printlogo


کد خبر: 161442تاریخ: 1395/5/13 00:00
چهارگوشه

نماینده فرانسوی: کریمه جزو روسیه است!
فرانسوی‌ها به عنوان عضو نسبتا مستقل ناتو، همچنان در تلاش برای شنا کردن در خلاف مسیر جریان تحریم‌های آمریکایی- اروپایی علیه مسکو هستند. در جدید‌ترین اقدام، یک نماینده پارلمان فرانسه از اتحادیه اروپا برای به رسمیت شناختن الحاق کریمه به روسیه درخواست کرد. به گزارش فارس به نقل از روزنامه فرانسوی فیگارو، «تیری ماریانی» که وزیر حمل‌ونقل سابق فرانسه نیز بوده است، جمعه گذشته در رأس هیاتی 11 نفره از پارلمان فرانسه به شبه‌جزیره کریمه سفر کرد و از اروپاییان خواست الحاق کریمه به روسیه را به‌رسمیت بشناسند. او طی کنفرانسی مطبوعاتی گفت: «کریمه تصمیم گرفته به روسیه ملحق شود و دیگر یک شبه‌جزیره روس است پس باید از مسائل دیگر گذشته و برای بازیابی روابط عادی و معمول میان کشورهای اروپایی و روسیه تلاش کنیم». او حتی از اینکه خبرنگاران غربی به کریمه برچسب اشغالی می‌زنند انتقاد کرد. با آنکه وزارت خارجه فرانسه با انجام این سفر به شبه‌جزیره کریمه مخالفت کرده‌ بود اما نمی‌توان از آسان‌گیری دولت اولاند در برخورد با این موضوع هم چشم‌پوشی کرد. این سفر همچنین  توسط وزیر خارجه اوکراین بشدت محکوم شد.

بی‌اعتمادی فرانسوی‌ها به دستگاه امنیتی‌شان
طبق نتایج تازه‌ترین نظرسنجی مؤسسه ایفوپ، پس از جنایت‌های اخیر عناصر وابسته به داعش در شهر نیس و همچنین کلیسای «سن اتین دوروری» در منطقه نورماندی، اعتماد فرانسویان به فرانسوا اولاند، رئیس‌جمهور و دولت به نخست‌وزیری مانوئل والس  در امر مبارزه با تروریسم بیش از پیش کاهش یافته است. به گزارش آتلانتیکو، 41 درصد پرسش‌شوندگان در این نظرسنجی اعلام کرده‌اند «به هیچ‌وجه» به رئیس‌‌جمهور فرانسه و دولتش در مبارزه با تروریسم اعتماد ندارند و 30 درصد نیز از بی‌‌اعتمادی نسبی خود به اولاند و دولت پاریس خبر داده‌اند. در مجموع درصد بی‌اعتمادی فرانسویان  به اقدامات و عملکرد دستگاه امنیتی دولت به بالای 70 درصد می‌رسد که این رقم پیش از وقوع حملات مزبور 67 درصد بوده است.

قانون مسلح شدن دانشجویان تگزاسی
با وجود اوج‌گیری تیراندازی‌های مرگبار بویژه در محیط‌های آموزشی و تفریحی ویژه جوانان آمریکا، قانونی در ایالت تگزاس به اجرا درآمد که به دانشجویان برای حمل سلاح داخل دانشگاه چراغ سبز نشان می‌دهد. براساس قانون ایالتی «حمل (سلاح) در دانشگاه»، به افراد بالای 21 سال اجازه داده می‌شود با مجوز سلاح کمری، در کلاس‌های درس و ساختمان‌های دانشگاه از جمله دانشگاه تگزاس، هفت‌تیر حمل کنند. این قانون در پنجاهمین سالگرد یکی از مرگبارترین تیراندازی‌های تاریخ آمریکا در محوطه‌های دانشگاهی اجرایی شده که طی آن دانشجویی به نام چارلز ویتمن، دانشجویان دانشگاه تگزاس در آستین را به رگبار بست و 16 نفر را کشت. طرفداران این قانون که در پارلمان ایالتی تگزاس بدان رای مثبت دادند چنین توجیه می‌کنند که مسلح بودن بیش از 214 هزار دانشجو در دانشگاه‌های تگزاس، باعث امنیت آنها می‌شود.

حملات هوایی آمریکا به لیبی
سرانجام آمریکا دخالت مستقیم نظامی در لیبی را به بهانه داعش آغاز کرد. روز دوشنبه پنتاگون از آغاز حملات هوایی خود  به آنچه مواضع داعش در لیبی عنوان می‌شود، خبر داده و اعلام کرد حملاتش به «مواضع داعش» به درخواست دولت لیبی بوده است. فایز سراج، رئیس شورای ریاست‌جمهوری دولت وفاق ملی لیبی نیز در بیانیه‌ای تلویزیونی اعلام کرد جنگنده‌های آمریکا در حمله به مواضع داعش، شهر سرت را هدف قرار داده‌اند. او تاکید کرد که آمریکا هیچ نیروی زمینی به سرت اعزام نخواهد کرد. بدین ترتیب آمریکا در حال حاضر مشغول بمباران هوایی منطقه گستره‌ای از افغانستان و شمال پاکستان تا جنوب دریای مدیترانه به بهانه مبارزه با تروریسم است. فایز سراج همچنین گفت: «شورای ریاست‌جمهوری به عنوان فرماندهی کل ارتش، خواستار پشتیبانی مستقیم آمریکا و اجرای حملات هوایی شده است». این در حالی است که محمد سیاله، وزیر خارجه دولت وفاق ملی لیبی، پیش‌تر هرگونه درخواست شورای ریاست‌جمهوری یا دولت وفاق ملی مبنی بر دخالت نظامی عربی یا بین‌المللی در لیبی را رد کرده بود.


Page Generated in 0/0054 sec