printlogo


کد خبر: 161534تاریخ: 1395/5/16 00:00
نفوذ انصارالله، مناطق مرزی عربستان را تخلیه کرد
نگرانی آل‌سعود از قیام مردم جنوب

گروه بین‌الملل: ارتش عربستان‌سعودی در سایه شکست‌های سنگین در برابر نیروهای ارتش و کمیته‌های مردمی یمن در جبهه‌های مختلف مرزی (نجران-جیزان-عسیر) برای مقابله با فروپاشی خطوط مقدم خود در مناطق مرزی به تخلیه گسترده و سریع شهرها و روستاهای مرزی پرداخته، این در حالی است که صدها هزار نفر از قبایل جیزان و در رأس آنها قبایل بنی مالک، فیفا، و خولان در این مناطق زندگی می‌کنند.
طبق گزارش منابع خبری، شتابزدگی نظام سعودی در تخلیه شهرها و روستاهای مرزی، با خشم و نارضایتی گسترده اهالی این مناطق همراه شده است، بویژه که این اقدامات با برخوردهای خشونت‌آمیز نیروهای سعودی با مردم همراه شده است. در این بین بعضی از قبایل خواستار شورش و سرپیچی از دستورات نظام سعودی شده‌اند.
به گفته منابع سعودی، عملیات تخلیه روستاها و شهرها، شامل مناطق مرزی جیزان است که طی هفته‌های گذشته شاهد شکست‌های متعدد نظامیان سعودی در مقابل نیروهای ارتش و کمیته‌های مردمی یمن بوده است. در همین راستا، فعالان عربستانی عکس‌هایی را از نیروهای پلیس و گارد مرزی سعودی در یک ایست و بازرسی منتشر کردند که مانع بازگشت مردم به خانه‌هایشان شده‌اند. از سوی دیگر منابع سیاسی یمنی و سعودی تأکید دارند شتابزدگی نظام آل‌سعود برای تخلیه گسترده مناطق مرزی، به دلیل ترس از احتمال روی آوردن قبایل روستاها و شهرهای مرزی نزدیک یمن به مقاومت مردمی در مقابل این نظام است، بویژه آنکه بیشتر ساکنان این مناطق از اقدامات سرکوبگرانه نظام حاکم ناراضی هستند و نظام آل‌سعود به دلایل قومیتی و طایفه‌ای آنان را به عنوان شهروند درجه چندم به حساب می‌آورد، چرا که اصالت آنان به حجاز بازمی‌گردد و در مقابل اهالی نجد از امتیازات مالی، شغلی و آموزشی ویژه‌ای برخوردارند.  به گفته این منابع، بن سلمان وزیر دفاع، جانشین ولیعهد و پسر شاه سعودی دستور تخلیه گسترده مناطق مرزی را داده است؛ بویژه آنکه نیروهای ارتش و کمیته‌های مردمی به این مناطق بسیار نزدیک شده‌اند و بن سلمان از این نگران است که در این مناطق مقاومت مردمی ضد نظام سعودی تشکیل شود. عملیات تخلیه ساکنان مناطق مرزی، اکنون بیشتر در استان بنی‌مالک در بخش جنوب غربی عربستان متمرکز است که در شمال شرقی جیزان قرار دارد. پیش‌تر عملیات تخلیه مردم از محل سکونت خود، در مناطق الربوعه، فیفا، خولان و مناطقی در جیزان و عسیر اجرا شده بود. یمنی‌ها در مقابل با ابراز همدردی با آوارگان سعودی در مناطق مرزی، از آنان دعوت کردند به یمن پناه آورند.
پشت‌پرده کوچ در مناطق مرزی
در همین راستا، «مجتهد» فعال افشاگر عربستانی در توئیتر خود اعلام کرد که ارتش سعودی هزاران نفر از اهالی مناطق مرزی را به صورت اجباری از محل سکونت خود بیرون رانده ‌است، بدون آنکه مناطقی را به عنوان جایگزین برای اسکان آنان فراهم کند و قبایل این مناطق اکنون آواره شده‌‌اند. به گفته مجتهد، کمیته امنیتی متشکل از گارد مرزی و پلیس با استقرار در منطقه «قحده»، آل‌زیدان را از بازگشت به خانه‌هایشان منع کرده‌‌اند. مجتهد گفت: کمیته‌های حقوقی کجا هستند و چرا به این نمایش مسخره وزارت کشور علیه قبایل ساکن مناطق مرزی واکنشی نشان نمی‌دهند؟
تجمع اعتراضی در پایتخت عربستان
