printlogo


کد خبر: 161399تاریخ: 1395/5/13 00:00
برای توجیه عهدشکنی آمریکا در برجام صورت گرفت
تحریف فرمایشات رهبری توسط روزنامه حسن روحانی

روز دوشنبه رهبر حکیم انقلاب در جمع اقشار مختلف مردم درباره بدعهدی آمریکا در برجام و عدم تحقق وعده برداشته شدن تحریم‌ها بیانات روشن و محکمی مطرح کردند.
به گزارش «وطن امروز»  ایشان درباره بدعهدی آمریکایی‌ها در عمل به تعهدات‌شان در برجام، به موضوع رفع تحریم‌ها اشاره و تصریح کردند مطالبه «لغو یکباره تحریم‌ها» محقق نشده و طرف مقابل اکنون «وعده رفع تدریجی تحریم‌ها» را مطرح می‌کند. ایشان اشاره کردند ایران به تعهدات خود در برجام عمل کرده است اما طرف مقابل به تعهد اصلی خود که رفع تحریم‌هاست، عمل نکرده است. ایشان در همین راستا به وضعیت عدم تاثیرگذاری برجام اشاره و تصریح کردند 6 ماه از برجام می‌گذرد اما هیچ تاثیر ملموسی در زندگی مردم به‌وجود نیامده است.
این فرمایشات صریح و روشن رهبر معظم انقلاب اسلامی اما در روزنامه دولتی ایران تحریف و در راستای توجیه بدعهدی آمریکا در برجام دریافت شد. روزنامه دولتی ایران دیروز در صفحه نخست خود برای این فرمایشات صریح رهبر انقلاب تیتر «تحریم‌ها باید یکباره برداشته می‌شد، نه تدریجی» را درج کرد. این تیتر در واقع این موضوع غیرواقعی را القا می‌کند که روند برداشته شدن تحریم‌ها در حال اجراست اما انتقاد رهبر انقلاب درباره این است که چرا تحریم‌ها به صورت یکجا برداشته نشده است. این تحریف غیراخلاقی و غیرحرفه‌ای روزنامه دولت حسن روحانی در حالی است که براساس متن بیانات رهبر انقلاب که توسط پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر مقام معظم رهبری منتشر شده، اظهارات ایشان دقیقا برخلاف آن چیزی است که روزنامه دولتی ایران ادعا کرده است.
به عبارتی ایشان صراحتا اعلام کرده‌اند 6 ماه پس از اجرای برجام هیچ تاثیری در زندگی مردم مشاهده نمی‌شود و برخلاف وعده اولیه تحریم‌ها برداشته نشده است. در واقع چون تحریم‌ها برداشته نشده، تغییری در زندگی مردم دیده نشده است.
آقا چه فرمودند؟
متن این بخش از بیانات رهبر انقلاب به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر مقام معظم رهبری بدین شرح است:
آمریکا زیر ظاهر آرام و زبان چرب و نرم مسؤولانش و وزیر خارجه‌اش و دیگران، از پشت دارد تخریب می‌کند، مانع ارتباطات اقتصادی کشور با کشورهای دیگر دنیا است؛ این را مسؤولان خود برجام دارند می‌گویند. این حرفی است که بنده البته از یک سال پیش و یک ‌سال ‌و نیم پیش، مرتب تکرار کردم که به آمریکایی‌ها نمی‌شود اعتماد کرد - بعضی‌ها سخت‌شان بود قبول کنند- اما امروز خود مسؤولان ما [می‌گویند]. همین هفته‌ گذشته، مسؤولان محترم مذاکره[کننده‌‌] ما با طرف‌های‌شان در اروپا جلسه داشتند؛ همین حرف‌ها را مسؤولان ما به آنها گفتند و آنها جواب نداشتند؛ گفتند شما این نقض عهد را کردید، این تخلف را کردید، این کاری را که باید انجام می‌دادید انجام ندادید، از پشت سر این‌جور تخریب کردید، آنها هم جوابی نداشتند بدهند؛ 6 ماه هم از امضای برجام می‌گذرد، هیچ تأثیر محسوس و ملموسی هم در وضع معیشت مردم به وجود نیامده است؛ [درحالی‌ که] خب! برجام اصلاً برای برداشتن تحریم‌ها بود؛ برای اینکه تحریم‌های ظالمانه برداشته بشود. مگر غیر از این است؟ خب! برداشته نشده؛ حالا می‌گویند بتدریج، یواش یواش دارد درست می‌شود! مگر بحث سر یواش یواش بود؟ آن روز مسؤولان، هم به ما می‌گفتند، هم به مردم می‌گفتند که در این مذاکرات، قرار بر این است که وقتی ایران تعهدات خود را انجام می‌دهد، یکباره همه‌ تحریم‌ها برداشته بشود؛ یعنی این مانعی که آمریکا سر راه ملت ایران، ظالمانه و خباثت‌آمیز به وجود آورده بود، برداشته بشود؛ خب! حالا 6 ماه از این موعد گذشته است، برداشته نشده؛ 6 ماه برای یک مملکت 80 میلیونی زمان کمی است؟ در این 6 ماه دولت محترم کم می‌توانست کار بکند اگر چنانچه این خباثت آمریکایی‌ها نبود؟


Page Generated in 0/0072 sec