گروه اجتماعی: معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران نتیجه کارشناسی انفجار شهران را تشریح کرد. مازیار حسینی، معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران درباره نتیجه کارشناسی انفجار شهران گفت: کارشناسان دستگاههای متعددی از جمله زمینشناسان در حال بررسی موضوع هستند و گزارشهایی نیز در این زمینه ارائه شده است. وی به شهرنوشت عنوان کرد: آنچه مشخص و مسلم است اینکه شهر تهران شبکه آبی فرسودهای دارد. از سوی دیگر خاک تهران خاک آبرفتی است و قابلیت شست و شو دارد و ریزدانههای آن با جریان آب زیرزمین شسته میشود. این بدان معنی است که در جایی که نشت شبکه وجود دارد حفرهای در زیر شبکه به وجود میآید. به گفته حسینی، هر جایی که تونل ترافیکی وجود داشته باشد به طور اتوماتیک به عنوان زهکش طبیعی عمل میکند، بنابراین در تمام مسیرهایی که تونلهای ترافیکی وجود دارد و نشتی هم وجود داشته باشد پتانسیل ایجاد حفره افزایش مییابد. معاون ترافیک شهرداری پایتخت عنوان کرد: اشکال از ساخت مترو نیست، چرا که مترو در عمق 20 تا 30 متر پایینتر از محل حادثه شهران در حال احداث بوده است اما به طور طبیعی در معابری که نشت زیاد آب وجود دارد این پتانسیل برای ایجاد حفره به وجود میآید. وی تصریح کرد: راهحل اصلی این است که به عنوان یک طرح فوریتی و با تامین بودجه از محل پیشگیری مدیریت بحران شهر نسبت به نوسازی و بازسازی شبکه آب اصلی تهران در معابر ترافیکی اقدام شود. در کنار آن باید کانال مشترک تاسیسات شهری نیز به عنوان اصلیترین راهکار مورد تاکید قرار گیرد.