همزمان منابع خبری گزارش دادند صدها تن از اعضای خانواده‌های سربازان عربستانی هفته گذشته خواستار پایان جنگ عربستان علیه یمن شده بودند. طبق اعلام شاهدان و خبرنگاران خارجی، معترضان در برابر کاخ الیمامه در ریاض تجمع کرده و خواستار بازگشت فرزندان‌شان از جنگ آل‌سعود علیه مردم یمن شده‌اند. براساس این خبر، نیروهای امنیتی سعودی در محل تجمع حاضر شده و علاوه بر محاصره معترضان دستگاه‌های تلفن همراه آنها را مصادره کرده‌اند تا از محل تجمع تصویربرداری صورت نگیرد و ده‌ها تن از آنها بازداشت و به محل نامعلومی انتقال داده شده‌اند.  یک منبع رسانه‌ای خارجی که خواست نامش فاش نشود، اعلام کرد معترضان شعار داده‌اند که کشتار فرزندان ما را متوقف کنید و خطاب به سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان اعلام کردند خون این جوانان برعهده او خواهد بود. براساس این خبر، یک نظامی بازنشسته عربستانی با نام «الدوسری» نیز اعلام کرد با توجه به نبود برنامه و استراتژی مشخصی درباره نبردهای زمینی در مرزهای عربستان و یمن، شمار قربانیان ارتش عربستان در مرزهای این کشور روز به روز در حال افزایش است.
گشتزنی نیروهای یمنی در خاک عربستان
بتازگی ویدئویی از گشتزنی نیروهای ارتش و کمیته‌های مردمی وابسته به انصارالله در منطقه الحتیره عربستان منتشر شده است. این ویدئو، صحنه‌هایی را از ادامه درگیری‌ها در اطراف منطقه الحتیره در عربستان سعودی نشان می‌دهد که از نظر اداری تابع استان جیزان است و حدود 20 کیلومتر از شهر حرض در منطقه مرزی میدی فاصله دارد. منابع خبری تأکید کردند که این ویدئو همچنین نشان می‌دهد این منطقه از وجود نیروهای ارتش سعودی و اهالی خالی است و خودروهای نظامی سعودی منهدم شده و نیز ویرانی‌های بسیاری در آن به چشم می‌خورد. یک منبع نظامی یمنی از کشته شدن یک نظامی سعودی به ضرب گلوله نیروهای تک‌تیرانداز ارتش یمن و کمیته‌های مردمی در مرکز نظامی جلاح در جیزان خبر داد. خبر دیگر اینکه نیروهای ارتش و کمیته‌های مردمی یمن، خودروهای سعودی را در پایگاه الرمیح در جیزان با موشک‌های ضد زره هدف قرار دادند. همچنین نیروهای ارتش و کمیته‌های مردمی یمن 5 موشک به محل تجمع نیروهای سعودی در اردوگاه بن یالین در جیزان شلیک کردند. یگان موشکی ارتش و کمیته‌های مردمی یمن محل تجمع خودروهای نظامی سعودی در پایگاه بن یالین در منطقه نجران در خاک عربستان را هدف قرار دادند. این نیروها چند فروند موشک کاتیوشا نیز به سمت پایگاه گارد ملی عربستان شلیک کردند. در عملیات روز چهارشنبه نیروهای یمنی نیز 29 تانک و خودروی زرهی عربستان در منطقه جیزان منهدم شد.
پیروزی سیاسی انصارالله
همزمان با موفقیت‌های گسترده نیروهای یمنی در جنگ با ائتلاف متجاوز سعودی، جنبش انصارالله یمن یک پیروزی سیاسی در عرصه بین‌المللی کسب کرد. براین اساس، شورای امنیت سازمان ملل چهارشنبه‎شب جلسه‌ ویژه‌ای برای بررسی تحولات اخیر یمن و همچنین موضع‌گیری خود نسبت به مذاکرات متوقف شده یمن در کویت برگزار کرده است. کشورهای عربستان و آمریکا در پایان این نشست بیانیه‌ای علیه جنبش انصارالله یمن صادر کردند اما روسیه با آن مخالفت کرد. در این بیانیه، هیات ملی یمن مسؤول شکست مذاکرات صلح در کویت معرفی شده است؛ این در حالی است که مسؤولان انصارالله معتقدند عربستان سعودی با ادامه حملات و تجاوزات خود علیه یمن منجر به شکست مذاکرات صلح یمن در کویت شدند.


Page Generated in 0/0074 sec