رئیس مرکز امور اصناف و بازرگانان با بیان اینکه ۲۴۰ برند تقلبی پوشاک خارجی در ایران تا به امروز شناسایی شده است، گفت: ۲۵ برند خارجی در بخش پوشاک در ایران ثبت شده و مدارک ۳۴ برند دیگر در دست بررسی است. یدالله صادقی در گفتوگو با تسنیم، اظهار کرد: برندهایی که تا به امروز در ایران فعالیت میکردند ضابطهمند نبوده و به واردکنندگان اجبار نمیشد حتما باید برند خود را از صاحب برند اصلی دریافت کنند. وی افزود: برای ساماندهی این امر در مرحله اول اصنافی که تحت عنوان برند در کشور فعالیت میکردند شناسایی شدند و به آنها اخطار دادیم در صورتی که ادعا میکنند نماینده برندی مانند نایک در ایران هستند آیا از طرف آنها مجوز دارند یا خیر؟ رئیس مرکز امور اصناف و بازرگانان ادامه داد: عدم داشتن نمایندگی رسمی فعالیت در ایران موجب میشود علاوه بر سوءاستفاده از برند خارجی از اعتماد مردم سوءاستفاده شود. وی تصریح کرد: در کشور 300 شرکت شناسایی شد که هرکدام برای خود نمایندگیهای فروش صادر و از اسم برندها استفاده کرده بودند اما از این تعداد تنها 60 شرکت واقعاً نماینده شرکت اصلی بودند. صادقی یادآور شد: حدود 60 شرکت که قراردادیهای خود را از کشور مبدأ به ما ارائه داده بودند به آنها مهلت داده شده است قراردادی جدید براساس معیاریهای ما ارائه دهند به همین منظور به آنها کدرهگیری داده شد. وی خاطرنشان کرد: تا به امروز در بخش پوشاک 25 شرکت توانستهاند گواهیهای ما در بخش پوشاک را دریافت کنند و 34 شرکت نیز کماکان برندشان در دست بررسی است که در صورت ارائه مدارک لازم آنها را ثبت میکنیم. صادقی گفت: برای اینکه ما در کشور خودمان را به روی برندهای خارجی باز نکنیم، شرایطی را برای ورود برندهای خارجی گذاشتهایم که لازمه استمرار نمایندگی آنهاست. وی درباره شرایطی که برای حضور نمایندگیهای رسمی پوشاک خارجی در نظر گرفته شده است، افزود: این برندها باید در قالب شخصیت حقوقی باشند و در مکانهای عرضه باید صندوق فروش داشته باشند تا به سیستم امور مالیاتی ما وصل شوند و 50 درصد کالایی که در سال اول به کشور وارد میکنند باید در داخل ایران تولید شود یا از ظرفیت کار داخل ایران تولید شود یا از ظرفیت کارخانههای خالی ایرانی استفاده کنند.