموکرات کردستان ایران به سرپرستی «شهریار نقشبندی» مسؤول کمیته آلمان بنا به دعوت رسمی برگزارکنندگان کنفرانس کردستان سوریه در این کنفرانس شرکت کردند.در حاشیه این کنفرانس با برخی مقامات کشورهای عرب درگیر در سوریه نیز ملاقات‌هایی صورت پذیرفت.  این ارتباط‌ها البته پس از دیدار بارزانی از ریاض به صورت مستمر و تشکیلاتی تقویت شد.
بارزانی به دنبال چیست؟
مسعود بارزانی، رئیس اقلیم کُردستان عراق چند ماه قبل از کلید خوردن عملیات تروریستی دموکرات علیه ایران [آذر ماه سال 1394] در شرایطی که بحران بر سر پست وی (ریاست اقلیم)  به اوج خود رسیده بود و دوره قانونی ریاست او نیز به اتمام رسیده بود به عربستان‌سعودی سفر کرد. نکته قابل تامل اینکه مسعود بارزانی فقط به چند نفر از اطرافیان مورد اعتماد خود اجازه داده بود در این سفر او را همراهی کنند و به نمایندگان سایر احزاب و جریانات کُرد، اجازه همراهی با مسعود بارزانی داده نشد و این برخلاف رویه‌های پیشین نامبرده بود! علی‌محمد صالح، عضو پارلمان اقلیم کردستان عراق درباره این سفر به خبرنگاران محلی کردستان عراق  گفت: من در جریان جزئیات این سفر نیستم! و تنها می‌دانم به همراه رئیس دفتر خویش به این سفر رفته و کسی از سایر احزاب همراه ایشان نبوده‌اند! مسعود بارزانی بعد از بازگشت از عربستان و همچنین ترکیه، از هر دو جناح گروه حزب دموکرات کُردستان ایران (جناح مصطفی هجری و جناح انشعابیون به ریاست خالد عزیزی)خواست هرچه زودتر این دو شاخه دموکرات با هم متحد شوند! این درخواست در شرایطی بود که  هر دو جناح حزب دموکرات پیش از آن  خود را به بارزانی نزدیک و از اتحادیه میهنی فاصله گرفته بودند! مسعود بارزانی در این میان  چند هدف را دنبال می‌کرد. اولین هدف بازپس‌گیری مناطق مهم و استراتژیک کوهستان قندیل از پ‌ک‌ک  و پژاک و تحویل این مناطق به هر دو شاخه دموکرات‌ها بود، چرا که وجود پ‌ک‌ک به‌عنوان یک رقیب پرقدرت و بانفوذ بین کردها، برای بارزانی و جایگاهش یک خطر بزرگ محسوب می‌شود و بهترین گزینه برای او حضور دموکرات‌ها که تابع بی‌چون و چرای او بودند، در منطقه تحت نفوذش بود. هدف دوم بارزانی نیز ایجاد یک اهرم فشار علیه جمهوری اسلامی به درخواست عربستان‌سعودی بود زیرا عربستان‌سعودی با وجود صرف هزینه‌های میلیاردی در سوریه و حمایت از تروریست‌های داعش برای سرنگونی حکومت بشار اسد، به اهداف خود نرسیده و دنبال کشاندن جنگ به مرزهای جمهوری اسلامی ایران بود. هدف سوم بارزانی را باید در راستای تلاش عربستان برای دور هم جمع کردن گروه‌های مسلح سوری و از جمله کُردهای سوری نزدیک به بارزانی جست‌وجو کرد. مسعود بارزانی در راستای هدف سوم، قبل از سفر به عربستان با شماری از احزاب مجلس الوطنی کُردی سوریه موسوم به ENKS که شبکه‌ای از احزاب نزدیک به بارزانی را در بر می‌گرفت در اربیل مرکز اقلیم کردستان عراق دیدار کرد و بر ضرورت مشارکت کُردها در نشست مخالفین دولت سوریه تاکید کرده بود! تروریست‌های دموکرات که به طور کامل فرامین بارزانی را اجرایی می‌کنند، حتی سال گذشته برای کنار زدن رقیب بارزانی در قدرت یعنی پ‌ک‌ک دست به عملیات مسلحانه علیه حزب کارگران کردستان ترکیه نیز زدند! سال گذشته بود که به خواست بارزانی، در منطقه مرزی کیله‌شین میان اعضای حزب دموکرات کردستان ایران و پ‌ک‌ک درگیری خونینی روی داد که به کشته شدن چند عضو دموکرات هم منجر شد! متعاقب این درگیری گزارش‌هایی درباره ارتباط گروهک تروریستی دموکرات با دستگاه میت ترکیه فاش شد که  حکایت از میانجیگری حزب مسعود بارزانی برای برقراری این رابطه  و  ارائه آموزش‌های نظامی به اعضای گروهک دموکرات کردستان ایران از سوی ارتش ترکیه داشت؛ میانجیگری‌ای که در بین دستگاه اطلاعاتی عربستان با تروریست‌های دموکرات نیز صورت گرفت!
