printlogo


کد خبر: 161579تاریخ: 1395/5/16 00:00
اخبار

دستور مقام معظم رهبری برای ایجاد شورای فقهی در بانک مرکزی
مقام معظم رهبری بتازگی مرقوم کردند شورای فقهی به‌عنوان یک رکن اصلی در بانک مرکزی ایجاد شود که این موضوع باعث خواهد شد دیدگاه مردم نسبت به سود بانکی مشروع شود. غلامرضا مصباحی‌مقدم، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام از دستور مقام معظم رهبری برای ایجاد شورای فقهی به عنوان یک رکن اصلی در بانک مرکزی خبر داد. براساس این گزارش، شورای فقهی بانک مرکزی به طور مشورتی در دوران رئیس کلی محمود بهمنی در بانک مرکزی راه‌اندازی شد که این گامی برای ورود فقها به سیاست‌گذاری‌های بانک مرکزی و شورای پول و اعتبار بود. با وجود اینکه تشکیل شورای فقهی ضروری به نظر می‌رسید، بانک مرکزی اقدامی برای رسمیت یافتن این شورا نکرد. از سوی دیگر ولی‌الله سیف در تیر پارسال حکم انتصاب قائم‌مقام بانک مرکزی، معاون نظارتی بانک مرکزی و غلامرضا مصباحی‌مقدم را به عنوان اعضای شورای فقهی بانک مرکزی صادر کرد. بانک مرکزی به صورت رسمی و غیررسمی، دلیل عدم ضرورت رسمیت یافتن شورای فقهی بانک مرکزی را تداخل وظایف شورای پول و اعتبار و بانک مرکزی عنوان می‌کرد. البته هنوز تأکید مقام معظم رهبری برای رسمیت یافتن شورای فقهی به صورت رسمی اعلام نشده است.


 خروج 3 شرکت ایرانی از تحریم‌های اتحادیه اروپایی
اتحادیه اروپایی اعلام کرد نام 3 شرکت ایرانی فعال در زمینه حمل‌ونقل دریایی به حکم دادگاه عمومی این اتحادیه به‌طور رسمی از فهرست تحریم‌ها خارج شده است. به گزارش فارس، بنا بر اعلام اتحادیه اروپایی حکم انسداد دارایی‌های 3 شرکت «موسسه خدمات رفاهی کشتیرانی جمهوری اسلامی»، «شرکت حمل‌ونقل ترکیبی کشتیرانی جمهوری اسلامی» و
«Leading Maritime Pte» دیگر معتبر نبوده و همکاری با این شرکت‌ها هم دیگر ممنوع نیست. دادگاه عمومی اتحادیه اروپایی پیش از این در نوامبر سال 2013 هم رأی به لغو تحریم‌های این شرکت‌ها داده بود اما اتحادیه اروپایی به این حکم اعتراض کرد. در نهایت مارس 2015 دادگاه عمومی اتحادیه اروپایی بعد از بررسی دوباره پرونده، حکم اولیه مبنی بر لغو تحریم‌های این شرکت‌ها را تایید کرد. این شرکت‌ها که از سال 2008 به بهانه «مقابله با تسلیحات کشتار جمعی» در فهرست تحریم‌ها قرار گرفته بودند، پیش از این در پی توافق هسته‌ای از فهرست تحریم‌های آمریکا خارج شده بودند.


ذخایر ارزی 100 میلیارد دلار شد
مدیرعامل صندوق ضمانت صادرات ایران ذخایر ارزی را افزون بر 100 میلیارد دلار اعلام کرد. سیدکمال سیدعلی به رادیو اقتصاد گفت: رتبه ریسک ایران با یک پله بهبود از 7 به 6 رسیده است. وی همچنین با بیان اینکه کاهش رتبه ریسک کشور ایران از 6 به 5 در دستور کار سازمان همکاری توسعه اقتصادی اروپاست، اظهار داشت: سازمان همکاری توسعه اقتصادی اروپا و اتحادیه برن برای همه کشورها رتبه‌بندی قائل می‌شود و شاخص این رتبه‌بندی از گروه یک تا 7 است. سیدعلی درباره میزان ذخایر ارزی ایران افزود: با بهبود فضای اقتصادی ایران و برقراری روابط بین بانکی با کشورهای دنیا این کاهش رتبه اثر مادی فراوانی به همراه دارد بدین ترتیب که با میزان کارمزد کمتر، نرخ بیمه اعتباری تسهیلات فاینانس کاهش و سقف اعتبارات افزایش پیدا خواهد کرد.


نرخ مکالمه و خط تلفن گران شد
براساس تصمیم دولت، نرخ مکالمات تلفن ثابت از این پس برای داخل استان برحسب دقیقه و خارج استان برحسب ثانیه محاسبه می‌شود. به گزارش تسنیم، سقف هزینه اتصال یک خط تلفن ثابت مبلغ200هزار تومان تعیین شد که 100هزار تومان آن در زمان ثبت‌نام و مابقی آن در 36 ماه پس از زمان راه‌اندازی خط از مشترک گرفته می‌شود. همچنین سقف تعرفه هر دقیقه مکالمه ثابت به ثابت داخل استانی مبلغ 45 ریال تعیین شد که محاسبه کارکرد مشترکان برای همه مکالمات تلفن ثابت داخل استانی براساس دقیقه انجام و برای کسری از دقیقه به بالا گرد و معادل یک دقیقه حساب خواهد شد. محاسبه کارکرد مشترکان برای مکالمات تلفن ثابت به ثابت بین استانی و ثابت به تلفن همراه براساس ثانیه انجام و برای کارکردهای زیر 30 ثانیه به بالا به نیم دقیقه (30 ثانیه) گرد و حساب می‌شود. البته حداقل کارکرد ماهانه هر خط تلفن ثابت برای مشترکان روستاها به میزان 200 دقیقه مکالمه درون استانی و برای دیگر مشترکان به میزان 330 دقیقه مکالمه درون استانی تعیین و حساب می‌شود.


Page Generated in 0/0054 sec