printlogo


کد خبر: 161540تاریخ: 1395/5/16 00:00
چهارگوشه

کاهش کم‌سابقه محبوبیت مرکل
 شبکه تلویزیونی ای‌آردی (ARD) آلمان در تازه‌ترین نظر سنجی اعلام کرد پس از حملات اخیر تروریستی در شهر انسباخ و ورتزبورگ، حمایت مردمی و محبوبیت صدراعظم این کشور بشدت کاهش یافته است.  بر پایه این نظر سنجی، با این کاهش 12 درصدی حمایت مردم این کشور نسبت به ماه گذشته به 47 درصد رسید. این درصد دومین و پایین‌ترین حد محبوبیت مرکل بعد از سال 2013 است.  یکی از دلایل این کاهش محبوبیت، سیاست پناهندگی درهای باز صدر اعظم آلمان است که شهروندان آلمانی به آن معترضند.

رئیس پارلمان عراق ممنوع‌الخروج شد
شورایعالی قضایی عراق عصر پنجشنبه به دنبال دریافت ادله و مستندات وزیر دفاع این کشور که دوشنبه گذشته در جلسه استیضاح خود اتهاماتی را به برخی مقام‌های کشورش وارد کرده بود، سلیم الجبوری، رئیس پارلمان و 6 تن دیگر از مقام‌های عراقی را ممنوع‌الخروج کرد. خالد العبیدی در اظهاراتش که با واکنش‌های متفاوتی از سوی جریان‌های سیاسی روبه‌رو شد، اتهام‌هایی به مقام‌های یاد شده وارد کرد که در زمره فساد و اقدامات غیرقانونی
قرار می‌گیرد.

عربستان، عامل خلأ قدرت در لبنان
 معاون دبیرکل حزب‌الله لبنان چهارشنبه در سخنانی تاکید کرد، در صورتی‌که عربستان با انتخاب رئیس‌جمهور لبنان موافق باشد، همین فردا رئیس‌جمهور این کشور انتخاب خواهد شد، چرا که جریان المستقبل لبنان نمی‌تواند بدون موافقت ویژه عربستان تصمیم‌گیری کند و عربستان قبلاً سابقه وتوی تصمیمات را داشته است. شیخ نعیم قاسم افزود، ما منتظر توافق ایران و عربستان نیستیم، فقط منتظریم که عربستان جریان المستقبل را در تصمیم‌گیری برای انتخاب رئیس‌جمهوری آزاد بگذارد.


کودتا واکنش نظامیان به حکم بازداشت پدرخوانده‌شان بود
آمریکا گولن را پس نمی‌دهد!
با وجود صدور حکم بازداشت غیابی فتح‌الله گولن، توسط دادگاهی در استانبول و به‌رغم درخواست رسمی استرداد او از سوی آنکارا،  آمریکا این پدرخوانده خارج‌نشین مخالفان اردوغان و رهبر شبه‌روحانی جنبش خدمت را به ترکیه عودت نخواهد داد. شبکه «خبرتورک» گزارش داد شعبه دوم دادگاه کیفری استانبول، حکم بازداشت گولن را روز 15 جولای یعنی درست یک روز پیش از کودتای نافرجام 16 جولای در ترکیه صادر کرده بود؛ کودتایی که در جریان آن 246 کشته و بیش از 2 هزار نفر زخمی شدند و اردوغان، رئیس‌جمهور این کشور آن را به دستور دشمن خود گولن می‌داند که  سال‌هاست در فیلادفیای آمریکا بست نشسته است. تاریخ حکم بازداشت گولن ثابت می‌کند که کودتا، واکنشی نظامی از سوی گولنی‌ها به دولت حزب حاکم عدالت و توسعه بوده است. البته مقامات ترکیه از جمله اردوغان، گولن را شخصیت مستقلی نمی‌دانند و ادعا می‌کنند مقامات آمریکا در پشت سر وی قرار دارند. هیستری ضدآمریکایی در ترکیه در این رابطه احساس نگرانی عمیق را در واشنگتن به وجود آورده است. اردوغان در آخرین اظهارنظر گفته است که گولن نمی‌تواند طراح همه حوادث روی‌داده در ترکیه باشد و آمریکا اکنون در موضوع گولن مسؤول است. همچنین ییلدریم، نخست‌وزیر ترکیه اعلام کرده که پایگاه هوایی اینجرلیک و دیگر مکان‌های استقرار کودتاچیان در کودتای اخیر تعطیل می‌شوند. مارک تونر، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز پنجشنبه در کنفرانسی خبری از بررسی مدارک ارسالی جدید دولت ترکیه به منظور استرداد فتح‌الله گولن خبر داد و گفت اولین مدارک ارسالی مقامات ترکیه «شامل درخواست رسمی برای استرداد» گولن نبوده است اما روزنامه «وال‌استریت ژورنال»  نوشت مقامات کاخ سفید اسناد ارائه شده از سوی دولت ترکیه درباره دست داشتن گولن در فعالیت غیرقانونی را به اندازه کافی قانع‌کننده نمی‌دانند و بحث درباره آن چند ماه طول خواهد کشید.


Page Generated in 0/0056 sec