شروع حملات هجری
تروریست‌های موسوم به حزب دموکرات کردستان ایران تا قبل از آنکه براساس توافق بارزانی با آل‌سعود، همکاری خود با رژیم ریاض را به صورت رسمی آغاز کنند؛ با بحران شدید مالی و تضعیف روحیه اعضای خود مواجه بودند. آنها بارها تلاش کردند کنترل چند نقطه مرزی را در دست بگیرند و با اخاذی از قاچاقچیان مرزی بحران مالی خود را برطرف کنند اما در این راه با مانع پ‌ک‌ک مواجه بودند و برای از میان برداشتن این مانع از حمایت میت و ارتش ترکیه استقبال کرده بودند.
حال نیز که ترکیه حمایت سابق را از این گروهک نمی‌کرد؛ دلارهای سعودی برای این گروهک حیاتی بود به گونه‌ای که پس از سفر بارزانی به ریاض، مسیر دستیابی به این دلارها از طریق کنسولگری عربستان در اربیل فراهم شد. پس از جلسات مکرر هجری در کنسولگری سعودی در اربیل، این گروهک تروریستی سال 95 را سال اقدام مسلحانه علیه ایران اعلام کرد. مصطفی هجری در پیام نوروزی سال 95 خطاب به اعضای گروهک تروریستی خود که در مرزهای بین اقلیم کردستان عراق با ایران مستقر شده بودند، از شروع عملیات مسلحانه علیه ایران پس از 2 دهه خبر داد. او در این پیام رسما آغاز عملیات مسلحانه را اعلام کرد. عصر جمعه چهارم تیر ماه ۹۵ تعدادی از اعضای گروهک تروریستی موسوم به دموکرات کردستان ایران که با هدف اقدامات تروریستی و تبلیغاتی و باج گیری از عشایر و روستاییان به حوالی روستای بنگوین، یکی از روستاهای ییلاقی مهاباد آمده بودند، توسط نیروهای مردمی و اهالی روستا شناسایی شده و بین آنان و نیروهای سپاه درگیری صورت گرفت. درگیری از ظهر روز جمعه 4 تیرماه تا پاسی از شب در این منطقه بین این تروریست‌ها و رزمندگان قرارگاه حمزه سیدالشهدا(ع) نیروی زمینی سپاه پاسداران ادامه داشت و پس از ساعت‌ها درگیری، اعضای این گروهک تروریستی متلاشی شدند. چند روز قبل از آن نیز به علت حضور عوامل گروهک حزب منحله دموکرات کردستان ایران [شاخه مصطفی هجری] در روستایی بین شهرهای نقده و اشنویه میان نیروهای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و این افراد درگیری رخ داده بود که براساس آمار رسمی ۱۲تن از اعضای این گروهک به هلاکت رسیدند. رسانه‌های عربستان‌سعودی نیز به شکل عجیبی اقدام به پوشش این درگیری‌ها می‌کردند که این اقدام برخلاف رویه پیشین آنها در قبال این مسائل بود. شبکه سعودی العربیه به طور لحظه به لحظه درگیری‌های اخیر تروریست‌ها با سپاه را پوشش خبری می‌داد! العربیه در این‌باره نوشت: یک منبع از فعالان کرد ایران در تماس با العربیه‌نت از اعزام گروه‌هایی از پیشمرگ‌های حزب دموکرات کردستان ایران (تفنگچیان) به مرز ایران خبر داد. به گفته وی، این نیروها از حدود 2 هفته پیش در نقطه صفر مرزی مستقر شده‌اند. البته العربیه چند ماه قبل از اعزام تیم‌های تروریستی به ایران، از وقوع آن خبر داده و چنین نوشت: بنا بر برخی اخبار منتشر شده از سوی منابع امنیتی، حزب دموکرات کردستان ایران تغییر تاکتیک داده و در فکر آغاز فعالیت در داخل و احتمالا اقدام به عملیات مسلحانه علیه نظام جمهوری اسلامی ایران است. این گزارش العربیه نشان می‌داد آنها نیز از جلسات و توافقات کنسولگری سعودی در اربیل باخبرند.
اعتراف رسانه‌های کُرد به نقش سعودی
پس از شروع عملیات‌های مسلحانه گروهک تروریستی موسوم به دموکرات، سایت‌های خبری کردی و حتی سایت‌های مطرح گروهک‌های ضدانقلاب هم به نقش عربستان در پشت پرده این حوادث اعتراف و اذعان کردند.
سایت خبری «صدای کردستان» در این زمینه در گزارشی تحرکات سعودی در اقلیم کردستان عراق را در ادامه جنگ عربستان در یمن تحت عنوان «توفان قاطعیت» ارزیابی کرد. این پایگاه در مطلب خود تحت عنوان «عربستان، اقلیم کردستان را به تحرک نظامی علیه ایران با هدف تبدیل اقلیم به یمن دوم وادار کرده است» نوشت: لحظه ‌به ‌لحظه ماهیت طرح سعودی- قطری با مشارکت برخی طرف‌های کرد برای وادار کردن اقلیم کردستان به جنگ با نظام ایران در چارچوب طرح سعودی «توفان قاطعیت» که در آن تعدادی از کشورهای عرب اهل سنت و ترکیه مشارکت دارند، آشکارتر می‌شود. محمد قادری، مسؤول روابط حزب دموکرات کردستان عراق (موسوم به پارتی) با ایران در اربیل نیز به حمایت‌های عربستان‌سعودی و آمریکا و اسرائیل از جنگ اقلیم کردستان با ایران در چارچوب طرح «توفان قاطعیت» اعتراف کرده و طی اظهارنظری گفته است: این جنگ در پی چراغ سبز حزب بارزانی به حزب دموکرات کردستان ایران آغاز شده است. پایگاه خبری اسکای‌پرس عراق نیز درباره همکاری بارزانی با عربستان‌سعودی گزارشاتی منتشر کرده است. این پایگاه خبری حتی پیش از حضور مقام اطلاعاتی عربستان در گردهمایی منافقین در پاریس، در این ارتباط گزارش جالبی با این مضمون منتشر کرده و از همکاری بارزانی با عربستان‌سعودی برای کمک به فرقه رجوی، پرده برداشته بود.
این پایگاه خبری در گزارشی نوشت: عربستان‌سعودی با هماهنگی اقلیم کردستان اقدام به افتتاح دفاتری در شهر اربیل برای کمک به منافقین کرده است!
بنا به این گزارش قرار است این دفاتر کار کمک‌رسانی و هماهنگی نشست‌های منافقین را برعهده داشته باشند. اسکای‌پرس گزارش می‌دهد مسعود بارزانی،کریم سنجاری، وزیر داخلی اقلیم را موظف کرده در این رابطه همکاری‌های لازم را با طرف عربستانی داشته باشد!
موضوع جنگ نیابتی عربستان‌سعودی علیه ایران از طریق اجیر کردن تروریست‌های دموکرات و کومله، از دید سایت‌های رسمی گروهک‌های ضدانقلاب و اپوزیسیون خارج‌نشین نیز مخفی نمانده و آنها نیز در چند هفته گذشته، گزارش‌هایی را به صورت اختصاصی در این زمینه منتشر کردند.
سایت ایران گلوبال از سایت‌های کردی فعال ضدانقلاب در این رابطه در تاریخ 4  ژوئیه 2016 / 14 تیر 95 می‌نویسد: آیا دور جدیدی از مبارزه مسلحانه در کردستان ایران آغاز شده است؟ حزب دموکرات کردستان ایران که برخلاف گذشته با احزاب سراسری خود را تعریف می‌کرد، به نظر می‌رسد در جنگ‌های نیابتی منطقه گرفتار آمده است و گفته می‌شود عملیات مسلحانه این حزب با صلاحدید و پشتیبانی عربستان آغاز شده است. همچنین برخی تحلیلگران کرد بر این نظرند که 2 حزب عمده کردی در اقلیم کردستان یعنی «بارزانی» و «جلال طالبانی‌ها و کرد‌های شیعه» اولی جانب ترکیه را گرفته است و دومی جانب ایران را. حال در این شرایط این پرسش مطرح می‌شود: آیا کردستان هم به میدان جنگ سنی و شیعه مبدل خواهد شد؟ سایت ضد‌انقلاب فدائیان کمونیست هم به نقش مستقیم عربستان در هدایت و اعزام تیم‌های تروریستی گروهک‌های کردی اذعان داشته و آن را پذیرفته ‌است.
ارگان فدائیان در این ارتباط می‌نویسد: «در طیف حزب دموکرات کردستان ایران که اکنون در قامت 2 جناح به نام‌های «حزب دموکرات کردستان» و «حزب دموکرات کردستان ایران» شناخته می‌شوند، این صف‌بندی خود را در امید بستن حزب دموکرات ایران به تحولات درون رژیم و اصلاح‌طلبان  در محور ایران و روسیه نشان می‌دهد در حالی که حزب دموکرات کردستان ایران به رهبری مصطفی هجری  به سمت عربستان، ترکیه و متحد دیرین خود [بارزانی] سوق یافته است  و قرائن و شواهد نشان می‌دهد هرکدام با یکی از 2محور به دنبال اتحاد و دوستی هستند. در حالی که حزب دموکرات خالد عزیزی برای خروج از وضعیت بحرانی حزب خود خواهان گذاشتن اسلحه بر زمین و مبارزه مسالمت‌آمیز و در نهایت مذاکره با جمهوری اسلامی است، جناح حزب دموکرات مصطفی هجری به تخاصمات میان محور عربستان‌سعودی و ترکیه چسبیده و آغاز مبارزه مسلحانه را اعلام کرده و خواستار سرنگونی رژیم جمهوری اسلامی است».
حمایت اسرائیل از هجری
همکاری‌های پنهان آل‌سعود با اسرائیل در ماجرای وابسته کردن تروریست‌های حاضر در کردستان عراق نیز نمایان شد. پس از اجیر شدن مصطفی هجری توسط دستگاه امنیتی آل‌سعود، رژیم صهیونیستی نیز اقدام به حمایت از این تروریست‌های ضد ایرانی کرد.
اما روز سه‌شنبه 5 مردادماه 95، خبر جالبی در روزنامه اورشلیم‌پست اسرائیل منتشر شد که در آن با تیتر درشت از زبان مصطفی هجری به دوستی و اتحاد تشکیلات تروریستی موسوم به حزب دموکرات کردستان ایران با اسرائیل و مبارزه مشترک(!)علیه ملت ایران اشاره شده بود.
مصطفی هجری در این گفت‌وگو خطاب به نتانیاهو در روزنامه اورشلیم‌پست که توسط یکی از مقامات ارشد موساد اداره می‌شود، می‌گوید: «جناب نخست‌وزیر نتانیاهو، رژیم ایران دشمن مشترک حزب دموکرات کردستان ایران و دوست قدیمی ما [اسرائیل] است. اکنون پیشمرگ‌های حزب دموکرات کردستان ایران در مقابله با نیروهای ایران فعال‌تر شده‌اند».
 


Page Generated in 0/0053 sec